
Het gebeurt niet vaak dat autofabrikanten in hun uitingen andere automerken laten zien. Als Volkswagen een demonstratie geeft van de automatische parkeermodus, dan parkeert een Golf tussen twee Polo’s, om maar iets te noemen. Het is dus opvallend dat de Lucid Air hier niet zomaar een andere elektrische auto oplaadt via V2V, maar een Tesla. We durven het zelfs een klein sneertje te noemen.
De Lucid Air kan (net als de auto’s van Kia en Hyundai) bi-directioneel laden. Dit betekent dat je bijvoorbeeld huishoudelijke apparaten kunt aansluiten aan de auto, maar ook andere EV’s. Dit noem je dan weer vehicle-to-vehicle of V2V. Om dit makkelijker te maken, introduceert Lucid nu een speciaal laadsnoer om met jouw Lucid een andere elektrische auto op te laden, bijvoorbeeld een gestrande Tesla.

Lucid noemt het opladen van een andere elektrische auto ‘RangeXchange’. De laadsnelheid waarmee de Lucid een andere EV kan opladen is 9,6 kW. De snelheid hangt wel af van zaken als de buitentemperatuur. Gemiddeld kun je met een uurtje 40 tot 65 kilometer actieradius toevoegen in een andere EV. Voordat je de nieuwe laadkabel kunt gebruiken, moet een software-update geïnstalleerd worden.
Lucid V2V komt eerst alleen naar Amerika
RangeXchange wordt eerst in Amerika geïntroduceerd. Op een later moment komt de V2V-mogelijkheid vast ook naar Nederland. Wel moet je een nieuwe laadkabel van omgerekend net geen 120 euro kopen om met jouw Lucid een andere EV op te kunnen laden. Je moet dus onbaatzuchtig genoeg zijn om zelf geld uit te geven om anderen te helpen.
Eén reactie op “Met deze EV kun je straks gestrande Tesla’s op weg helpen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Je moet een serieuze diesel hebben wil je een achtervolging winnen van deze politie-EV

Lucid Air Grand Touring review: Kan de Amerikaanse droom de S-klasse evenaren?

Waarom elektrische auto’s in de toekomst juist minder actieradius kunnen hebben

Soms is de instapper gewoon de beste keuze die je kunt maken

Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Achter de schermen bij Lucid, de grootste nachtmerrie van Tesla

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen

Volgens JD Power horen beide merken bij de meest onbetrouwbare. Dit is dus een klassiek geval “de lamme helpt de blinde”.