Magere Murcièlago

De Lamborghini Murcièlago nadert langzaam maar zeker het einde van zijn carrière. Maar voor het zover is komt er net als van de Gallardo nog een afgetrainde variant. Die zou niet alleen aanzienlijk lichter moeten worden dan het standaard model, maar ook nog eens meer vermogen krijgen dan de 641 pk sterke Reventòn.

Dat belooft dus nog wat voor die Murcièlago Superleggera – als hij tenminste zo gaat heten. Om ongeveer honderd kilo aan gewicht te besparen zou de nieuwe versie alleen achterwielaandrijving krijgen, zodat er geen differentieel en aandrijfassen voor de voorwielen nodig zijn. Daarbij geven de makkers het nieuwe model een streng dieet van carbonfiber.

Zo wordt het volledige interieur eruit gesloopt en volgestopt met het veel lichtere carbonfiber. En aan de buitenkant maakt de automatische spoiler plaats voor een vaste vleugel van hetzelfde materiaal, terwijl de standaard wielen worden vervangen door velgen van gesmeed aluminium. Door in de versnellingsbak magnesium componenten te gebruiken in plaats van aluminium, zullen ook de schakelovergangen van de magere Murcièlago zich sneller voltrekken.

En dan de naam.  Hierboven gebruikten we voor het gemak even de term Superleggera – Italiaans voor superlicht. Maar voor de Murcièlago zou Lamborghini de aanduiding SV willen gaan gebruiken. Dat is een rechtstreekse verwijzing naar de beroemde Diablo SV – Super Veloce – die in 1995 voor het eerst het levenslicht zag. Ook hier had Lamborghini gekozen voor het beproefde recept van een lager gewicht en meer vermogen, om precies te zijn een 5,7 liter V12 met 510 pk. Dat gaat de Murcièlago zeker overtreffen.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken