Dit is 'm, de splinternieuwe Land Rover Discovery Sport, de auto die de Freelander moet doen vergeten. Hij komt in drie gedaantes: een sportieve, een compacte en een extra ruime, waarin je ook een derde zitrij kunt bestellen. Die is hooguit geschikt voor kleine zoogdieren, maar kan natuurlijk handig zijn als je er daar veel van hebt. 

Het is een mooi ding, die Discovery Sport, als je het ons vraagt. Typisch Land Rover en een geslaagde mengeling tussen stoere rechte en vriendelijke afgeronde lijnen. Het is duidelijk welke kant Land Rover op wil met de Discovery Sport: in het toch niet al te lijvige persbericht komt maar liefst elf keer het woord 'premium' voor; dat moet, hoewel nog niet officieel erkend, een wereldrecord zijn.

Wat gaat dan zorgen voor dat extreem luxe gevoel? Wel, een fraai interieur uit hoogwaardige materialen: leer, hout en alu, zoals het een goede Brit betaamt. Een touchscreen en (optioneel) head-up display maken het verkrijgen van de broodnodige info doodsimpel, het standaard Terrain Response-systeem garandeert onbekommerd modderworstelen en rots/stoeprandklauteren. Daarnaast zorgt Land Rover ervoor dat inzittenden geen moment naar iets saais als landschap hoeven te kijken: niet minder dan vier 12V- en zes usb-aansluitpunten maken dat de ogen onafgebroken aan de iPads gekluisterd kunnen blijven.

Qua motoren: er komt één benzinemotor: een viercilinder tweeliter turbo met 240 pk. Wat betreft diesel is de keus ruimer: in den beginne zijn er een TD4 met 150 en een SD4 met 190 pk. Later volgt nog een ED4 die, als het goed is, niet meer dan 119 gram CO2 uitkucht. Voor de overbrenging naar de wielen staan een handgeschakelde zesbak danwel een automatische negentraps bak paraat. Je kunt de Discovery Sport begin 2015 in Nederland verwachten.

Reacties