De Discovery moddert in zijn huidige gedaante al flink wat jaren mee. Toch heeft Land Rover z'n opvolger nog niet klaar staan, en moet het beestje dus nog één keer onder het mes om er weer fris en fruitig bij te staan.

De meest opvallende wijziging vond plaats aan de voorkant, waar koplampen, grille en voorbumper vernieuwd werden en op de motorkap in grote letters 'Discovery' werd geplakt, in plaats van 'Land Rover'. Er zijn meerdere soorten nieuwe velgen, en het motortype staat voortaan op de voordeuren te lezen. Verder heet de auto niet langer Discovery 4, maar weer gewoon Discovery.

Onderhuids zijn de veranderingen iets ingrijpender. Zo is er een nieuwe supercharged V6-benzinemotor beschikbaar, die de dorstige oude V8 vervangt. Met de 340 pk van dit blok dendert de Discovery in 8,1 seconden van 0 naar 100 km/u en tikt hij desgewenst een top van 195 km/u aan, waarbij het verbruik blijft steken op 11,5 l/100 km en de CO2-uitstoot omlaag dendert ten opzichte van de V8: van 328 g/km naar 269 g/km.

Start/stoptechnologie is voortaan standaard, ook op de twee (nu schonere) dieselmotoren, evenals een moderne achttraps automaat van ZF. Voor mensen die zeker weten dat ze nooit over rotsen zullen gaan klauteren, kan de tussenbak met lage gearing voortaan worden vervangen door een single-speed exemplaar met een vaste verdeling van 42/58 tussen de voor- en achteras. Scheelt gewicht en geld. Ook is er nieuwe Meridian-audioherrie (825 Watt, zeventien speakers) en zijn er nieuwe systemen in de vorm van onder andere wade sensing (handig bij overstromingen), verkeersdetectie bij achteruitrijden en camera's voor op t-splitsingen.

De vernieuwde Land Rover Discovery staat later deze maand bij de dealers.

Reacties