Lexus GS F: goed op stoom

Lexus heeft de smaak te pakken: kort na de brute RC F komen ze nu al met hun volgende snelle jongen, de GS F.

De specificaties van de hete sedan zullen je bekend voorkomen: een 5,0-liter V8 zonder turbo's of andere poespas, een vermogen van 477 pk en een koppel van 527 Nm, dat is precies waarvan we bij de RC F ook al warme gevoelens vanbinnen kregen. Met 1.830 kilo (versus 1.765 voor de RC F) laat de GS F de motor en de achttraps automaat iets harder werken, waardoor de sprinttijd van 0 naar 100 km/u van 4,5 seconden die de RC F neerzet waarschijnlijk iets opgerekt zal worden. Daar staat tegenover dat je wat makkelijker oorverdovend hard gillende passagiers kunt meetorsen; ook goed voor je snelheidsbeleving.

Om de basis van de GS – die het met z'n hybride aandrijflijnen nou niet echt vaak zwaar te verduren krijgt – geschikt te maken voor het heftigere werk, werd de carrosserie steviger gemaakt en het onderstel volledig herzien. Er werd een slim differentieel met torque-vectoring gemonteerd, dat drie standen kent om het vermogen in bochten zo effectief mogelijk kwijt te kunnen. De V8 weet twee verschillende cycli (Otto en Atkinson) te combineren voor een lager brandstofverbruik als hij niet hard hoeft te werken.

Lexus heeft nog niets bekendgemaakt over de prijzen of het moment van introductie, maar we gokken dat we van dat laatste niet ver verwijderd zijn: de Japanners staan kennelijk te trappelen om zich weer eens op performance-gebied te laten gelden. Goed bezig, Lexus, doe zo voort.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken