Al in de jaren zeventig zocht Lamborghini naar nieuwe bronnen van inkomsten. Het bedrijf Mobility Technology International (MTI) was in opdracht van het Amerikaanse leger op zoek naar een offroad-voertuig En dus bouwde Lambo als voorloper op de Lamborghini LM 002 de Cheetah, in 1977. Dit was een halfopen terreinwagen gebaseerd op het XR311-model van FMC. Dat was een leverancier van legervoertuigen die direct een rechtszaak aanspande. Wie won is ons niet bekend. Die Cheetah werd gebouwd in San Jose, Californië, om in de Lamborghini-fabrieken te worden ‘afgebouwd’. Maar Lamborghini kreeg de uiteindelijke order niet. Die ging naar AM General, waaruit de Humvee, de militaire voorloper van de Hummer, zou voortvloeien. Lambo deed in 1981 een nieuwe poging met de LM 001. Ook dat werd niks.
Even terug naar de voorlopers van de LM 002. De Cheetah had een 180 pk sterke 5,9-liter V8 van Chrysler. De LM 001 kreeg een 180 pk sterke V8 van AMC als basis, met de bedoeling er later een V12 van Lamborghini zelf in te lepelen. De LM 001 werd in 1981 geshowd op Genève en zou de voorbode vormen van de LM 002, die pas op de Autosalon van Brussel in 1986 het licht zag.
Countach-V12-blok voor de LM 002
De Cheetah en LM 001 hadden de motor nog achterin, de LM 002 kreeg de V12 van de Countach. Voorin, die permanent vier wielen aandreef. Het apparaat, ook wel de Rambo Lambo genoemd, wordt gezien als de grondlegger van de hedendaagse super-SUV. Uiteraard door de motor die het ding uitzinnige prestaties gaf, voor een auto van 2.700 kilo.
Hoewel ook door Lamborghini wordt beweerd dat hij een top van 210 km/u had, haalt ie maar 188 km/u. Alleen later aangepaste versies zullen waarschijnlijk een keer boven de 200 zijn uitgekomen. Er wordt gezegd dat als je de motor niet groot genoeg vond, je ook een exemplaar kon bestellen met een 420 pk sterke 7.257-cc V12. Een blok dat Lamborghini in powerboats gebruikte. Men verwart dit waarschijnlijk ook met een prototype dat Lamborghini bouwde onder de naam LM 004, waarin die motor lag. Die LM 004 was uitgerust met een telefoon, koelkast en meer luxe frutsels. Hij was echter veel te zwaar, waardoor ie voor geen meter reed en dus op het kerkhof belandde.
Uiteindelijk werden er 301 exemplaren vvan de LM 002 verkocht. Hoewel sommige bronnen van 328 spreken. De eerste werd geleverd aan de koning van Marokko. De laatste (exemplaar 301) telt maar een beetje mee omdat die werd samengesteld uit resterende onderdelen, en werd in 1993 voor een rijke Brit gebouwd. Ook werden er twee exemplaren, een door de fabriek en een door een Zwitsers raceteam, aangepast om deel te nemen aan rally’s, waaronder Parijs-Dakar. Voor de Sultan van Brunei werd nog een soort stationcar gebouwd.
Oh ja, en zo’n bakbeest met V12 drinkt benzine als water, dus de standaard benzinetank is 169 liter. Net genoeg voor je woon-werkverkeer, schatten we. Wil je nu een LM 002 – en we kunnen geen enkele reden bedenken waarom niet? Dan moet je denken aan startprijzen van 175.000 euro, oplopend tot een ton of vier voor perfecte exemplaren.
Waar staat LM 002 voor?
De aanduiding LM staat voor Lamborghini Militaria, oftewel militaire voertuigen van Lamborghini. De 002 is niet meer of minder dan het eerstvolgende getal op 001, de aanduiding van het prototype. Mooier kunnen we het niet maken.
Productieaantal
301 (of 328)
Productieperiode
1986-1993
Specificaties Lamborghini LM 002
5.167 cc V12
444 pk
0-100 km/u in 7,8 s
top 188 km/u
Modellen
Cheetah (prototype, 1977, Chrysler V8 achterin, 180 pk, 1 stuks)
LM 001 (prototype, 1981, AMC V8 achterin, 180 pk, 1 stuks)
LMA 002 (prototype, 1982, V12 ‘Anteriore’ [voorin], 337 pk, 1 stuks)
LM 002 (301)
LM 003 (prototype, 3.590 cc vijfcilinder turbodiesel, 150 pk, 1 stuks)
LM 004 (prototype, 7.257 cc V12, 420 pk, 1 stuks)
Reacties