Tegenwoordig krijgen steeds meer klassiekers een elektromotor. Tik bijvoorbeeld eens voor de grap ‘elektrische restomod‘ in de zoekbalk op onze website. De resultaten spreken voor zich. Voor mensen die liever een motor horen brullen, zijn er ook restomods zoals deze klassieke Defender. Het Amerikaanse Blackridge Motors pakte deze Land Rover Defender 110 aan en legde een V8 in de neus.

Je hebt keuze uit twee Chevy-motoren: een LS3 met 436 pk en een LT4 met 668 pk. Voor als je van het echte werk houdt. Die laatste vind je ook in de Camaro ZL1 en de Corvette van de C7-generatie. De achtcilinders zitten vast aan een achttraps automaat waarvoor speciale aandrijfassen zijn ontwikkeld. We kunnen ons voorstellen dat die arme aandrijfasjes van de standaard Defender het verzevenvoudigde vermogen niet aankunnen.

De hele klassieke Land Rover Defender werd aangepakt

De remmen die ontworpen zijn voor 70 pk gaan de auto niet genoeg vertragen met het nieuwe vermogen, denken we. Daarom monteert Blackbridge een nieuw setje remmen van Wilwood, of optioneel Brembo-remmen. De auto krijgt ook nieuwe schokdempers en een verstevigde cardanas. Je mag deze ombouw dus best omschrijven als een ‘nieuwe’ oude Defender.

Blackbridge heeft tijdens het project hard gewerkt om de auto vanbuiten zo origineel mogelijk te laten. Dat is aardig gelukt, want je moet goed kijken om de Defender van het origineel te onderscheiden. De lak is nog dezelfde kleur als voorheen, net zoals de witte 16-inch steelies. Zelfs de standaard grille zit nog in de neus.

Het interieur oogt ouderwets, maar is het niet

De stoelen zijn vernieuwd, maar hebben wel het originele patroon behouden. De meters in het instrumentencluster zijn ook geüpdatet maar blijven wel in de oude stijl. Blackbridge heeft zelfs de ellelange schakelpook gehouden, maar deze dient nu voor de automaat. Er is ook een duidelijk verschil aanwezig wanneer je de radio aanzet. Er is nu een Sony-geluidssysteem aan boord wat samen gaat met de retro-uitstraling omdat de speakers niet heel opzichtig zijn geplaatst.

Scott Gilbert, de CEO van Blackbridge Motors, wilde een Defender ontwikkelen die de charmes van de klassieker heeft, maar het weggedrag van een moderne auto. Ook moet de Land Rover leuk zijn om mee te rijden. Nu alleen hopen deze Land Rover Defender met een bijna 700 pk sterke V8 wat betrouwbaarder is dan de originele.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)