580 pk, 755 Nm, 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden, top van 300 km/u. Cijfers die een Ferrari of Lambo niet zouden misstaan, maar hier gaat het om een onbehouwen Amerikaan.
 
De Camaro is al geen doetje om te zien. Koplampen die als toegeknepen kattenogen vooruit priemen en een paar heupen waar een wulpse Latina slank bij afsteekt, doen méér vermoeden dan stadsautoprestaties. De ZL1 is in z’n jongste versie over the top in de goede zin des woords.
 
In de VS betaal je voor deze auto honderd dollar per pk en dat is een koopje. In Nederland en België is dat helaas niet het geval. Zeker in Nederland, waar niet de fabrikant maar de overheid bepaalt of een auto in je budget past, is deze machtige gas guzzler onbetaalbaar. Daarbij komt dat de prijs fluctueert met de Haagse grillen van de dag. Elke ZL1 dient individueel ingevoerd te worden vanuit de VS, de prijs is dan afhankelijk van de dollarkoers en het fiscale regiem op dat moment. Is het je de centen en moeite waard, dan haal je echter de koning der musclecars in huis.
 
Als gezegd: een top van 300 km/u en een sprinttijd van 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u zijn getallen die je bij een supersportauto verwacht, niet bij een musclecar die zo van de plank wordt getrokken. Nog zo’n sterk staaltje: de ZL1 is in staat de kwartmijl in twaalf seconden te doen.
 
In plaats van de rochelende standaard V8 van de SS-versie heeft de ZL een geblazen blok van 6,2-liter onder de welvende kap. Hij is van het type LSA, die je in de basis ook vindt in de Corvette ZR1 en de Cadillac CTS-V. Voor de Camaro is hij aangepast (lees: teruggeschroefd om de Corvette ZR1 niet in het vaarwater te zitten), maar hij is nog steeds goed voor 580 pk en 755 Nm. Murmelend als een boze vulkaan wurmt hij zich door het dagelijkse verkeer. Laat je doormiddel van een gevloerd gaspedaal weten dat de teugels los zijn, dan zet hij een keel op van jewelste.
 
Op de juiste plaatsen en op de juiste manier is de carrosserie aangepast, vooral om de krachten optimaal om te kunnen zetten in prestaties en plezier. De standaard Camaro SS komt, net als vrijwel alle andere personenauto’s, als de snelheid toeneemt iets hoger op het asfalt te staan. Dit komt het verbruik ten goede. Bij de ZL1 gebeurt het tegenovergestelde. Die wordt tegen het asfalt gedrukt om als het echt snel gaat maximale grip te garanderen. Ter vergelijking: bij 240 km/u drukt er een kracht die overeenkomt met negentig kilo een SS-versie uit z’n veren, omhoog dus. De ZL1 krijgt een kracht vergelijkbaar met dertig kilo z’n dak.
 
Je moet goed kijken om te zien hoe de ingenieurs dat voor elkaar hebben gekregen. In ieder geval niet met een woeste vleugel achterop. Het kleine, bescheiden lipje doet echter een flinke duit in het zakje voor de nodige downforce. De grote winst zit ‘m in een reeks van kleine aanpassingen die bij windtunneltests de beste resultaten bleken te bieden. Aanpassingen zie je aan de grille, motorkap, spatborden en zelfs aan details onder de auto.
 

 
Dat lijkt een hoop moeite om een musclecar te bouwen, zelfs voor zo’n opgewonden standje als de ZL1. Wacht maar tot je ziet wat ze aan het chassis hebben gedaan. Het was makkelijk geweest om een paar strakkere schokdempers bij een online shopje te bestellen. Maar je wilt niet het idee hebben dat je vier drilboren onder je auto hebt geschroefd. Nee, Chevrolet trok een heus MRC-systeem (Magnetic Ride Control) uit de kast, aangevuld met een setje dat in het doosje Performance Traction Management (PTM) zat. In gewone mensentaal vertellen we je dat er magnetisch instelbare schokdempers onder zitten. In de praktijk betekent dat, dat het onderstel bijzonder prettig overkomt, onder alle omstandigheden. Lekker zacht als je het rustig aan doet en knetterhard als het eropaan komt. Een duur speeltje dat je ook wel in Ferrari’s tegenkomt. Dat geeft aan dat het Chevy menens is.
 
Komen we bij het PTM. We maakten het al eens mee in de Corvette ZR1. Als een doos van Pandora tover je vijf verschillende functies die autorijden tot een waar feestje maken te voorschijn. Je kunt er naast de dempingsgraad ook de launch control mee activeren en de instellingen van tractiecontrole, stuurbekrachtiging en stabiliteitscontrole wijzigen.
 
In theorie valt er niets meer te wensen in de nieuwste ZL1. Hoewel duur is hij nog altijd goedkoper dan een supersportauto, het vermogen en koppel hebben imposante waarden, de snelheidsbeleving is enorm, het onderstel is doordacht en met de parameters in de juiste stand kan elke idioot er plezier aan beleven. Als je altijd al een hooligan met fatsoen wilde hebben, dan lijkt dit de juiste keuze.
 
We hebben het nog niet over zijn gewicht gehad. Want hoewel de ingenieurs echte tovenaars zijn, kan de super-Camaro niet verhullen dat ie 1.870 kilo schoon aan de haak weegt.
 
In een rechte lijn is dat geen probleem maar in bochten speelt het ‘m parten. Daar komt bij dat de besturing iets aan de doodse kant is. Als de weg nat is, janken de kamerbrede achterbanden smachtend naar grip over het asfalt. Mooie rondetijden kun je dan gevoeglijk uit je hoofd zetten.
 
Zelfs in zijn meest vergeeflijke stand schroeft het PTM het motorvermogen terug als het te dol wordt, om het vervolgens in een oogwenk in volle hevigheid weer los te laten op de wielen. Voordat je hup kunt zeggen, hollen alle 580 paarden weer vooruit. Dat is haast nog erger dan helemaal geen vermogen onder je voet hebben. Ben je er op bedacht, dan kun je het prima opvangen, zo niet, dan eindig je met gekraakte neus en gekrenkte trots naast de baan. Een Amerikaanse collega werd tijdens de introductierit een ervaringsdeskundige.
 
Maakt dat de ZL1 minder? Nee, zeker niet. Dat ie listig is op een natte weg, kun je ‘m niet aanrekenen. Het is tenslotte een musclecar met bijna 600 pk. Hij is momenteel zeker de snelste in zijn klasse. Hoera voor de ZL1. Laten we het feestje niet verpesten door te zeggen dat Ford met de ruim 650 pk sterke Shelby GT500 ook een dampend potje op het vuur heeft staan.

Chevrolet Camaro ZL1

 

16/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 3,9 s

Top: 296 km/u

Verbruik: 17,7 l/100 km

Motor: 6.162 cc, V8 benzine

Aandrijving: achter

Vermogen: 580 pk

Koppel: 755 Nm

Gewicht: 1.873 kg

CO2: n.b.

 

Prijs

NL n.b.

BE n.b.

 

Vonnis

Eindelijk maakt de Camaro z’n woeste uiterlijk waar. Vermogen en koppel zijn enorm, beding korting bij je bandenboer. Dag in, dag uit zul je genieten (mits rechtuit)

Reacties