
Tegenwoordig krijgen steeds meer klassiekers een elektromotor. Tik bijvoorbeeld eens voor de grap ‘elektrische restomod‘ in de zoekbalk op onze website. De resultaten spreken voor zich. Voor mensen die liever een motor horen brullen, zijn er ook restomods zoals deze klassieke Defender. Het Amerikaanse Blackridge Motors pakte deze Land Rover Defender 110 aan en legde een V8 in de neus.
Je hebt keuze uit twee Chevy-motoren: een LS3 met 436 pk en een LT4 met 668 pk. Voor als je van het echte werk houdt. Die laatste vind je ook in de Camaro ZL1 en de Corvette van de C7-generatie. De achtcilinders zitten vast aan een achttraps automaat waarvoor speciale aandrijfassen zijn ontwikkeld. We kunnen ons voorstellen dat die arme aandrijfasjes van de standaard Defender het verzevenvoudigde vermogen niet aankunnen.
De hele klassieke Land Rover Defender werd aangepakt
De remmen die ontworpen zijn voor 70 pk gaan de auto niet genoeg vertragen met het nieuwe vermogen, denken we. Daarom monteert Blackbridge een nieuw setje remmen van Wilwood, of optioneel Brembo-remmen. De auto krijgt ook nieuwe schokdempers en een verstevigde cardanas. Je mag deze ombouw dus best omschrijven als een ‘nieuwe’ oude Defender.
Blackbridge heeft tijdens het project hard gewerkt om de auto vanbuiten zo origineel mogelijk te laten. Dat is aardig gelukt, want je moet goed kijken om de Defender van het origineel te onderscheiden. De lak is nog dezelfde kleur als voorheen, net zoals de witte 16-inch steelies. Zelfs de standaard grille zit nog in de neus.
Het interieur oogt ouderwets, maar is het niet
De stoelen zijn vernieuwd, maar hebben wel het originele patroon behouden. De meters in het instrumentencluster zijn ook geüpdatet maar blijven wel in de oude stijl. Blackbridge heeft zelfs de ellelange schakelpook gehouden, maar deze dient nu voor de automaat. Er is ook een duidelijk verschil aanwezig wanneer je de radio aanzet. Er is nu een Sony-geluidssysteem aan boord wat samen gaat met de retro-uitstraling omdat de speakers niet heel opzichtig zijn geplaatst.
Scott Gilbert, de CEO van Blackbridge Motors, wilde een Defender ontwikkelen die de charmes van de klassieker heeft, maar het weggedrag van een moderne auto. Ook moet de Land Rover leuk zijn om mee te rijden. Nu alleen hopen deze Land Rover Defender met een bijna 700 pk sterke V8 wat betrouwbaarder is dan de originele.
Meer van TopGear


Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Deze brute Land Rover Defender met zes wielen heeft de perfecte naam

Jouw laatste rit liever niet in een Mercedes? Dan is er nu een Defender-lijkwagen

De Defender Octa is hier: de sterkste Defender ooit met offroad launch control

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Deze brute Land Rover Defender met zes wielen heeft de perfecte naam

Land Rover gaat zijn oude auto’s nog een keer verkopen met een flinke winst

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Weet je nog dat Volvo ooit een hele dikke V8 verkocht? Dit is het verhaal erachter

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Aston Martin DB12 Volante: is dit de eerste perfecte Aston?

Deze Mercedes GLK is een sleeper met een 5,5-liter V8 onder de kap

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit
