
Een slaperige doch kwade blik uit het slaapkamerraam van de buurman wanneer je de V8 van je Range Rover start? Misschien is dit dan een aardig alternatief. In ieder geval voor doordeweeks. De Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport zijn er nu als plug-in hybrides. Je herkent ze aan de P300e-badge achterop.
Het Premium Transverse Architecture-platform voor de Range Rover Evoque en de Land Rover Discovery Sport zijn vanaf de eerste seconden ontwikkeld met een plug-in hybride aandrijflijn in het achterhoofd. Zo propte Land Rover een 15-kWh batterij onder de achterbank zonder daarmee bagage-, hoofd- of beenruimte op te slokken. De elektromotor met 109 pk is geïntegreerd in de achteras en haalt volledig elektrisch een snelheid van 135 km/u. De Evoque rijdt 66 kilometer zonder uitstoot en de Discovery Sport 62 kilometer.
De benzinepower komt van een 1,5-liter driecilinder met 200 pk. Het gecombineerde vermogen is voor beide modellen 309 pk en 540 Nm. De 0-100-tijd is voor de Evoque P300e 6,4 seconden en voor de grotere Discovery Sport 300e 6,6 seconden. Alle rij-modi om door de modder te kunnen ploeteren, zijn aanwezig. Een stalen plaat van 6 millimeter beschermt de batterij tegen kwaadwillende stenen. De bodemspeling neemt wel iets af.
Kom je in de jungle een normale stekker tegen, dan is de laadtijd 6 uur en 42 minuten. Bij een 32-kWh snellader is de accu in 30 minuten voor 80 procent vol. Uiteraard laden de plug-in hybride versies van de Evoque en Discovery Sport ook tijdens het remmen bij. De Discovery Sport P300e kost minimaal 55.230 euro en de prijzen van de Evoque P300e beginnen bij 56.130 euro. Dat is in beide gevallen net iets goedkoper dan de bestaande dieseluitvoeringen.
Meer van TopGear


Land Rover Discovery Sport P300 SE PHEV

Mercedes GLB vs Land Rover Discovery Sport

Welke gezinsauto is de beste? Audi A4, BMW 3 of Land Rover Discovery…

Land Rover Discovery Sport D240 R-Dynamic S

Wat is de beste zevenzitter SUV?

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Deze brute Land Rover Defender met zes wielen heeft de perfecte naam

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
