Kennen we de Lamborghini Urus nog? Dat SUV-idee dat opgepompte tuner-Cayennes er nogal lafjes deed uitzien? Nou, we hebben nieuws voor je: in 2018 gaat ie in productie in Lamborghini's eigen fabriek in Sant'Agata Bolognese, die voor de gelegenheid bijna twee keer zo groot gemaakt wordt. Er komen 500 extra banen en er zullen 3.000 Urussen per jaar van de band gaan rollen. Ter vergelijking: in 2014 bouwde Lambo 1.400 Gallardo's/Huracáns en 1.200 Aventadors.

In een gesprek met Maurizio Reggiani, hoofd engineering bij Lamborghini, kwamen we een en ander over de nieuwe SUV te weten – overigens vlak voordat officieel bekend werd dat ie gemaakt zal gaan worden. Toen de Urus in 2012 gepresenteerd werd, gaf Lambo hoog op over het gebruik van koolstofvezel; maar bij het productiemodel zal dit geen grote rol spelen, omdat veel SUV-onderdelen (ophanging, aandrijflijn) zo zwaar zijn dat het voor het totale gewicht relatief weinig uitmaakt om andere delen uit het dure spul te vervaardigen.

Daarnaast betekent dit dat de Urus zijn platform kan delen met de komende Bentley Bentayga en de volgende Porsche Cayenne. De eerste auto die hierop gebouwd wordt, is de nieuwe Audi Q7, die voor een groot gedeelte uit aluminium en strategisch geplaatst high-strength staal bestaat. Lamborghini kan hier en daar wel wat koolstofvezel toepassen, maar veel zou dat niet zijn.

In plaats van gewichtsbesparing gooit Reggiani het vooral op het onderstel om de juiste dynamiek uit de Urus te halen. Met actieve stabilisatoren, adaptieve demping en instelbare rijhoogte hopen ze een heel eind te komen. Ook variabele besturing, slimme torque-vectoring en wellicht vierwielbesturing zullen meehelpen om de Urus op de weg en het circuit Lambo-waardig te maken, en toch ook capabel als je in het zand terechtkomt.

Ten tijde van de conceptcar had Lamborghini het over 600 pk, wat makkelijk uit de huidige V10- en V12-motoren gehaald kan worden. Voor een SUV is echter vooral koppel nodig, en daarnaast belooft Lamborghini dat de CO2-uitstoot toonaangevend voor de super-SUV-klasse zal zijn. Dat kan maar een paar dingen betekenen: ofwel gebruik van turbo's, ofwel een hybride aandrijflijn, ofwel allebei. Een diesel is – gezien de markten waar de Urus vooral verkocht zal worden, en het feit dat het, nou ja, een Lambo is – ten strengste verboten.

Wij zetten in op een plug-in hybride oplossing; niet alleen omdat de Audi Q7 dit al heeft, omdat Lambo zelf al van de techniek geproefd heeft met de Asterion conceptcar, en omdat topman Stephan Winkelmann vlak voor de officiële bekendmaking van de productieversie van de Urus tegen ons zei:

'Omdat we een klein merk zijn, moeten we uit elke geïnvesteerde cent zo veel mogelijk resultaat halen. Een plug-in hybride aandrijflijn zoals in de Asterion zou niet werken in een auto als de Aventador, vanwege het extra gewicht. Als we dus een plug-in hybride gaan maken, moeten we investeren in een derde model, iets dat geen supersportauto is. Een auto voor elke dag, met een ander formaat en indeling. Dan is hybridisering veel makkelijker en minder van invloed op de prestaties.'

Door het gebruik van het nieuwe platform kan Lamborghini tevens tal van rijhulpjes toepassen – zoals zelfsturende en zelfremmende functies, parkeerhulp, night vision en radar rondom de auto – plus de nodige apps en connectiviteitsoplossingen.

De belangrijkste vraag voor nu: zal de Urus eruitzien als de oorspronkelijke conceptcar? Die kans is klein; om te beginnen dateert dat ontwerp uit 2012 en moet deze auto bij zijn lancering in 2018 er fris uitzien (en liefst ook nog als hij tegen, zeg, 2026 eenmaal uit productie gaat). Maar aangezien Lambo wel steeds terugverwijst naar de Urus, zal er toch een zekere visuele link zijn.

Wees vooral niet bang dat hij een braaf uiterlijk krijgt. Zoals Winkelmann ons vertelde: 'We zijn altijd de bad boys van de autoindustrie geweest. We zijn het aan onze stand verplicht om iets te maken dat onverwacht is en vooruitloopt op je dromen.'

Reacties

Meer van TopGear