Dit is de Lamborghini Huracán Sterrato, een verhoogde Huracán en misschien wel de auto die de Urus had moeten zijn. Kijk ‘m staan, met z’n brede schouders, verblindende verstralers gravelverpulverende banden. De perfecte auto voor de moderne wereld. ‘Sterrato’ kun je vrij vertalen als ‘vuil’ (oftewel ‘vuile Hur-acán’). Of misschien stoerder: dirt.
Waarom? De Lamborghini Huracán Sterrato draait zijn hand niet om voor een drempeltje of een gat in de weg. Verlichting die uitgaat om 23:00 uur op de snelweg? Geen enkel probleem. En dan het grootste argument om de Lamborghini Huracán Sterrato boven de Urus te verkiezen: zijn atmosferische 5,2-liter V10 met 640 pk.
De ingenieurs van Lambo draaiden aan de digitale knoppen om het LDVI-systeem (Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata) aan te passen voor het betere offroad-werk. Simpel gezegd gaat er meer vermogen naar de achterwielen. Zoek heuvels, druk het gaspedaal omlaag en send it. Als het fout gaat, heb je een titanium rolkooi.
De Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata staat 47 millimeter hoger dan bij een reguliere Huracán Evo. De aanrijhoek (+1 procent) en afrijhoek (+6,5 procent) namen toe en de spoorbreedte is met 30 millimeter toegenomen. De onderkant van de Lambo is verstevigd en de achterste bodemplaat fungeert tevens als diffuser. De motor wordt beschermd met steenafstotende materialen.
Maurice Bleijenberg heeft op 5 juni 2019 geschreven:
Is het niet de normale 5,2-liter V10 met 640 pk die in de Lamborghini Huracan ligt, i.p.v. een V12?
Redactie TopGear heeft op 5 juni 2019 geschreven:
Zeker! Die 2 zit ook zo dicht bij de 0, hè…