TopGear reed zojuist de Land Rover Discovery Sport. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: Land Rover Discovery Sport
Uitvoering: SD4 HSE Luxury Automaat
Locatie: IJsland
Weersomstandigheden: min 14 graden en sneeuw
Wat reden we?
De Land Rover Discovery Sport komt als vervanger van de Land Rover Freelander, staat op het platform van de Range Rover Evoque en is een stuk groter dan beide. Zo groot dat je er zelfs met zeven personen in kan.
Beviel het?
Nogal. De Discovery Sport ziet er bijzonder goed uit, en blijkt ook nog uitermate goed opgewassen tegen de barre weersomstandigheden waarin we rijden. Met z’n permanente vierwielaandrijving (en speciale winterbanden, dat ook) beleven we veel pret in de sneeuw, in serene rust overigens, wat binnenin is het heerlijk stil. En bovendien ruim opgezet, overzichtelijk, heel behaaglijk eigenlijk.
Nog bijzonderheden?
Zeker: z’n basisprijs is 40.700 euro in Nederland (32.900 in België) en daarmee aantrekkelijker dan die van een Audi Q5 bijvoorbeeld, of BMW X3. Maar ook de Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Volvo XC60 en een handvol Japanse SUV’s komen in de buurt van die prijs. Waarmee Land Rover met de Discovery Sport weleens een heel nieuw publiek zou kunnen trekken.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
De instapper is de eD4, een zuinige 2,0-liter diesel (150 pk) die alleen voorwielaandrijving heeft en niet met automaat leverbaar is. Dan heb je twee 2,2-liter diesels met 150 (TD4) of 190 pk (SD4) – beide leverbaar met handbak of automaat en altijd met vierwielaandrijving. En dan is er de SI4 die een 2,0-liter benzinemotor heeft met 240 pk. Die is lekker vlot, maar de diesels met 190 pk volstaan prima – hoewel het nooit echt heel 'Sport' wordt. De duurste is de benzine-versie in de meest luxe uitvoering (HSE Luxury) en die kost 73.200 euro in Nederland en 55.900 euro in België.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Een fraai uiterlijk, zeer capabel in het terrein, plek voor zeven personen (al moet je voor de derde zitrij met twee zitplekken tenminste 3.000 euro neertellen) en een nette prijsstelling. Het infotainmentsysteem is wat gedateerd, maar dat is ook het enige wat we kunnen aanmerken op de Discovery Sport. Als dat geen verkooptopper voor Land Rover wordt…
Reacties