Er zijn dus auto’s te koop in Nederland waarmee het onmogelijk is om na 19:00 uur op de snelweg een boete te rijden. De nummer één op deze lijst van de langzaamste auto’s die je nu kunt kopen, haalt maar een maximumsnelheid van 125 km/u. En ook bij de rest van dit lijstje wordt het lastig om een onvrijwillige bijdrage aan de staatkas te doen waar je 130 km/u mag rijden.

Benieuwd wat nu echt de auto’s met de laagste topsnelheid zijn? Niet geheel verrassend zijn dat vooral de kleinere auto’s, waarvan het grootste deel elektrisch is. Hierzonder zie je de langzaamste auto’s die je nu in Nederland nieuw kunt kopen. Behalve als ze worden aangeboden als huurauto, want iedereen weet dat huurauto’s de snelste auto’s ter wereld zijn.

Kia Picanto (159 km/u)

Kia PIcanto GT Line

Voor deze lijst keken we naar auto’s met een topsnelheid lager dan 160 km/u. De Toyota Yaris en de Mitsubishi Spacestar vielen nipt af. Deze Picanto rijdt precies langzaam genoeg voor deze lijst.

Toyota Aygo X (158 km/u)

Toyota Aygo X: 1e rij-indruk 2022 3/4 voor rijdend

De Aygo werd als X iets volwassener, maar hij voelt zich nog altijd het meest thuis in de stad. Met een topsnelheid van net geen 160 km/u moet je in Nederland overigens prima het het verkeer mee kunnen komen.

Jeep Wrangler 4xe (156 km/u)

Offroaden in een witte Jeep Wrangler 4xE Rubicon

De Jeep Wranger 4xe is gemaakt voor de modder. Als je een auto ontwikkelt voor een bepaald doel, dan lever je op andere plekken weer iets in. Al vermoeden we dat niemand die een Wrangler koopt heel veel geeft om de topsnelheid.

Hyundai i10 (156 km/u)

onveiligste auto's van 2020 Hyundai i10 in de duinen

Technisch gezien bijna gelijk aan de Kia Picanto, maar blijkbaar nét iets langzamer. Voor beide auto’s geldt dat ze niet veel opscheprechten hebben.

Suzuki Ignis (155 km/u)

De Suzuki Ignis. Jazeker, die bestaat nog. Het gekke karretje is de langzaamste benzineauto van deze lijst. Hierna tref je alleen nog maar elektrische auto’s.

Mazda MX-30 (140 km/u)

Mazda MX-30 Luxury 2020

Bij de Mazda MX-30 draait het allemaal om efficiëntie. Geen grotere accu dan nodig is, en al helemaal geen hogere topsnelheid dan nodig is voor een EV. Al kun je met 140 km/u al redelijk vlot de accu leegrijden, vermoeden we.

Fiat 500e (135 km/u)

Fiat 500e La Prima

Weinig auto’s roepen stralen meer uit dat ze graag in de stad willen rijden dan de Fiat 500. De elektrische variant is van de 0 naar de 50 km/u lekker vlot, maar op de snelweg hoef je niet veel te verwachten.

Renault Twingo Electric (135 km/u)

Renault Twingo Facelift 2019

Een gele Twingo, dat is vragen om problemen. De Renault is al sinds een tijdje niet meer leverbaar met een benzinemotor, wat betekent dat de topsnelheid ook gezakt is.

Renault Zoe (135 km/u)

Retro Renault Zoe (2020) vs Renault Twingo (1994)

Grotendeels dezelfde techniek als de Twingo, dus ook dezelfde topsnelheid. Meer heb je ook niet écht nodig in een Zoe.

Jac E-S2 (132 km/u)

De wattes? Deze Jac moet misschien nog een beetje bouwen aan de naamsbekendheid, maar hij is wel degelijk te koop in Nederland. Hij kost je net geen 30.000 euro en je haalt hem bij een partij die ook elektrische steps verkoopt. Toch fijn dat hij in de lijst van langzame auto’s even in de spotlight wordt gezet.

Smart Fortwo EQ (130 km/u)

Die neue Generation smart - Montpellier 2019: smart EQ fortwo cabrio;Stromverbrauch kombiniert 16,8 - 14,2 kWh/100km, CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km* The new generation smart - Montpellier 2019: smart EQ fortwo cabrio;Combined electrical consumption 16.8 - 14.2 kWh/100km, combined CO2 emissions: 0 g/km*

Deze Smart mag blij zijn dat de nummer één op deze lijst er sinds vorig jaar bij is gekomen. Anderzijds: topsnelheden bij kleine EV’s zijn ‘s werelds minst boeiende gesprekstof. Deze Smart krijgt binnenkort overigens een grotere broer, de Smart #1.

De langzaamste auto: Dacia Spring (125 km/u)

Dacia Spring Business (elektrisch, 2021)

We konden geen passender slot bedenken voor de lijst van langzaamste auto’s in Nederland dan deze Dacia Spring. Alles aan deze auto is minimaal, tot de crashscore aan toe. Misschien is het maar goed ook dat je er niet heel hard mee kunt rijden.

Reacties

  • Jan heeft op 16 oktober 2022 geschreven:

    Mijn suzuki ignis van 2017 heeft een top van 170 en accelereerdenorm snel door de extra boost accu dus geen kulverhalen neerplempen graag.

    Reageer
  • Karel heeft op 19 september 2022 geschreven:

    Die Jac en die Dacia zijn ook geen auto’s. Een Chinese step en een Roemeense scootmobiel.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear