Lucid is ontstaan om de gevestigde orde waar het personeel ooit werkte, een pak slaag te geven. Bernard Tse en Sam Weng besloten na hun tijd bij Tesla een eigen merk op te richten genaamd Lucid Motors. Nu is de hoofdengineer van de Tesla Model S, Peter Rawlinson, de baas van Lucid.

De Air die Lucid nu verkoopt, is een antwoord op de Model S. En daar laat Lucid het niet bij. Het aanstaande model, de Gravity, moet zorgen voor een knauw in de maag van de Tesla Model X. Nu maakt Rawlinson bekend dat Lucid gaat werken aan goedkopere modellen als antwoord op de Model 3 en Model Y van Musk.

Maar eerst dus de Gravity. Dat wordt een zevenzits SUV met een geplande actieradius van 900 kilometer. ‘De Gravity komt tijdens de tweede helft van volgend jaar en is onderweg’, zegt Rawlinson. Wanneer de familie-Lucid goed en wel geland is, gaat het merk zich richten op de concurrenten voor de betaalbare Tesla’s.

De goedkopere modellen van Lucid

‘Na de Gravity gaan we concurrenten bouwen voor de Model 3 en Model Y’, zegt de Lucid-baas tegenover Auto Express. Hij heeft ook al een prijs in gedachten: ‘We denken rond de 50.000 dollar, misschien 48.000 dollar. Het is nog te vroeg om dat te zeggen, maar dat is de visie.’

Dat zouden de Amerikaanse prijzen zijn. In de VS betaal je nu minimaal 40.240 dollar voor de Model 3 en 47.740 dollar voor de Model Y. De (luxere?) modellen van Lucid zijn dus nog iets duurder. En daarnaast moet de consument zichzelf de vraag stellen: heb ik liever een auto waarvan er al tien in de straat staan of eentje waarvan niemand het logo kan thuisbrengen?

Verder bespreekt Rawlinson in het interview de toekomst van het merk. Volgens hem wordt Lucid opgesplitst in drie onderdelen: een deel verkoopt auto’s, een ander deel levert hardware en weer een ander deel levert licenties voor batterijtechnologieën. Op die manier zou Lucid ook een rol kunnen spelen in het verkopen van goedkopere modellen van andere merken.

Lucid wil een elektrische auto van 25.000 dollar voor de massa

Rawlinson gelooft dat je in de toekomst geen auto nodig hebt met 800 kilometer actieradius, maar eerder met 400 kilometer. ‘Als we 6 mijl (9,65 kilometer) per kWh kunnen doen, dan heb je een 25-kWh pakket. […] Dat is wat je nodig hebt voor een auto van 25.000 dollar en dat is wat het milieu en de wereld nodig hebben om snel de massa in elektrische auto’s te krijgen. […] Dat wordt dan geen Lucid, maar het kan wel een auto zijn met techniek van Lucid.’ Aston Martin is in ieder geval om en gaat met het merk in zee.

Reacties

  • Henri Janssen heeft op 4 juli 2023 geschreven:

    Ik vind de Lucid modellen niet mooi vooral niet mijn smaak maar ze zien er een stuk beter uit dan die Tesla’s. De 3 is net een kikker en de Y is dan nouja een soort opgeblazen kikker ofzo. Dan betaal ik graag iets meer voor iets wat niet zo lelijk is.

    Reageer
  • Ziggy heeft op 4 juli 2023 geschreven:

    Een race naar de bodem omdat klanten de matige bouwkwaliteit niet accepteren. Klinkt als Detroit uit de jaren ’70.

    • Peter heeft op 4 juli 2023 geschreven:

      Ook in overeenstemming met Detroit van toen: Tesla wil niet meewerken aan de betrouwbaarheidsonderzoeken van JD Power, maar is natuurlijk gewoon onderzocht. Resultaat is de slechtste score ooit. Nogal pijnlijk.

      • Ook pijnlijk heeft op 4 juli 2023 geschreven:

        Er komen weer twee grote aanklachten aan. Een over software updates waarmee Tesla de range van oudere auto’s manipuleert en een van een grote groep werknemers vanwege racisme op de werkvloer. Precies de VS van 50 jaar geleden.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Maarten heeft op 4 juli 2023 geschreven:

    Lucid gaat failliet. Het product is erg goed maar ze missen de capaciteit om efficiënt te produceren. Iets wat cruciaal is wanneer je hopium ontleent aan het introduceren van een volume product om financieel weer een zelfredzaam bedrijf te worden.

    Wat hier nog niemand echt snapt is dat Tesla straks de kosten halveert van hun volume producten zoals de model 2 / 3 / Y. Te beginnen met de model 3 Highland facelift/revisie, einde jaar. Nieuwe revisie model Y komt midden 2024.

    Nogmaals; de productie kosten HALVEREN. Wat dit met de prijzen gaat doen is geen raadsel. Wat dit gaat doen met iedereen die moet concurreren met Tesla… Tsja, dat wordt een absoluut bloedbad

    Je ziet nu al dat VW met hun ID lijn dramatische verkopen heeft in Q2. Deze auto’s zijn prima maar leggen het af tegen betere alternatieven.

    Kom maar op met de haat omdat ik vertel wat er gaat gebeuren 🙂

    • Vraag voor Maarten heeft op 4 juli 2023 geschreven:

      Hoe gaat het eigenlijk met dat andere speeltje van Musk; Twitter? De belangrijkste reden om de prijzen te verlagen bij Tesla was om cash te genereren voor de verplichtingen bij Twitter. Naar het schijnt zijn de advertentieinkomsten daar met bijna 60% gedaald, wat betekent dat de totale inkomsten gehalveerd zijn.

      Heeft jouw briljante geest hier ook iets over te zeggen?

      • Maarten heeft op 4 juli 2023 geschreven:

        Het zal prima gaan met Twitter denk ik.
        Of ga je me nou vertellen dat je het beter weet? Zo ja, overtuig me met cijfers, zoals bewegingen in aantallen gebruikers, het aantal minuten dat gebruikers actief zijn per dag, de advertentie inkomsten etc. Pak dan gelijk even de financiële cijfers erbij en vergelijk deze kwartaal over kwartaal.

        Of bedoel je dat je iets gelezen hebt op nu.nl en nu denkt dat je precies weet hoe dat miljarden bedrijf loopt?

        Laat je niet lachen man, niveau kleuterklas hier

        • Voor maarten heeft op 4 juli 2023 geschreven:

          Niet om het een of ander maar kan je niet lezen die gast zegt letterlijk 60 procent minder en dan ga jij vragen om getallen??

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Hihi heeft op 4 juli 2023 geschreven:

      Die maarten toch met zijn waanbeelden. Het is net een 13-jarig pubertje.

      “Kom maar op met de haat”. Ook precies wat dat soort kleuters zeggen.

      Zo zielig dat het aandoenlijk wordt.

      • Maarten heeft op 4 juli 2023 geschreven:

        Waanideeën? Want?

        Meestal geef je dan wat redenen waarom je anders denkt? Ik lees verder niets in je reactie… Inhoudsloos behalve dan de gebruikelijke negatieve uitingen op de persoon. Gedrag dat in strijd is tegen de algemene voorwaarden van TG overigens maar dat terzijde.

        Dit gaat er gebeuren; Ik ga gelijk krijgen en ik ga jou, onze annonieme trol “Hihi” herinneren aan mijn gelijk. Kijken of je dan groot genoeg bent om dat te erkennen.

        • Tesla-fan heeft op 5 juli 2023 geschreven:

          Door types als jij krijgen mensen als ik steeds meer commentaar dat die Tesla rijders allemaal zo arrogant en vervelend zijn. Bedankt hoor Maarten, jochie!

          Reageer
        • William heeft op 5 juli 2023 geschreven:

          Wat een kleutergedrag met dat ‘ik ga gelijk krijgen’. Die Hihi vertelt wat iedereen hier denkt.

          Reageer
        Reageer
      • Farid heeft op 4 juli 2023 geschreven:

        Wat een kleuter idd…

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear