Het zijn de overeenkomsten die in deze test van de Mercedes GLB vs Land Rover Discovery Sport het meest opvallen. Beide zijn 2,0-liter diesel-SUV’s aan de haalbaardere kant van hun merkgamma, maar dan wel zeer dik aangekleed. Beide hebben vierwielaandrijving en vijf zitplaatsen, plus twee opklapstoeltjes onder hun bagagevloer. Allebei tikken ze 100 km/u aan binnen 8 seconden, met slechts een verwaarloosbaar verschil, en ze kunnen allebei harder dan je op onze snelwegen mag.

En ja, beide beantwoorden grotendeels dezelfde vragen over wat nu precies nuttig is voor mensen die een familie en bijbehorende spullen in het rond moeten zeulen, zich onderwijl ook nog bezighoudend met wat marketingafdelingen ‘actieve’ dingen noemen. Tot dus ver alles dezelfde koek en hetzelfde ei.

Mercedes GLB vs Land Rover Discovery Sport: de prijzen

Behalve dan – laten we maar meteen met de deur in huis vallen – dat de Mercedes dit allemaal doet voor aanzienlijk minder geld dan de Land Rover. En dan hebben we het bij de prijzen onder aan dit artikel nog maar over de Discovery Sport D200, de sterkste diesel die je in Nederland en België kunt krijgen, en niet over de D240 die onze Britse collega’s voor deze test reden. Wil je qua prijs dichter bij de Benz in de buurt komen (en moet het alsnog een diesel zijn), dan zou je voor een minder rijk uitgeruste D165 kunnen gaan. Maar die is aanzienlijk langzamer dan de GLB, met een 0-naar-100-tijd van ruim 10 seconden. Nu draait het bij deze auto’s niet om de stoplichtsprint, maar een dergelijk verschil in prestaties zul je in de dagelijkse omgang zeker merken.

Opmerkelijk is dat de Disco Sport D240 in deze test flink meer pk’s en koppel heeft dan de Mercedes, maar ook 280 kilo zwaarder is. Dat is een significant verschil, en debet aan de vergelijkbare prestaties tussen de twee. Hou er dus rekening mee dat de D200 waar je in Nederland en België op bent aangewezen, nog iets minder vlot zal zijn (die gaat van 0 naar 100 in 8,6 seconden). Ook wat betreft brandstofverbruik gooit de Land Rover geen hoge ogen: in deze uitvoering is de GLB maar liefst 25 procent zuiniger dan de Discovery Sport. Als het je puur om de cijfers op papier gaat, mag de Land Rover niet in de schaduw van de Mercedes parkeren.

Uiteraard is dat niet alleen waar het om draait

Toch is deze strijd niet zo snel gestreden als je zou denken. De Mercedes staat op een uitgerekte versie van het MFA2-platform van de A-klasse hatchback, en dat voel je. Het onderstelcomfort kan wat horkerig zijn ten opzichte van de lome pas van de Land Rover, en de respons mag dan directer zijn, dat is niet per se op z’n plaats in een auto als deze. Hij is ook lawaaiiger – zeker koud heeft hij meer weg van een ouderwetse diesel. De Disco Sport roffelt waar de GLB klettert, en de Mercedes komt veel meer over als een spin-off van een ander soort platform dan de kleinste Land Rover.

De Disco voelt zelfs aan als een volwaardige grote SUV, zwaar en hoog, terwijl de GLB meer wegheeft van een opgeklopte stationwagen. Je klimt in de Land Rover, terwijl je je laat zakken – zij het niet erg diep – in de Mercedes. Hetzelfde verschil ontwaar je tijdens het rijden: de Mercedes is gewillig en accuraat en heeft een betere transmissie, de Land Rover is zachtaardiger en vloeiender, maar z’n negentraps automaat heeft af en toe wat moeite met keuzes maken. Waarschijnlijk minder relevant voor de beoogde klant is het feit dat de Land Rover zich buiten het asfalt aanzienlijk beter staande zal houden. Mercedes’ tractiecontrole en koppelverdeling zijn effectief, maar dat zal waarschijnlijk niet genoeg zijn als je ziet waartoe de LaRo in staat is met zijn Terrain Response-systeem.

Mercedes GLB vs Land Rover Discovery Sport: de binnenkant

Ook vanbinnen zijn de verschillen groot. De GLB oogt vooral heel technisch, met veel zilveren accenten en brede schermen, terwijl de Discovery wat bescheidener is. Onze testauto heeft het nieuwe Pivo Pro-infotainment nog niet aan boord, maar zelfs zonder dat systeem voelt hij, we geloven nauwelijks dat we het opschrijven, iets hoogwaardiger aan dan de Mercedes. Er is absoluut niets mis met het interieur van de GLB – er zijn genoeg gadgets aan boord en alles werkt prachtig.

Maar de Land Rover lijkt een fractie hoger gepositioneerd en mooier afgewerkt. Dat is heel opmerkelijk, mogen we wel zeggen. De Discovery Sport biedt ook iets meer ruimte in z’n interieur, maar lange volwassenen zullen de derde zitrij bij geen van beide kunnen waarderen, en bij geen van beide kun je veel bagage meenemen als je die zitrij in gebruik hebt. Maar ze zullen allebei in de meeste situaties bijzonder praktisch blijken – dit zijn nuttige machines.

Welke wint?

Dus welke compacte zevenzits-SUV wint deze test? Nou, de GLB moet absoluut op je lijst staan als je een goed uitziende, praktische en niet al te grote crossover zoekt. Hij is geschikter voor de stad dan de Land Rover, is een stuk goedkoper en biedt nagenoeg dezelfde ruimte. Het is ook de betere auto voor de meer ‘sportieve’ rijder, maar aangezien we het hier over compacte SUV’s hebben, is dat een beetje een loos argument.

De waarheid is dat de Land Rover Discovery Sport zich presenteert als de meer doordachte en volwassener optie. Hij is stiller, voelt meer solide aan en zorgt voor kalmte bij zijn bestuurder. Hij lijkt vanaf het begin ontworpen om te zijn wat ie is, in plaats van dat hij werd opgerekt en bijeen gesprokkeld uit een stapel (weliswaar erg capabele) onderdelen. Dus in tegenstelling tot wat je op basis van de specificaties zou denken, wint de Discovery Sport deze test.

Mercedes GLB vs Land Rover Discovery Sport: het vonnis

01: Land Rover Discovery Sport D240 AWD (16/20)
Niet goedkoop, maar je krijgt Range Rover-vibes. Een echte SUV, en dat betekent ook wat flauwe prestaties

02: Mercedes GLB 220 d 4Matic (14/20)
Performance, uiterlijk en prijs zijn top, maar is toch meer een soort hoge stationwagen en veert nogal stevig

Specificaties Land Rover Discovery Sport D240 AWD (2021)


Motor: 1.950 cc, 4-cil. turbodiesel
Vermogen: 240 pk
Koppel: 500 Nm
Aandrijving: vier wielen, 9v automaat
Acceleratie: 0-100 in 7,9 s
Topsnelheid: 200 km/u
Verbruik/uitstoot: 7,6 l/100 km, 191 g/km
Gewicht: 2.015 kg
Bagageruimte: 840 liter
Prijzen: € 84.413 (NL) / € 63.930 (B) - D200

Specificaties Mercedes GLB 220 d 4Matic (2021)


Motor: 1.999 cc, 4-cil. turbodiesel
Vermogen: 190 pk
Koppel: 400 Nm
Aandrijving: vier wielen, 8v automaat
Acceleratie: 0-100 7,6 s
Topsnelheid: 217 km/u
Verbruik/uitstoot: 6,0 l/100 km, 156 g/km
Gewicht: 1.735 kg
Bagageruimte: 570 liter
Prijzen: € 70.310 (NL) / € 54.752 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)