Wanneer is een auto eigenlijk oud? Als je in het jaar 2000 een auto uit 1987 reed, gold dat als behoorlijk oud. Natuurlijk, een oude Volkswagen Golf of Mercedes 190 kan lang meegaan, maar over het algemeen waren dat oude auto’s. We leven nu in in 2024 en de kaarten zijn iets anders geschud. Er zijn nog steeds auto’s uit 1987, maar niet zo heel erg veel meer. Tegenwoordig rijden we nog wel massaal 13 jaar oude auto’s, die er gelukkig niet zo oud uit zien.

Dat blijkt uit de cijfers uit Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2024 van de RAI Vereniging. Die hebben het een en ander onder elkaar gezet en wat blijkt: wij Nederlanders houden heel erg van oude auto’s. Sterker nog, het is een beetje de norm. Slechts een kwart van het wagenpark is de afgelopen vijf jaar gebouwd. Dit terwijl zes procent van alle auto’s ouder is dan 25 jaar. Het is niet zo dat het alleen komt door een voorliefde voor oude auto’s. We hebben simpelweg geen andere keuze.

Weinig aanwas nieuwe auto’s

Nu zijn veel oude auto’s nog goed genoeg om mee te rijden. Met een twintig jaar oude Toyota Avensis kun je nog prima mee komen in het verkeer. Wel staat het een beetje haaks op de groene doelen die de diverse kabinetten hebben gehad. De verkoop van nieuwe auto’s wordt namelijk behoorlijk zwaar belast. Nu de voordelen voor elektrische auto’s komen te vervallen, zou het goed mogelijk zijn dat daarvan de verkoopcijfers terug gaan lopen. En dat we dus in nog oudere auto’s gaan rijden.

Wat valt er nog meer op: dat er meer uit auto’s rondrijden uit bepaalde jaartallen dan dat er verkocht zijn in Nederland. Dit betekent dat er (flink) wat auto’s zijn geïmporteerd. Wat ook opvalt is dat het aantal auto’s uit de jaren ’90 hard terugloopt. In 2019 reden er nog bijna 200.000 auto’s uit recordjaar 1999, toen er meer dan 611.000 auto’s werden verkocht. Daar zijn er nu nog 65.897 van over. Dus in een paar jaar tijd gaan we van 33 procent naar iets meer dan tien procent.

Leeftijd Nederlands wagenpark ber bouwjaar:

Als we kijken naar de toekomst, dan kunnen we wel stellen dat je moet gaan wennen aan de auto die je hebt. De autoverkoop is al jaren niet om over naar huis te schrijven en dus komen er vooralsnog te weinig nieuwe auto’s bij. Dit zal ook zijn effect gaan hebben op de gebruikte automarkt, waarbij de prijs afgestemd wordt op vraag (hoog) en aanbod (relatief laag).

Hieronder kun je de leeftijd van het Nederlands wagenpark per bouwjaar zien:

Per 1 januari201920202021202220232024
Totaal8.787.2838.938.5729.049.9599.142.2779.233.1079.413.692
Bouwjaar
2023326.247367.880
2022387.101420.295
2021338.677387.101420.295
2020366.138408.906431.453456.977
2019459.707497.925524.950542.236551.546
2018457.374489.807507.715532.083540.136537.378
2017453.034467.214481.914498.577498.501499.385
2016429.230440.747448.942455.088455.435456.254
2015505.324500.072486.352481.752479.889474.064
2014436.639430.337433.941439.264436.668430.871
2013450.300450.401455.737457.365451.556443.108
2012520.774522.362522.517518.121507.086493.491
2011570.945569.585566.808558.202544.492526.693
2010497.638497.072494.003487.968477.193463.840
2009396.589396.789396.898391.744383.450370.881
2008446.231437.166426.868413.134396.929380.877
2007432.181419.566405.738387.834369.127350.384
2006435.504416.026396.392371.580347.167324.043
2005391.802369.466346.592318.809290.649265.992
2004379.352355.095329.456294.540263.400239.372
2003350.635320.574289.215251.418219.797191.965
2002302.292275.954243.258213.752179.131153.963
2001272.836233.659198.432161.293133.907115.048
2000239.561195.588157.882123.27494.53673.553
1999199.684158.864126.56797.82979.00765.897
1998123.39499.84280.80859.75245.55635.309
199778.51861.53649.50339.82633.85829.326
199645.70237.35330.56824.47721.85518.306
199535.20827.90522.72518.93416.46914.644
199423.10718.04914.42611.35410.3648.774
199317.35414.80912.58911.43210.1499.660
199215.37312.92411.0909.4809.1008.118
199114.45213.09712.08111.11610.68210.283
199011.11810.2019.5139.0288.7668.613
Ouder208.149204.642201.646200.494203.558205.265
Gegevens: Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2024

Cijfers uit Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2024 van de RAI Vereniging

Reacties

  • ABEL heeft op 12 oktober 2024 geschreven:

    Wat een onzin dat we van oude auto’s houden. De prijzen van nieuwe auto’s zijn hier gigantische hoog zoals alles duur is in nl. BPM, btw noem alle heffingen maar op. Het is smerig en asociaal plunderbeleid.

    • Adri heeft op 12 oktober 2024 geschreven:

      Wat een domme reactie Abel. Het is juist heel verstandig beleid, zie de reactie van Bert.

      Reageer
    Reageer
  • Floris heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

    Goh, en ik maar denken dat die oude auto die nog steeds rijdt, niet vervangen is voor een moderne auto, uiteindelijk “beter” is. Weegt de productie inclusief transport e.d. op tegen de vervuilende uitstoot van een oude auto?
    Laten we voor het gemak alle kosten die mensen hebben optellen (energie, woning, boodschappen enz.) een dan ook nog eens de hoge prijzen voor mobiliteit. De auto is vaak sneller en goedkoper dan het OV (ja, er zijn ook mensen die niet naast het Centraal Station wonen of werken). Wegenbelasting is daarbij ook aan de hoge kant (voor mijn 2012 1.6 Mondeo Diesel betaalde ik €128 per maand, in Duitsland €160 per jaar bijvoorbeeld). De realiteit is dat er voor veel gezinnen weinig overblijft om te sparen, dus aanschaf van een nieuwe auto is niet mogelijk.
    Daarbij komt dan elektrisch rijden, met een stroomnet waarvan 20 jaar geleden al bekend was dat het niet meer capabel was, voor veel mensen laadtechnisch gezien totaal onhaalbaar is.

    Maar goed, ons focussen op 1 ding eens dan zeggen hoe geweldig het is, lijkt typisch Nederlands…

    • @floris heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

      “Maar goed, ons focussen op 1 ding eens dan zeggen hoe geweldig het is, lijkt typisch Nederlands…”
      Je schrijft ‘ons focussen op 1 ding eens dan zeggen hoe slecht het is’ verkeerd.

      Reageer
    Reageer
  • Vince heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

    Nederland is enige domme land met BPM, en dan vind iedereen het raar dat als je al een bak belasting d’r over betaald, ook NOG eens een mooi verzonnen belasting aanslag d’r over betaald de BPM…….
    En hat dan raar vinden dat niemand normaal en auto kan kopen omdat er gemiddeld dit deze hypocritische overheid al jaren gemiddeld op een auto 3000 tot 12.000 extra word belast UHHHHH GEJAT vd burger die die kl*** overheid de zee zaken al 40jr niet op orde heeft…..

    • Anton heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

      Klopt volledig, statistieken wijzen ook uit dat het gemiddelde wagenpark in ander West Europese landen zoals Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk veel jonger is! En dat komt niet omdat de lonen in die landen hoger liggen maar puur omdat die landen geen BPM op auto’s heffen waardoor een nieuwe auto in die landen veel goedkoper uitvalt

      • Willem heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

        En wat is dan het probleem? In tegenstelling tot die landen hebben wij geen relevante autoindustrie die gepromoot moet worden. Dan kan je dat geld beter uitgeven aan zorg, onderwijs, infrastructuur, etc.. Veel belangrijker voor de maatschappij en we scoren daarop beter dan al die landen die je noemt.

        • Bert heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

          Dit dus. Met gezond verstand is dit een hele goede keuze. Het zou ontzettend dom zijn om auto’s goedkoper te maken als dit ten koste gaat van bijvoorbeeld de zorg, het onderwijs of onze infrastructuur. Niet dat dit kabinet en vooral die kansloze PVV ministers bezig zijn met verstandige keuzes. Die willen alleen maar goedkoop scoren en de financiers van Wilders tevreden stellen.

          • @overbelasting heeft op 12 oktober 2024 geschreven:

            Een overheid moet altijd keuzes maken over hoe de pot aan geld bij elkaar komt en hoe die uitgegeven wordt. Dat hangt altijd met elkaar samen. Als jij dat niet snapt, zegt dat vooral veel over jezelf en je eigen onkunde.

            Wanneer je termen als ‘onbeschofte belasting’ moet gebruiken om je punt te maken is het ook wel duidelijk waar jij je alias vandaan haalt: zodra je ergens over moet nadenken is er sprake van overbelasting in je hersenen.

          • Overbelasting heeft op 12 oktober 2024 geschreven:

            Ik zie geen enkel verband tussen een onbeschofte belasting als de BPM en de zorg en andere zaken. Het is wel makkelijk leuteren over “betalen voor dat wat je gebruikt” maar hier zijn kennelijk mensen die menen dat we BPM moeten betalen om de zorg overeind te houden. Wat een kolder.

          • Victor heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

            Ja zoveel tijd als die Madlener verprutst heeft aan 4 stukjes 130kmh rijden echt zo kansloos. Net als Faber en Adema keer op keer voor l*l staan. Grote bek en niets presteren. Het lijkt Wilders zelf wel. 25+ jaar in de kamer en nog nooit iets gepresteerd. Wat een faalhaas.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Anton heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

    Snap niet dat er nog steeds zo veel domme mensen zijn die Nederland een welvarend land vinden! Nieuwe auto’s zijn de laatste 20 jaar gewoon veel te duur geworden, het wordt tijd dat ze de BPM afschaffen want dat kan de verkoop van nieuwe schone auto’s op gang brengen!

    • Totale onzin heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

      Anton je praat echt poep. Door de belastingmaatregelen gericht op uitstoot en subsidies voor voertuigen met lage BPM heeft Nederland al een van de schoonste wagenparken van de wereld. Als er nog meer subsidies zouden zijn, zou je waarschijnlijk klagen over linkse of groene hobbies. Het is ook nooit goed.

      De waarheid is dat een ouder wordend wegenpark het resultaat is van goede wegen, beter gebouwde auto’s en goed onderhoud.

      • Anton heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

        In alle west Europese landen om ons heen, onder andere Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk is het gemiddelde wagenpark veel jonger! En dat komt niet omdat in die landen de salarissen hoger zijn maar omdat een nieuwe auto daar in die landen door lagere belastingen veel goedkoper zijn!

        • @anton heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

          Jonger is niet schoner. Als je dat verschil niet snapt, houdt het snel op.

          #plaatvoorjekop

          • @blinkpaal heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

            Zolang de nieuwe auto’s hier schoner zijn dan de nieuwe auto’s in andere landen, kan je met minder nieuwe auto’s nog steeds schoner zijn. Kennelijk is dat heel moeilijk om te begrijpen.

            Of ‘vondt’ je wiskunde vroeger net zo moeilijk als Nederlands?

          • BlinkPaal heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

            En als jij goed had gelezen had je geweten dat we de schoonste NIEUWE wagenpark hadden. Hier is de occassion markt dus helemaal niet in meegenomen.
            Daarbij was dit het geval in 2014 en zijn we inmiddels door meerdere landen ingehaald.
            En de schone autos die we hier hadden waren voornamelijk via lease constructies en de grootste deel daar van is er na in het buitenland geeindigd inruil voor oude brandstof autos.
            En je hebt gelijk jonger betekent niet automatisch ook schooner. Maar er is wel een dalende trent van CO2 uitstoot tegen de bouwjaar.
            Heb net even een voorbeeld opgezocht.
            Een toyota aygo uit 2013 heeft gemiddeld verbruik van 4,3 L/100 KM
            De jongere versie ervan uit 2021 heeft een gemiddeld verbruik van 3,8 L/ 100 KM.
            Dat is toch ruim 10% verschil.
            Vondt ook nog deze bron:
            https://www.clo.nl/indicatoren/nl013415-co2-emissie-per-voertuigkilometer-van-nieuwe-personenautos-1998-2017
            Zo gek is de stelling van Anton dus helemaal niet.

            #OverHaasteConclussies?

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Dave heeft op 10 oktober 2024 geschreven:

    Grappig om te zien dat het aantal auto’s uit bijvoorbeeld 2016 alleen maar groeit in de loop der jaren.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear