Is dit het begin van het einde of het einde van het begin? Na een succesvolle carrière als bestverkochte Lamborghini-model moet ook de Urus geloven aan een laadpoort, actieradius en een lithium-ion batterij. De eerste hybride Urus van Lamborghini is de auto hierboven: de SE. Hij is gebaseerd op de Urus S, maar dan met een een strakker uiterlijk en dus een plug-in hybride aandrijflijn. Dankzij de elektrohulp is de Lamborghini Urus SE de krachtigste SUV van Lambo tot nu toe. Dat is dan mooi een reden om niet in huilen uit te barsten.
Aan de voorkant verbouwde Lamborghini zo’n beetje het hele aangezicht. Er is een nieuwe motorkap, nieuwe koplampen, nieuwe voorbumper en een nieuwe grille. Van achter gezien is het ontwerp geïnspireerd door de Gallardo. Geen slechte inspiratiebron, toch? Verder produceren de nieuwe spoiler en diffuser samen 35 procent meer downforce dan bij de Urus S.
Specificaties van de Lamborghini Urus SE
Maar je bent hier natuurlijk om te lezen hoeveel vermogen die stekker-Urus heeft. Voorin ligt nog steeds een 4,0-liter twinturbo V8-motor, die nu dus wordt geholpen door een elektromotor. Samen kunnen ze een maximaal vermogen halen van 800 pk en een koppel van 950 Nm. Ter vergelijking: de Ferrari Purosangue peutert 725 pk en 716 Nm uit zijn 6,5-liter V12. De vorige sterkste Urus was trouwens de Urus S en de Performante met 666 pk.
De PHEV-aandrijflijn zorgt ervoor dat een sprintje van stilstand naar de maximumsnelheid op de Nederlandse snelweg geklaard is in 3,4 seconden. Dat. Is. Snel. Door naar 200 km/u duurt in totaal 11,2 seconden en de topsnelheid is 312 km/u. Uiteraard haal je dit wanneer je het maximale vraagt van zowel de verbrandingsmotor als de elektromotor. Je kunt ook 60 kilometer lang elektrisch rijden met een topsnelheid van 130 km/u dankzij een 25,9-kWh accu en de elektromotor die in de achttraps automaat is verwerkt.
Naast de volledig elektrische rijmodi zijn er nog negen andere standen: Strada, Sport, Corsa, Neve, Sabbia en Terra kende je al. Denken we. Nieuw zijn Hybrid, Performance en Recharge. Die laatste kan in combinatie met een andere rijmodi worden geselecteerd. In dat geval wordt de batterij tot 80 procent opgeladen terwijl de vermogensafgifte hetzelfde blijft. Klinkt als het beste van twee werelden.
Ook in de cabine zijn wat aanpassingen gedaan
De spulletjes voor in de nieuwste Lamborghini zijn geüpdatet naar de specificatie zoals die in de Revuelto zijn. Er zijn dus nieuwe graphics op de schermpjes en het middenscherm is gegroeid naar 12,3-inch. Ook de beschermdelen van de panelen, stoelen en het dashboard zijn nieuw. Wat gelukkige kopers moeten gaan betalen voor de Lamborghini Urus SE is nog niet bekend. De BPM zal waarschijnlijk wel wat gunstiger uitvallen nu de Urus zo lief is voor Moedertje Natuur.
Reacties