Volvo’s moederbedrijf Geely werkte al een tijdje aan een nieuw zustermerk voor haar Zweedse kindje. Vandaag komt het geboortekaartje door de bus: de Lynk&Co 01. Loop je negen maanden met zo’n flinke toeter, geef je het zo’n naam.
De auto belooft een stuk beter te worden dan de naam. De Lynk&Co 01 staat op hetzelfde modulaire CMA-platform als de nieuwe Volvo XC40. Het uiterlijke ontwerp is gemaakt door de Zweedse tekenaars in de Volvo-thuisbasis in Göteborg. De voorkant is een soort mix van een Kia Sportage en een Lamborghini Asterion. Je kunt nog wel een paar uur vullen met het spotten van elementen van andere auto’s. Het blijft immers een Chinees merk.
De naam Lynk&Co slaat terug op de strategie van het merk. Alles is connected. Ofwel gelinkt aan het internet. Het nieuwe merk heeft samenwerkingen met Microsoft, Alibaba en Ericsson. Bovendien is een sleutel overbodig; een smartphone is het enige wat je nodig hebt om te openen, starten en rijden.
Het blijft een soort Volvo, dus alles moet elektrisch. De Lynk&Co 01 krijgt een 1,5-liter driecilinder met een elektromotor. Ook komt er een plug-in hybride en een volledig elektrisch model. Hoe groot is dat ding? De nieuweling is 4.530 mm lang, 1.654 mm hoog en 1.855 mm breed.
Komt de Lynk&Co 01 naar Nederland?
Het Chinese merk debuteert volgend jaar in eigen land. Een jaar later rollen de nieuwe zusjes van Volvo ook naar Noord-Amerika en Europa. Dus wij krijgen hem ook! Lynk&Co gaat het opnemen tegen de non-premium-merken. Het wordt dus echt een soort budget-Volvo. Later volgen ook de 02, 03 et cetera.
Reacties