
Een extravagante Italiaanse bouwer van supercars heeft een nieuwe versie van zijn meest praktische auto aangekondigd. Oftewel: Lamborghini laat vandaag een extra snelle en sterke nieuwe versie van de Urus zien. Dit is de Lamborghini Urus S: het vervolg op de cash-stier uit Sant’Agata.
De nieuwe ‘instapper’ krijgt een flinke boost die ervoor zorgt dat hij voortaan een duivelse 666 pk en 850 Nm uit zijn 4,0-liter twin-turbo V8 peurt. Daarmee is hij net zo sterk als de Urus Performante. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt wel 0,2 seconde langer dan bij die Performante, namelijk 3,5 seconden. Van 0 naar 200 gaat de Urus S in 12,5 seconden en zijn topsnelheid bedraagt 305 km/u.
De Urus S schijnt zichzelf ook behoorlijk vlot stil te kunnen zetten. Tijdens een remtest deed hij er 33,7 meter over om van 100 naar 0 km/u te komen. Doe met die informatie wat je wilt. Hij komt met maar liefst zeven rijmodi: Strada, Sport, Corsa en Ego zijn voor de weg en Terra (aarde), Neve (sneeuw) en Sabbia (zand) zijn voor het onverharde.
Never change a winning team
Het opnieuw getunede uitlaatsysteem herinnert je eraan waar Lamborghini vandaan komt. En wanneer je uitstapt om hem eens goed te bekijken, wordt het je nogmaals duidelijk. Optisch verandert er niet heel veel aan de Urus, maar waarom zouden ze ook? Voor de oplettende spotter hebben ze er een nieuwe voor- en achterbumper en een matzwarte skidplaat op gemonteerd.
Kopers krijgen meer keuze bij het kleurenpalet en kunnen kiezen voor andere afwerkingen en wielpakketten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan 23-inch bronskleurige, diamantgepolijste velgen of zichtbaar koolstofvezel op het dak, we noemen maar wat. Lambo-baas Stephan Winkelmann is in ieder geval blij met het nieuwe familielid. ‘De Urus S past perfect naast de nieuwe Urus Performante.’ Hij past ook perfect bij de voorgaande 20.000 Urussen die het merk al wist te verkopen. De Urus S heeft een Europese vanafprijs van 195.538 euro zonder belastingen.
Meer van TopGear


Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ook al heb je veel geld, dan nog kun je geen Lamborghini kopen

De Lamborghini Urus is binnenkort alleen nog maar te krijgen als hybride

De sterkste Lamborghini Urus ooit is deze plug-in hybride Urus SE

Het kan niet lang duren voordat Nederland de Urus Performante als politieauto krijgt

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit
