
Tegenwoordig krijgen steeds meer klassiekers een elektromotor. Tik bijvoorbeeld eens voor de grap ‘elektrische restomod‘ in de zoekbalk op onze website. De resultaten spreken voor zich. Voor mensen die liever een motor horen brullen, zijn er ook restomods zoals deze klassieke Defender. Het Amerikaanse Blackridge Motors pakte deze Land Rover Defender 110 aan en legde een V8 in de neus.
Je hebt keuze uit twee Chevy-motoren: een LS3 met 436 pk en een LT4 met 668 pk. Voor als je van het echte werk houdt. Die laatste vind je ook in de Camaro ZL1 en de Corvette van de C7-generatie. De achtcilinders zitten vast aan een achttraps automaat waarvoor speciale aandrijfassen zijn ontwikkeld. We kunnen ons voorstellen dat die arme aandrijfasjes van de standaard Defender het verzevenvoudigde vermogen niet aankunnen.
De hele klassieke Land Rover Defender werd aangepakt
De remmen die ontworpen zijn voor 70 pk gaan de auto niet genoeg vertragen met het nieuwe vermogen, denken we. Daarom monteert Blackbridge een nieuw setje remmen van Wilwood, of optioneel Brembo-remmen. De auto krijgt ook nieuwe schokdempers en een verstevigde cardanas. Je mag deze ombouw dus best omschrijven als een ‘nieuwe’ oude Defender.
Blackbridge heeft tijdens het project hard gewerkt om de auto vanbuiten zo origineel mogelijk te laten. Dat is aardig gelukt, want je moet goed kijken om de Defender van het origineel te onderscheiden. De lak is nog dezelfde kleur als voorheen, net zoals de witte 16-inch steelies. Zelfs de standaard grille zit nog in de neus.
Het interieur oogt ouderwets, maar is het niet
De stoelen zijn vernieuwd, maar hebben wel het originele patroon behouden. De meters in het instrumentencluster zijn ook geüpdatet maar blijven wel in de oude stijl. Blackbridge heeft zelfs de ellelange schakelpook gehouden, maar deze dient nu voor de automaat. Er is ook een duidelijk verschil aanwezig wanneer je de radio aanzet. Er is nu een Sony-geluidssysteem aan boord wat samen gaat met de retro-uitstraling omdat de speakers niet heel opzichtig zijn geplaatst.
Scott Gilbert, de CEO van Blackbridge Motors, wilde een Defender ontwikkelen die de charmes van de klassieker heeft, maar het weggedrag van een moderne auto. Ook moet de Land Rover leuk zijn om mee te rijden. Nu alleen hopen deze Land Rover Defender met een bijna 700 pk sterke V8 wat betrouwbaarder is dan de originele.
Meer van TopGear


Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Deze brute Land Rover Defender met zes wielen heeft de perfecte naam

Jouw laatste rit liever niet in een Mercedes? Dan is er nu een Defender-lijkwagen

De Defender Octa is hier: de sterkste Defender ooit met offroad launch control

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Deze brute Land Rover Defender met zes wielen heeft de perfecte naam

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Weet je nog dat Volvo ooit een hele dikke V8 verkocht? Dit is het verhaal erachter

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: genieten met drie Italianen en een Zweed

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Deze veelgemaakte fout moet je niet maken als je een goede deal wil voor een gebruikte auto

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Kabinet wil tenaamstellingsbelasting heffen op elke auto die op naam wordt gezet

Als jij je boetes niet op tijd betaalt, krijg je in deze Nederlandse stad in wielklem
