
Het klinkt misschien een beetje vreemd als we het hebben over ‘een elektrische Lamborghini’. Liefhebbers zouden zeggen: ‘dat klinkt nergens naar’. Het ziet ernaar uit dat de klanten dat ook denken. Lamborghini is namelijk aan het kijken of ze de elektrische auto nog even kunnen uitstellen. Het lijkt onvermijdelijk dat ze ooit op elektrische aandrijflijnen moeten overstappen, maar nu even niet.
Dat zegt Lamborghini-CEO Stephan Winkelmann tegen het Australische CarExpert: ‘We hebben tot nu toe twee beslissingen genomen op basis van het feit dat de acceptatiecurve van elektrische auto’s wereldwijd – en wereldwijd, niet alleen in ons segment – afvlakt. En dit geldt des te meer voor ons type.’ Vrij vertaald: de klanten laten het een beetje afweten als het gaat om het kopen van een elektrische auto. Zeker als het gaat om een leuke auto, zit men er kennelijk niet op te wachten.
Maar komt die Lamborghini Lanzador dan nog wel?
Daarom moet Lamborghini zijn elektrische model even uitstellen of aanpassen. In 2023 toonden de Italianen de Lanzador: een concept voor een soort kruising tussen een SUV en een supercar. Hoog op de poten, maar verder vrij laag en heerlijk breed. Het was de bedoeling dat de Lanzador de eerste elektrische Lamborghini zou worden. Dat gaat op korte termijn sowieso niet gebeuren. Wel ziet Winkelmann kansen voor het model als plug-in hybride.

Daarover gesproken: de tweede generatie Urus zal óók een plug-in hybride worden. Even was er de overweging om deze volledig elektrisch te maken. Maar opnieuw hebben ze niet het vertrouwen dat de markt happig is op een elektrische Urus. En op zich valt daar wel wat voor te zeggen. Voor een steakhouse is het immers lastiger om over te stappen op een vegetarisch menu dan voor een vestiging van Bagels & Beans.
De juiste timing bepalen is erg lastig
Het is een vloek en een zegen om op tijd over te stappen op het bouwen van elektrische auto’s. Hoe eerder je begint, hoe meer ervaring een merk kan opdoen. Het is tenslotte een compleet andere discipline. Voor Lamborghini ligt het iets genuanceerder: zij kunnen techniek delen met andere merken binnen de Volkswagen-groep, zoals Audi en Porsche.
Lees ook: Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk
Het is geen gekke gedachte. In het hogere segment lopen klanten niet warm voor elektrische auto’s. Zo wil Porsche nog even wachten met de elektrische 718, en heeft Maserati weliswaar een indrukwekkende GranTurismo Folgore, maar mensen willen liever de benzineversie. Ook Pagani laat elektrische auto’s voorlopig links liggen – simpelweg omdat de klanten het niet willen.
De Alfa Romeo 33 Stradale zou in elektrische vorm komen, net als de Maserati MC20-supercar, maar beide modellen worden voorlopig niet uitgebracht wegens gebrek aan interesse. Voor de klanten is een grote benzinemotor met veel geluid een belangrijk onderdeel van de beleving van de auto. Als dat wegvalt, is de aantrekkingskracht minder groot en zijn de klanten niet bereid de hoge vraagprijzen te betalen.
Fabrikanten die inzetten op EV’s plegen zelfmoord. Rijk of arm, mensen willen het niet.