
Tegenwoordig krijgen steeds meer klassiekers een elektromotor. Tik bijvoorbeeld eens voor de grap ‘elektrische restomod‘ in de zoekbalk op onze website. De resultaten spreken voor zich. Voor mensen die liever een motor horen brullen, zijn er ook restomods zoals deze klassieke Defender. Het Amerikaanse Blackridge Motors pakte deze Land Rover Defender 110 aan en legde een V8 in de neus.
Je hebt keuze uit twee Chevy-motoren: een LS3 met 436 pk en een LT4 met 668 pk. Voor als je van het echte werk houdt. Die laatste vind je ook in de Camaro ZL1 en de Corvette van de C7-generatie. De achtcilinders zitten vast aan een achttraps automaat waarvoor speciale aandrijfassen zijn ontwikkeld. We kunnen ons voorstellen dat die arme aandrijfasjes van de standaard Defender het verzevenvoudigde vermogen niet aankunnen.
De hele klassieke Land Rover Defender werd aangepakt
De remmen die ontworpen zijn voor 70 pk gaan de auto niet genoeg vertragen met het nieuwe vermogen, denken we. Daarom monteert Blackbridge een nieuw setje remmen van Wilwood, of optioneel Brembo-remmen. De auto krijgt ook nieuwe schokdempers en een verstevigde cardanas. Je mag deze ombouw dus best omschrijven als een ‘nieuwe’ oude Defender.
Blackbridge heeft tijdens het project hard gewerkt om de auto vanbuiten zo origineel mogelijk te laten. Dat is aardig gelukt, want je moet goed kijken om de Defender van het origineel te onderscheiden. De lak is nog dezelfde kleur als voorheen, net zoals de witte 16-inch steelies. Zelfs de standaard grille zit nog in de neus.
Het interieur oogt ouderwets, maar is het niet
De stoelen zijn vernieuwd, maar hebben wel het originele patroon behouden. De meters in het instrumentencluster zijn ook geüpdatet maar blijven wel in de oude stijl. Blackbridge heeft zelfs de ellelange schakelpook gehouden, maar deze dient nu voor de automaat. Er is ook een duidelijk verschil aanwezig wanneer je de radio aanzet. Er is nu een Sony-geluidssysteem aan boord wat samen gaat met de retro-uitstraling omdat de speakers niet heel opzichtig zijn geplaatst.
Scott Gilbert, de CEO van Blackbridge Motors, wilde een Defender ontwikkelen die de charmes van de klassieker heeft, maar het weggedrag van een moderne auto. Ook moet de Land Rover leuk zijn om mee te rijden. Nu alleen hopen deze Land Rover Defender met een bijna 700 pk sterke V8 wat betrouwbaarder is dan de originele.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Jouw laatste rit liever niet in een Mercedes? Dan is er nu een Defender-lijkwagen

De Defender Octa is hier: de sterkste Defender ooit met offroad launch control

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

De Defender zakt in prijs door nieuwe PHEV (maar er is ook een nieuwe V8)

De Defender Octa krijgt een hybride V8 en is straks de belangrijkste Defender

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Deze brute Land Rover Defender met zes wielen heeft de perfecte naam

Land Rover gaat zijn oude auto’s nog een keer verkopen met een flinke winst

De dikste Range Rover Sport van dit moment kun je met stoffen bekleding bestellen

Jouw laatste rit liever niet in een Mercedes? Dan is er nu een Defender-lijkwagen

De Defender Octa is hier: de sterkste Defender ooit met offroad launch control

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Weet je nog dat Volvo ooit een hele dikke V8 verkocht? Dit is het verhaal erachter

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Aston Martin DB12 Volante: is dit de eerste perfecte Aston?

Deze Mercedes GLK is een sleeper met een 5,5-liter V8 onder de kap

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Waarom je dat Saharazand nooit te lang op de lak van je auto mag laten zitten

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken
