Een nieuwe dag, een nieuw bericht van een autofabrikant die toch een beetje zenuwachtig is over de ingeslagen weg. Voor vandaag is het niemand minder dan het merk Lotus dat zijn elektrische toekomst uitstelt. Daarmee is het een van de laatste merken die de spreekwoordelijke keutel intrekt en tóch weer auto’s met benzinemotoren wil gaan maken.
Uiteraard hebben we een ultracompacte samenvatting voor je van wat het recente verleden. De Lotus Elise, Evora en Exige zijn alle drie vervangen door de Lotus Emira. Dit zou het laatste benzinemodel van Lotus zijn. De Lotus Eletre (enorme SUV) en Emeya (grote sedan) zijn twee elektrische modellen, samen met de exotische Evija. Het is allemaal onderdeel van het ‘Vision80′-plan, om vanaf 2018 binnen tien jaar enkel elektrische auto’s te bouwen.
Lotus stelt elektrische toekomst even uit
Lotus is dus goed op weg, na zes jaar hebben ze een grotendeels elektrische line-up. Maar Feng Qingfeng, de CEO van Lotus, ziet toch ruimte voor verbrandingsmotoren. Deze noemt hij de ‘Super Hybrids’. Volgens Qingfeng rijdt de gemiddelde Lotus-klant gemiddeld 30.000 kilometer per jaar. Ja, dat vonden wij ook veel. Lotus bouwt namelijk sportwagens of elektrische auto’s en in beide gevallen is 30.000 kilometer gemiddeld heel erg veel.
Een groot nadeel volgens de baas van het Britse merk is dat klanten in dit segment al gewend zijn aan heel veel vermogen en koppel uit dikke acht- en twaalfcilinder motoren. Waar de gemiddelde chauffeur van een Skoda Octavia 1.6 TDI helemaal blij verrast werd door zijn nieuwe elektrische leaseauto, is dat in het hogere segment wel anders. Een Lotus Eletre-klant heeft hiervoor waarschijnlijk al ervaring gehad in auto’s als de Porsche Cayenne en Mercedes S-klasse.
En de techniek dan?
Over de techniek van de Super Hybrids is logischerwijs nog niet heel erg veel bekend. Wel komt naar buiten dat ze gebruik maken van een 900-volt architectuur voor de accu’s. Deze combineert Lotus dan met verbrandingsmotoren met een turbo. Het is de bedoeling dat de nieuwe generatie Lotussen (Loti?) zo’n 1.094 kilometer moeten kunnen halen op een volle accu én volle brandstoftank.
Lees ook: Lotus blijft als groot automerk na 2035 benzinemotoren bouwen (maar er is een addertje)
Wanneer we de nieuwe modellen van Lotus kunnen verwachten is nog niet bekend. Ook niet of deze überhaupt naar Europa komen. Volgens Autocar kunnen de Eletre en Emeya gebruik maken van de nieuwe aandrijflijnen. Ook is er nog een crossover onder de Eletre gepland, die moet concurreren met de Maserati Grecale en Porsche Macan.
Reacties