Wanneer is een auto eigenlijk oud? Als je in het jaar 2000 een auto uit 1987 reed, gold dat als behoorlijk oud. Natuurlijk, een oude Volkswagen Golf of Mercedes 190 kan lang meegaan, maar over het algemeen waren dat oude auto’s. We leven nu in in 2024 en de kaarten zijn iets anders geschud. Er zijn nog steeds auto’s uit 1987, maar niet zo heel erg veel meer. Tegenwoordig rijden we nog wel massaal 13 jaar oude auto’s, die er gelukkig niet zo oud uit zien.
Dat blijkt uit de cijfers uit Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2024 van de RAI Vereniging. Die hebben het een en ander onder elkaar gezet en wat blijkt: wij Nederlanders houden heel erg van oude auto’s. Sterker nog, het is een beetje de norm. Slechts een kwart van het wagenpark is de afgelopen vijf jaar gebouwd. Dit terwijl zes procent van alle auto’s ouder is dan 25 jaar. Het is niet zo dat het alleen komt door een voorliefde voor oude auto’s. We hebben simpelweg geen andere keuze.
Weinig aanwas nieuwe auto’s
Nu zijn veel oude auto’s nog goed genoeg om mee te rijden. Met een twintig jaar oude Toyota Avensis kun je nog prima mee komen in het verkeer. Wel staat het een beetje haaks op de groene doelen die de diverse kabinetten hebben gehad. De verkoop van nieuwe auto’s wordt namelijk behoorlijk zwaar belast. Nu de voordelen voor elektrische auto’s komen te vervallen, zou het goed mogelijk zijn dat daarvan de verkoopcijfers terug gaan lopen. En dat we dus in nog oudere auto’s gaan rijden.
Wat valt er nog meer op: dat er meer uit auto’s rondrijden uit bepaalde jaartallen dan dat er verkocht zijn in Nederland. Dit betekent dat er (flink) wat auto’s zijn geïmporteerd. Wat ook opvalt is dat het aantal auto’s uit de jaren ’90 hard terugloopt. In 2019 reden er nog bijna 200.000 auto’s uit recordjaar 1999, toen er meer dan 611.000 auto’s werden verkocht. Daar zijn er nu nog 65.897 van over. Dus in een paar jaar tijd gaan we van 33 procent naar iets meer dan tien procent.
Leeftijd Nederlands wagenpark ber bouwjaar:
Als we kijken naar de toekomst, dan kunnen we wel stellen dat je moet gaan wennen aan de auto die je hebt. De autoverkoop is al jaren niet om over naar huis te schrijven en dus komen er vooralsnog te weinig nieuwe auto’s bij. Dit zal ook zijn effect gaan hebben op de gebruikte automarkt, waarbij de prijs afgestemd wordt op vraag (hoog) en aanbod (relatief laag).
Hieronder kun je de leeftijd van het Nederlands wagenpark per bouwjaar zien:
Per 1 januari | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 8.787.283 | 8.938.572 | 9.049.959 | 9.142.277 | 9.233.107 | 9.413.692 |
Bouwjaar | ||||||
2023 | – | – | – | – | 326.247 | 367.880 |
2022 | – | – | – | – | 387.101 | 420.295 |
2021 | – | – | – | 338.677 | 387.101 | 420.295 |
2020 | – | – | 366.138 | 408.906 | 431.453 | 456.977 |
2019 | – | 459.707 | 497.925 | 524.950 | 542.236 | 551.546 |
2018 | 457.374 | 489.807 | 507.715 | 532.083 | 540.136 | 537.378 |
2017 | 453.034 | 467.214 | 481.914 | 498.577 | 498.501 | 499.385 |
2016 | 429.230 | 440.747 | 448.942 | 455.088 | 455.435 | 456.254 |
2015 | 505.324 | 500.072 | 486.352 | 481.752 | 479.889 | 474.064 |
2014 | 436.639 | 430.337 | 433.941 | 439.264 | 436.668 | 430.871 |
2013 | 450.300 | 450.401 | 455.737 | 457.365 | 451.556 | 443.108 |
2012 | 520.774 | 522.362 | 522.517 | 518.121 | 507.086 | 493.491 |
2011 | 570.945 | 569.585 | 566.808 | 558.202 | 544.492 | 526.693 |
2010 | 497.638 | 497.072 | 494.003 | 487.968 | 477.193 | 463.840 |
2009 | 396.589 | 396.789 | 396.898 | 391.744 | 383.450 | 370.881 |
2008 | 446.231 | 437.166 | 426.868 | 413.134 | 396.929 | 380.877 |
2007 | 432.181 | 419.566 | 405.738 | 387.834 | 369.127 | 350.384 |
2006 | 435.504 | 416.026 | 396.392 | 371.580 | 347.167 | 324.043 |
2005 | 391.802 | 369.466 | 346.592 | 318.809 | 290.649 | 265.992 |
2004 | 379.352 | 355.095 | 329.456 | 294.540 | 263.400 | 239.372 |
2003 | 350.635 | 320.574 | 289.215 | 251.418 | 219.797 | 191.965 |
2002 | 302.292 | 275.954 | 243.258 | 213.752 | 179.131 | 153.963 |
2001 | 272.836 | 233.659 | 198.432 | 161.293 | 133.907 | 115.048 |
2000 | 239.561 | 195.588 | 157.882 | 123.274 | 94.536 | 73.553 |
1999 | 199.684 | 158.864 | 126.567 | 97.829 | 79.007 | 65.897 |
1998 | 123.394 | 99.842 | 80.808 | 59.752 | 45.556 | 35.309 |
1997 | 78.518 | 61.536 | 49.503 | 39.826 | 33.858 | 29.326 |
1996 | 45.702 | 37.353 | 30.568 | 24.477 | 21.855 | 18.306 |
1995 | 35.208 | 27.905 | 22.725 | 18.934 | 16.469 | 14.644 |
1994 | 23.107 | 18.049 | 14.426 | 11.354 | 10.364 | 8.774 |
1993 | 17.354 | 14.809 | 12.589 | 11.432 | 10.149 | 9.660 |
1992 | 15.373 | 12.924 | 11.090 | 9.480 | 9.100 | 8.118 |
1991 | 14.452 | 13.097 | 12.081 | 11.116 | 10.682 | 10.283 |
1990 | 11.118 | 10.201 | 9.513 | 9.028 | 8.766 | 8.613 |
Ouder | 208.149 | 204.642 | 201.646 | 200.494 | 203.558 | 205.265 |
Cijfers uit Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2024 van de RAI Vereniging
Dave heeft op 10 oktober 2024 geschreven:
Grappig om te zien dat het aantal auto’s uit bijvoorbeeld 2016 alleen maar groeit in de loop der jaren.