Hoe ver uit elkaar liggen deze twee?

Oké, ‘meer dan 70 jaar’ zou overdreven zijn. De oudste hier gaat maar terug tot 1988, en niet 1948. Het is een originele 90 V8 (bijna origineel dan, hij zou geen Defender-badge moeten hebben) van de vierde generatie. En toen keerde het tij al. Mensen die de nieuwe Defender een gebrek aan authenticiteit verwijten, zouden echt de oude folders er nog even bij moeten pakken.

Hoezo dat?

Land Rover is echt niet van de ene dag op de andere veranderd van werkpaard- in luxepaardfabrikant. 30 jaar geleden werd de 90 Station Wagon, met twee rijen stoelen, gepositioneerd als familieauto. Weet je die County-versies nog? Zachter geveerd, cassettespeler, koplampwissers? Die waren al gericht op een nieuw publiek. Het verschil was toen dat Land Rover ook andere versies aanbood. Pick-ups, en auto’s die speciaal waren gemaakt voor boerderijwerk, gericht op allerlei rurale klusjes. Maar het zaadje was gezaaid.

Is de nieuwe Defender authentiek, dan?

Nou ja, hij wordt in elk geval gemaakt door het bedrijf dat ook de oude ontwikkelde en maakte. Maar hij zal zich moeten bewijzen, en er is geen ‘onontgonnen terrein’ meer. Niet veel boeren zullen hem overwegen als vervanging voor de Japanse pick-ups die ze inmiddels rijden. Te duur, te chic, te kwetsbaar. De autowereld is doorgedenderd en de nieuwe Defender wordt, hoewel cool, ook nog weleens wat te modieus gevonden. Meer Insta dan Bear Grylls, zeg maar.

Is hij onderhuids net zo onverwoestbaar als de oude?

Veel onverwoestbaarderderder, als je Land Rover tenminste mag geloven (en we hebben niet vaak reden gehad om dat niet te doen). Ze plaatsen hem zelf in Categorie 4B, wat betekent dat hij ontworpen en gebouwd is voor een hoger niveau van robuustheid en een langere levensduur dan welke andere auto ook die het bedrijf ooit eerder heeft gemaakt – inclusief de oude Defender. De enige categorie die nog hoger is, is de militaire specificatie.

Maar die oude Defender is ruig, toch?

Nou, vooral voor de bestuurder, om heel eerlijk te zijn. Je zit scheef op je stoel, niet alleen omdat je niet anders kúnt, maar ook omdat het fijn zou zijn als het gevoel in je billen weer eens terugkwam. En dan is er de herrie. De oude Rover V8 maakt een hoop kabaal en dat is heerlijk – voor ongeveer een minuut. Daarna wordt het een aanslag op je trommel- en eventuele andere vliezen die je nog in je lichaam hebt. De diesel is nog veel erger. Ook staat ie nogal wiebelig op z’n wielen. En de cabine zit zo vol met scherpe, bedreigende en harde uitsteeksels en randjes dat je minder risico loopt je verwonden als je met een magnetisch vest door een messenwinkel loopt – tijdens een aardbeving.

Defender nieuw vs oud: ze brengen je heus allebei naar waar je moet zijn. Maar de klassieke Land Rover is meer aan te passen aan bijzondere eisen of omstandigheden. En hij zal deukjes en krassen met trots dragen. De nieuwe wil je juist zo veel mogelijk isoleren van je omgeving en je verwennen. Voor wat het waard is: we zijn dol op de oude. Maar als we er een moesten bezitten, werd het de nieuwe.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)