In de hele kaleidoscoop van stomme dingen die autojournalisten doen, verdient het rijden van conceptcars (naast het drammen tegen autobazen dat ze meer auto’s moeten maken van het soort waar ze het minst van verkopen) een ereplek, al is het alleen al in de categorie Zonde van de Tijd. Plaatsnemen in een gammele schelp die geplaatst is op wat er toevallig aan rijdbaars in de hoek van de studio werd gevonden, in de hoop iets te ontdekken.

Maar wat? Dat de productieauto waarop hij vooruitblikt qua geluid noch weggedrag, besturing, remmen of zelfs geur ook maar in de buurt zal komen van het ding waar je je in bevindt? Maar toch: hier is een plaatje van ons, breed grijnzend terwijl we ermee van een heuvel af rollen! Het is op z’n slechtst een onzinnige toestand en op z’n best een wanhopige poging om wat kliks voor je website binnen te halen.

Het ziet er in ieder geval nooit best uit en we mijden deze situaties bij TopGear doorgaans dan ook als de pest. Maar kijk, dit ben ik, achter het stuur van een conceptcar, grijnzend voor de camera terwijl ik verre van hard rijd op een extreem fraaie weg op het schiereiland Monterey in Californië. Hypocriet? Ik? Wacht, ik trek even mijn uitlegbroek aan.

Wat is dit voor studiemodel?

De auto in kwestie is het concept van de nieuwe Lamborghini Lanzador. Klinkt als een drankovergoten vakantieplek op de Canarische eilanden, of een brave golden retriever, maar het is in feite… nou ja, daar zijn we nog niet helemaal uit. Een SUV? Een supercar op stelten? Nee, zegt Lamborghini, het is iets geheel nieuws, namelijk een vol-elektrische 2+2 ‘ultra-GT’, bedoeld om een verbinding te leggen tussen de Urus en de supercars.

Hij zal Lambo’s vierde model worden, dat zich voegt bij de Revuelto, Urus en de Huracán-opvolger (die tegen het eind van 2024 allemaal plug-in hybrides zullen zijn). Hij wordt echter pas in 2028 in de showrooms verwacht, wat, voor de rekenwonders onder jullie, inderdaad nog heel lang duurt. Maar CEO Stephan Winkelmann is er heel klip en erg klaar over: het concept van de Lamborghini Lanzador die we hier vandaag zien, is een ‘concreet voorproefje van de productieauto’.

De Lanzador belooft nu al een prachtige auto te worden

Wat dus in ieder geval klaar is om de oven in te worden geschoven, is het uiterlijk. En laten we wel wezen: het is een geweldig uitziend apparaat. Dat is dan ook de eerste en belangrijkste taak van een conceptcar: glitteren, schitteren en je aandacht in de houdgreep nemen. Maar vergeet niet: dit is dus daadwerkelijk hoe ze willen dat de auto er in het echt uit komt te zien, en je mag dit best gedurfd noemen.

Lamborghini Lanzador concept voorkant

Voor degenen die nog altijd rouwen om de Estoque, het supersedanconcept uit 2008: sorry, dat is nu eenmaal een segment dat aan populariteit inboet, zegt Winkelmann. GT’s en SUV’s, daar draait het om, dus waarom die twee niet tegen elkaar aan laten knallen en er iets van maken dat de trouwe liefhebbers van supercars nog altijd kietelt, maar ook de hand reikt aan een nieuwe generatie van jongere, door techniek geobsedeerde SUV-fanaten?

Je zult moeten toegeven: vanuit een puur zakelijk oogpunt heeft Lamborghini een punt. Als je het idee hierboven aan me beschreven had voordat ik het concept van de Lamborghini Lanzador met eigen ogen had gezien, had ik mijn wenkbrauwen gefronst en er het mijne van gedacht – weinig goeds, waarschijnlijk. Maar als je er eenmaal naast staat, is het een en al Italiaans drama.

De Lanzador lijkt meer op een hypercar dan een SUV

Het is meer een uitgerekte Revuelto op hoge hakken dan een platte Urus, wat de reden is dat we dachten dat, als we de proporties beter wilden laten zien, we hem beter bewegend, op een echte weg konden fotograferen dan in een schaars verlichte studio. Beetje vogelpoep op de voorruit, wat geplette zespotigen in de grille – zo proberen we het onbereikbare toch weer een beetje met vier wielen op aarde te krijgen. Dat is alvast mijn eerste excuus, noteer dat even.

Waarom het rijden van de conceptversie niet dom is

En hier is het volgende. De zitpositie, het zicht naar buiten en het hele interieur – het zijn allemaal geheel nieuwe dingen voor Lamborghini. Dus waarom zou je ze niet uit de eerste hand ervaren, en dan ook nog terwijl buiten een bijzonder aangenaam landschap voorbijraast? Is dat genoeg? Heb ik zojuist een rechtvaardiging gegeven voor jou (maar voornamelijk voor mezelf) dat het rijden van een conceptcar niet alleen maar volledig stupide is? Mooi, dan kunnen we door met wat informatie waar je wat mee kunt.

Lamborghini Lanzador interieur achter bestuurder Jack Rix

Zoals hoe het is om te rijden in een onbetaalbaar apparaat waarvan er maar één bestaat, terwijl Lamborghini’s technische baas Rouven Mohr in de passagiersstoel zit en hoofd design Mitja Borkert de achterbank bezet. Er zijn natuurlijk veel van die typische conceptcar-dingetjes.

Dit moet verbeterd worden voor de Lanzador in productie gaat

De enorme 23-inch wielen schuren tegen de wielkasten als je ook maar een beetje te ver instuurt, dus hij heeft een draaicirkel waar een cruiseschip zich voor zou schamen. Snel is hij zeker niet – er is me verteld dat ik niet harder mag rijden dan 35 km/u, maar ik zit al bijna meteen op 50 km/u, maniak die ik ben.

De remmen lijken van een kinderfiets te komen, de besturing van een tractor en elk korreltje zand dat tegen de wielkasten tikt, echoot zo hard door de cabine dat het lijkt alsof er een wiel is losgekomen. Maar er valt wel degelijk het een en ander te ontdekken.

Lamborghini Lanzador wiel

Het gevoel van licht en ruimte dat de iets hogere zitpositie oplevert, de drie glazen panelen boven je hoofd, de voorruit die wel een Imax-scherm lijkt – het oogt allemaal heerlijk, het uitzicht is geweldig. Het zwevende dashboard en de frisse lucht eronder creëren ruimte om te bewegen en te ademen. En om spullen kwijt te kunnen.

De cabine is geweldig, op één onderdeel na

Het interieur is misschien wel het radicaalste aan het geheel. De schermpjes onder aan de A-stijl in plaats van gewone spiegels mogen wat mij betreft de grote verdwijntruc doen, maar de rest is goed doordacht met net dat beetje aangename gekte.

Lamborghini Lanzador interieur overzicht

Zat hoofdruimte hier, al moet gezegd dat onze redacteur nogal van de verticaal uitgedaagde soort is | Foto: © TopGear / Huckleberry Mountain

Er is geen centraal scherm; in plaats daarvan zijn er twee achter het stuur, voor de bestuurder, en een in het dashboard voor de passagier, dat zich ook kan omklappen en verstoppen – een knipoog naar de klapkoplampen van de Countach. Het belangrijkste bedieningselement is een draaiknop die lijkt op die van het BMW iDrive-systeem, maar dan gedoopt in Darth Vader en 90 graden gekanteld. Het werkt beter dan het zo klinkt.

Is de Lamborghini Lanzador bruikbaar als gezinsauto?

Op de achterstoelen heb je minder ruimte dan in een Urus, maar genoeg om als volwassene achter een volwassene te zitten, en de vloer van de bagageruimte – die elektrisch omhoogkomt om één lijn te vormen met de neergeklapte achterstoelen – is ‘lifestyle-klaar’. Vandaar het surfboard en het elektrische skateboard dat we met ons meeslepen.

Lamborghini Lanzador interieur stoelen

En dan zijn er de materialen: stiksels van gerecycled plastic, 3D-geprint gerecycled schuim, merinowol, duurzaam gekleurd leer… Als je je conceptcars niet maakt van zoveel mogelijk hergebruikt materiaal, doe je niet hard genoeg je best. Blijkbaar.

Deze specificaties weten we al van de Lanzador

Er zijn ook een paar onverwachte technische details, zoals het feit dat hij twee elektromotoren zal hebben, één op elke as, en daarmee ‘meer dan een megawatt aan vermogen’ zal produceren; zo’n 1.360 ouderwetse pk’s, dus. Hij zal achterwielbesturing hebben, luchtvering en ‘een nieuwe generatie high-performance accu’s, die een groot bereik bieden’, aldus het persbericht.

Al is nog niet duidelijk hoe ver je straks precies met de Lanzador kunt komen. We vermoeden dat je over een jaar of vijf toch minstens met 600 à 650 kilometers zult moeten bieden om mee te tellen. Het geheel nieuwe platform zal gedeeld worden met andere EV’s uit het topsegment van de VW Groep, maar wordt door Lamborghini zelf getuned, wat volgens Mohr een wereld aan mogelijkheden opent.

Lambo-topman over het rijden in de EV

‘We tillen de integratie van de rijdynamiek naar een geheel nieuw niveau, wat voor productiesportauto’s tot nu toe niet mogelijk was’, zegt hij. Hij refereert aan Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (LDVI), het nu dus geheel nieuw ontwikkelde systeem dat zo’n beetje alles kan beïnvloeden dat met rijdynamiek te maken heeft.

