LaRo Evoque en Discovery Sport als plug-in hybride

Driecilinders, 15-kWh batterijen en meer dan 300 pk

Een slaperige doch kwade blik uit het slaapkamerraam van de buurman wanneer je de V8 van je Range Rover start? Misschien is dit dan een aardig alternatief. In ieder geval voor doordeweeks. De Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport zijn er nu als plug-in hybrides. Je herkent ze aan de P300e-badge achterop.

Het Premium Transverse Architecture-platform voor de Range Rover Evoque en de Land Rover Discovery Sport zijn vanaf de eerste seconden ontwikkeld met een plug-in hybride aandrijflijn in het achterhoofd. Zo propte Land Rover een 15-kWh batterij onder de achterbank zonder daarmee bagage-, hoofd- of beenruimte op te slokken. De elektromotor met 109 pk is geïntegreerd in de achteras en haalt volledig elektrisch een snelheid van 135 km/u. De Evoque rijdt 66 kilometer zonder uitstoot en de Discovery Sport 62 kilometer.

De benzinepower komt van een 1,5-liter driecilinder met 200 pk. Het gecombineerde vermogen is voor beide modellen 309 pk en 540 Nm. De 0-100-tijd is voor de Evoque P300e 6,4 seconden en voor de grotere Discovery Sport 300e 6,6 seconden. Alle rij-modi om door de modder te kunnen ploeteren, zijn aanwezig. Een stalen plaat van 6 millimeter beschermt de batterij tegen kwaadwillende stenen. De bodemspeling neemt wel iets af.

Kom je in de jungle een normale stekker tegen, dan is de laadtijd 6 uur en 42 minuten. Bij een 32-kWh snellader is de accu in 30 minuten voor 80 procent vol. Uiteraard laden de plug-in hybride versies van de Evoque en Discovery Sport ook tijdens het remmen bij. De Discovery Sport P300e kost minimaal 55.230 euro en de prijzen van de Evoque P300e beginnen bij 56.130 euro. Dat is in beide gevallen net iets goedkoper dan de bestaande dieseluitvoeringen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws