De Lexus GS is altijd een prima ding geweest, maar als je er langer dan drie minuten naar keek, viel je spontaan in slaap. Met de LF-Gh conceptcar was er even hoop dat Lexus hier bij de opvolger een radicaal stokje voor zou steken, maar wat blijkt? Bij de productieversie van de nieuwe GS hebben de Japanners zich toch weer ingehouden.
Weg zijn de stoere koplampen, de doorlopende grille en de gewaagde styling met veel hoeken en vouwen. Jammer. Wat overblijft, is een decente maar weinig onderscheidende sedan. Al zal ie natuurlijk wel weer uitmuntend in elkaar geschroefd zijn, en da’s ook wat waard.
De nieuwe GS is vooral ruimer dan zijn voorganger (hoewel de buitenafmetingen nauwelijks zijn toegenomen), en moet zorgen voor een spannender, meer betrokken rijervaring, aldus Lexus. De spoorbreedte is dan ook groter, de carrosserie stijver, en de wielophangingen voor en achter zijn veranderd.
Uiteraard zit de nieuwe Lexus weer vol met snufjes, zoals een energiebesparend aircosysteem dat alleen koelt of verwarmt op de plaatsen waar passagiers zitten. Ook is er Night Vision, een head-up display, een Mark Levinson-audiosysteem van 835 Watt met 17 speakers, plus een 12,3-inch scherm – het grootste dat momenteel in een auto wordt geleverd, als we ons niet vergissen – en een multimediale connectiviteitsexplosie waar je u tegen zegt.
De GS komt in 2012 naar Europa als GS450h, een hybride dus. Technische details volgen in een later stadium.
Reacties