Lamborghini Lanzador

‘Oké, nog één TikTok-video dan, maar daarna moeten we echt aan de slag, hoor‘ | Foto: © TopGear / Huckleberry Mountain

Vertaald naar niet-ingenieurstaal: er zijn meer sensoren en actuatoren dan ooit, die meer doen en meer en sneller met elkaar praten om ook de kleinste finesses van het rijgedrag fijn te slijpen. Het systeem kan in milliseconden de hoeveelheid koppel over de voor- en achteras verdelen, terwijl het zogeheten Active E-Torque dat ook kan tussen beide achterwielen.

Het Lamborghini Lanzador concept heeft een nieuwe rijstand

En Mohr heeft grote plannen om die enorm precieze controle over de hoeveelheid koppel op nieuwe en interessante manieren te gaan gebruiken. Een van de vier modi die je met de draaiknop kunt selecteren, behelst de Intelligent Pilot, een nieuwe manier van denken over tractie, ESP en de controle van de sliphoek.

Het gaat niet alleen om het beperken of toestaan van een bepaalde hoeveelheid slip; je kunt precies aangeven hoeveel overstuur je wilt, zodat in theorie zelfs de minst getalenteerde bestuurders driftkoningen kunnen worden. En dan zijn er de flippers achter het stuur, waarmee je de mate van koppelverdeling kunt beïnvloeden.

Lamborghini Lanzador stuur

Ga een bocht in met te veel onderstuur, en met een paar keer flipperen verander je dat in een oogwenk in neutraal gedrag of overstuur. Om kort te gaan: hij zou meer grip, lichtvoetigheid en een fijnzinniger weggedrag moeten hebben dan tot nu toe gebruikelijk is voor iets dat zo zwaar is als de Lanzador zeker gaat worden.

Wat maakt het concept van de Lanzador een echte Lamborghini?

Het exterieur is gebaseerd op dat van de nieuwe Countach (zie ook de scheermesdunne koplampen en de drie wybertjes van de achterlichten), zegt Borkert. We zullen wel even moeten wennen aan hoe hoog hij op zijn pootjes staat, maar de carrosserie is verder laag en breed in de beste Lambo-traditie, terwijl de neus, achterkant en vouwen in de oppervlakken allemaal niet zo’n visuele uitdaging vormen – het is het Lambor­ghini dat we al kennen.

Gedurfder zijn de actieve aero-delen die slim zijn weggemoffeld onder de oppervlakken voor en achter, die meer downforce geven in snelle bochten of juist minder luchtweerstand en meer bereik bieden bij hogere snelheden.

Lamborghini Lanzador detail daklijn achterlicht

Een verschuifbare splitter vóór, uitschuifbare diffuser achter, vinnen die aan de zijkanten van de achterruit tevoorschijn komen en een brugspoiler waar rijwind onderdoor kan stromen voor meer efficiency, of juist niet wanneer meer downforce op zijn plaats is – het zijn aan de ene kant typische zaken die het op een concept goed doen, maar hier zijn ze ook wel degelijk bedoeld om vroeg of laat in productie te gaan.

Hij is elektrisch, maar gaat toch geluid maken

De olifant in de kamer is herrie, of het gebrek daaraan. Vraag waar de ‘emotie’ vandaan moet komen, en de antwoorden drommen samen rond de mededeling dat het net zozeer gaat om de verbinding tussen de bestuurder en de auto als om het saluutschot van een twaalfcilinder dat uit de achterkant knalt. Hmm. Het betere verhaal is dat dat een van de dingen is waar Lamborghini zichzelf de komende vijf jaar de tijd voor gaat geven.

Lamborghini Lanzador achterkant

De Lanzador zal geluid maken, maar wat, hoe en waarvandaan? Wat het ook wordt, het zal niet voor de hand liggen. ‘Sommige merken proberen de verbrandingsmotor te imiteren bij een elektrische auto, maar wij zullen een andere kant op moeten gaan, andere manieren moeten vinden, mensen moeten overtuigen met andere attributen’, verklaart Mohr.

De Lanzador heeft wel degelijk voorgangers

Hij is zonder meer anders, maar misschien niet zo woest anders als Lambo ons wil laten geloven. Diverse vroege Lamborghini’s, zoals de Espada en 350 GT, waren immers al 2+2 GT’s. Er zijn dus precedenten, zij het zonder de opgevoerde rijhoogte om ruimte te creëren voor een skateboard-accupakket en te beantwoorden aan de moderne vraag naar een king of the road-zitpositie.

Heeft Lamborghini met het concept van de Lanzador de juiste weg gekozen voor hun eerste EV? Dat zullen we over vijf jaar wel merken, denk ik, maar voor wat het waard is: ik heb er wel vertrouwen in. En dat al na het rijden in een gammele schelp die is neergeplempt op een setje Duracells.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)