Het gebeurt niet vaak dat autofabrikanten in hun uitingen andere automerken laten zien. Als Volkswagen een demonstratie geeft van de automatische parkeermodus, dan parkeert een Golf tussen twee Polo’s, om maar iets te noemen. Het is dus opvallend dat de Lucid Air hier niet zomaar een andere elektrische auto oplaadt via V2V, maar een Tesla. We durven het zelfs een klein sneertje te noemen.

De Lucid Air kan (net als de auto’s van Kia en Hyundai) bi-directioneel laden. Dit betekent dat je bijvoorbeeld huishoudelijke apparaten kunt aansluiten aan de auto, maar ook andere EV’s. Dit noem je dan weer vehicle-to-vehicle of V2V. Om dit makkelijker te maken, introduceert Lucid nu een speciaal laadsnoer om met jouw Lucid een andere elektrische auto op te laden, bijvoorbeeld een gestrande Tesla.

Lucid noemt het opladen van een andere elektrische auto ‘RangeXchange’. De laadsnelheid waarmee de Lucid een andere EV kan opladen is 9,6 kW. De snelheid hangt wel af van zaken als de buitentemperatuur. Gemiddeld kun je met een uurtje 40 tot 65 kilometer actieradius toevoegen in een andere EV. Voordat je de nieuwe laadkabel kunt gebruiken, moet een software-update geïnstalleerd worden.

Lucid V2V komt eerst alleen naar Amerika

RangeXchange wordt eerst in Amerika geïntroduceerd. Op een later moment komt de V2V-mogelijkheid vast ook naar Nederland. Wel moet je een nieuwe laadkabel van omgerekend net geen 120 euro kopen om met jouw Lucid een andere EV op te kunnen laden. Je moet dus onbaatzuchtig genoeg zijn om zelf geld uit te geven om anderen te helpen.

Reacties

  • James heeft op 10 november 2023 geschreven:

    Volgens JD Power horen beide merken bij de meest onbetrouwbare. Dit is dus een klassiek geval “de lamme helpt de blinde”.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)