Tegenwoordig is het bijna normaal dat een stationwagen in minder dan 4 seconden naar de 100 kan sprinten. De instappers van Porsche rijden bijna de topmodellen van vroeger zoek. Vroeger waren auto’s gewoon iets langzamer, wat logisch is. Technologische vooruitgang, enzovoorts. Maar tussen die wat langzamere auto’s zaten ook sportauto’s die ronduit traag waren. Dit is een lijstje van negen langzame sportauto’s. Waarmee we overigens niet willen zeggen dat het slechte auto’s zijn. Iedereen weet dat we gek zijn op de GT86. Maar die DeLorean, dat is gewoon enkel jeugdsentiment…

DeLorean

Een volkomen, totaal waardeloze 2,8-liter V6, gezamenlijk ontwikkeld door Peugeot, Renault en Volvo, doneerde slechts 132 pk aan de DeLorean. Die mag niet ontbreken in het lijstje van langzame sportauto’s. Er had dan ook eigenlijk een enthousiastere V6 van Ford middenin moeten zitten, maar die bleek niet te passen. Oeps…

Smart Roadster

Zijn 0,7 liter metende turbodriecilindertje was al niet veel soeps, met 81 hele pk’s, maar de Roadster werd extra in de steek gelaten door zijn pijnlijk trage geautomatiseerde handbak in ‘F1-stijl’. Al had het ding ongeveer net zo’n lange F1-stamboom als een blikje Rich Energy.

Ferrari 208 GTB

In 1980 besloot Ferrari de Italiaanse belastingdienst een loer te draaien: die had bepaald de heffing op motoren met meer dan 2.000 cc te verdubbelen. En dus mikte men een verkleinde Tipo V8 in de 308 en creëerde zo een 1.990-cc supercar met een top van… 214 km/u.

Porsche 914

In de jaren zestig planden VW en Porsche de lancering van een samen ontwikkelde roadster. Porsche kreeg twijfels over het verkopen van een verkapte VW, maar deed niets aan de sloomheid van de 914. Hij had 81 pk, deed er 13,3 seconden over om 100 km/u te rijden en tuft zo langzaam het lijstje van langzame sportauto’s binnen.

Chevrolet Corvette C3 ‘California’

Chevrolet gaf het in 1980 gewoon op om de grote V8-motoren aan de steeds strengere Californische emissie-eisen te laten voldoen. Ze propten er een kleinere, afgeknepen motor en een drietraps automaat in. Zo haalde deze Vette maar 182 pk uit zijn machtige 5,0 liter inhoud.

Toyota GT86/Subaru BRZ

Deze twee bewijzen dat niet alle geweldige sportauto’s per se snel hoeven te zijn. Voor de snelheid in rechte lijn moet je niet bij de 200 pk sterke Toyobaru zijn. Subaru stond op een viercilinder boxer, zonder turbo voor een fijne gaspedaalrespons. Les: power is niet alles.

MG Midget

Hij kwam rond dezelfde tijd als The Beatles, in de zomer van 1961, en was ongeveer net zo rock ’n roll. Als in: niet. Hij moest het doen met een 1,0-liter motortje met 47 pk, had een topsnelheid van maar liefst 142 hele kilometers per uur en deed er 18,3 tellen over om 96 km/u te bereiken.

Pontiac Fiero

Stoer: de eerste Amerikaan met middenmotor. Aanzienlijk minder stoer: de basis-Fiero schoot in een woeste 10,7 tellen naar 100 km/u dankzij een 192 pk sterke 2.5-viercilinder, die daarna prompt een drijfstang door zijn blok porde, olie op de uitlaat lekte en zichzelf in de fik stak. De auto die het overleefde, staat in dit lijstje van langzame sportauto’s.

AC Ace

Naar jaren-vijftig maatstaven was 0 naar 96 km/u in 11,4 seconden helemaal zo slecht nog niet. Tot Carroll Shelby er in 1964 een 7,0-liter V8 met 436 pk in wist te peuteren en de Joris Goedbloed-Ace transformeerde tot de recordbrekende, 290 km/u snelle Cobra.
Advertentie

Reacties

  • Corsa_GSi says at 13 juli 2021:

    Vertel dan bij de Porsche 914 dat die er ook met 6 cilinderboxer en zelfs 8 clinderboxer is geweest.
    De 914 met 1.7 4 cilinder werd als VW verkocht, de 6- en 8 cilinder als Porsche.

    Reply
  • Isnogood says at 12 juli 2021:

    Even over de enige echte Amerikaanse middenmotor sportwagen de Fiero. De 2.5 l viercilinder met de bijnaam “the iron duke”, leverde amenooitiet 192 pk. En ondanks dat de Duke wat olie lekte op het sluitstuk, is dat al snel getackeld door Pontiac en zij er maar een hand vol Fiero’s afgebrand. Daarbij is er later een 2.8l V6 in de Fiero geleverd welke 140pk opbracht. Ook geen dikke motor, maar wel beter dan de Duke.
    Het, een Fiero fanboy.

    Reply
  • Gert says at 12 juli 2021:

    Wat een flut artikel!
    Zet dan op zijn minst bij elke sportwagen hoe snel/langzaam die van 0 naar 100 km/u gaat.

    Reply
  • Nico says at 12 juli 2021:

    Rvs? Raar ! Ik dacht altijd dat het aluminium was.

    • F1#176 says at 12 juli 2021:

      Zeker RVS, daarom zijn ze ook lompzwaar

      Reply
    Reply
  • Fer says at 11 juli 2021:

    P.K,s zeggen niet alles en acceleratie en topsnelheid ook niet zo belangrijk…koppel bij lage toeren, dus trekkracht, goede besturing en wegligging en dan een paar goede stoelen en als er dan ook nog geen dak op zit, dan is het genieten. Laten de idioten maar lekker doorscheuren, kunnen beter een circuit afhuren

    Reply
  • Pascal says at 11 juli 2021:

    Dat de DeLorean zo traag was,kwam niet alleen door de 132pk “sterke” PRV V6.
    De koets was van RVS, wat de auto welliswaar erg mooi maakte….maar hopeloos zwaar.

    • Wouter says at 11 juli 2021:

      1233kg. Is lichter dan een 911.

      • Erik says at 12 juli 2021:

        1160 kg en 200 pk voor de 911SC in 1982, dus nee. Je moet het natuurlijk niet met die van 40 jaar later vergelijken.

        Reply
      Reply
    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie