
Een slaperige doch kwade blik uit het slaapkamerraam van de buurman wanneer je de V8 van je Range Rover start? Misschien is dit dan een aardig alternatief. In ieder geval voor doordeweeks. De Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport zijn er nu als plug-in hybrides. Je herkent ze aan de P300e-badge achterop.
Het Premium Transverse Architecture-platform voor de Range Rover Evoque en de Land Rover Discovery Sport zijn vanaf de eerste seconden ontwikkeld met een plug-in hybride aandrijflijn in het achterhoofd. Zo propte Land Rover een 15-kWh batterij onder de achterbank zonder daarmee bagage-, hoofd- of beenruimte op te slokken. De elektromotor met 109 pk is geïntegreerd in de achteras en haalt volledig elektrisch een snelheid van 135 km/u. De Evoque rijdt 66 kilometer zonder uitstoot en de Discovery Sport 62 kilometer.
De benzinepower komt van een 1,5-liter driecilinder met 200 pk. Het gecombineerde vermogen is voor beide modellen 309 pk en 540 Nm. De 0-100-tijd is voor de Evoque P300e 6,4 seconden en voor de grotere Discovery Sport 300e 6,6 seconden. Alle rij-modi om door de modder te kunnen ploeteren, zijn aanwezig. Een stalen plaat van 6 millimeter beschermt de batterij tegen kwaadwillende stenen. De bodemspeling neemt wel iets af.
Kom je in de jungle een normale stekker tegen, dan is de laadtijd 6 uur en 42 minuten. Bij een 32-kWh snellader is de accu in 30 minuten voor 80 procent vol. Uiteraard laden de plug-in hybride versies van de Evoque en Discovery Sport ook tijdens het remmen bij. De Discovery Sport P300e kost minimaal 55.230 euro en de prijzen van de Evoque P300e beginnen bij 56.130 euro. Dat is in beide gevallen net iets goedkoper dan de bestaande dieseluitvoeringen.
Meer van TopGear


Land Rover Discovery Sport P300 SE PHEV

Mercedes GLB vs Land Rover Discovery Sport

Welke gezinsauto is de beste? Audi A4, BMW 3 of Land Rover Discovery…

Land Rover Discovery Sport D240 R-Dynamic S

Wat is de beste zevenzitter SUV?

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Deze brute Land Rover Defender met zes wielen heeft de perfecte naam

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Vanaf wanneer is de elektrische auto nou echt verplicht? En is de benzineauto dan verboden?

Welke trajectcontrole is nou aangepast naar 70 km/u door werkzaamheden en welke niet?

Waarom je nooit een afspraak moet maken als je een tweedehandsauto wilt bekijken (volgens sommige mensen)
