
Stel, je hebt een BMW M5. De nieuwe. Overal trek je bekijks. Maar toch kriebelt het. Het is in zijn klasse best een succesvolle auto en je ziet dat iedereen er al eentje heeft. En natuurlijk zijn er zat specialisten waar je je dikke M5 naartoe kunt brengen om hem nog dikker te maken, maar dan vervalt je garantie. Niet erg over een paar jaar, maar niet als de auto nog heel erg nieuw is. Goed nieuws voor het selecte publiek dat precies dat probleem heeft: de M5 van AC Schnitzer is hier.
AC Schnitzer is al sinds jaar en dag tuner van het merk uit München. Af en toe doen ze ook Mini’s (logisch, Mini is van BMW) en een Toyota (de Supra is stiekem een BMW Z4, niet verder vertellen). Leuk weetje: ze hebben in het verleden ook weleens een Range Rover Sport en Jaguar F-Pace onder handen genomen. Niet met al te veel succes, blijkbaar.
AC Schnitzer M5
Enfin, terug naar de nieuwe M5. Zoals je weet is die auto absoluut geen muurbloempje. De 5-serie is van zichzelf al enorm groot. De M5 is dan een stuk breder. Of je het mooi vindt of niet: er stáát wel wat. De M5 van AC Schnitzer doet daar een hele flinke schep bovenop. Of je het ordinair, fout of vulgair vindt, maakt niet uit. Het gaat erom dat het topkwaliteit is en dat mensen zien dat jouw M5 net even anders is en jij dus een unieker en interessanter persoon bent.

Betreft het uiterlijk: je kunt kiezen uit een hele lading kleine upgrades als een splitter, vleugeltjes aan de zijkant, sideskirts, diverse spoilers en diffusors. Een beetje uitgemolken, als we eerlijk mogen zijn. Maar we zijn erg blij met de velgen: 21 inch AC6-wielen, die lichter zijn dan het origineel. Ook erg mooi is de kleur: gewoon zilver. Met alle bicolor-wielen van tegenwoordig ziet dit er eigenlijk beter uit.
Meer vermogen dan standaard.
Het belangrijkste is echter de motortuning. Middels een externe ECU (de originele schijnt niet te kraken te zijn) stijgt het vermogen van 727 pk naar 810 pk. Die paarden kun je ook beter horen als je kiest voor het AC Schnitzer-sportuitlaatsysteem met vier vuistdikke uitlaten. Nu is ‘vuistdik’ een ietwat archaïsche term, maar met een diameter van 110 mm per eindpijp klopt-ie eindelijk wel. Op al deze onderdelen, inclusief de motortuning, krijg je gewoon garantie. Dat doet jouw tuner op de hoek niet.
Lees ook: Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje
Wat het doet met de prestaties, zegt AC Schnitzer niet, maar reken erop dat de M5 op deze manier niet alleen dikker, maar ook sneller is. Een abonnement op de linkerbaan van de Autobahn moet er wel bij inbegrepen zijn. Je kunt bij AC Schnitzer overigens precies de onderdelen bestellen die je zelf wenst. Dus als je alleen de motortuning wil, dan kan dat ook. Uiteraard moet je wel even de keuze maken tussen de sedan en de Touring. Hint: ga voor de laatste.
7 reacties op “Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

Waarom een dealer 260 gloednieuwe auto’s (zonder mankementen) van BMW moet vernietigen

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)

Wordt dit automerk ‘het nieuwe Volkswagen van Nederland’? Daar lijkt het wel op

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

Oh nee, juist wel met een kleine piemel!
De auto op de coverfoto is geen M5 😇
Lelijk plastic kermis hok.
Daarom (IMHO) zijn Alpina’s zo mooi. Onderhuids getuned maar wel smaakvolle verschijning behouden.
Lezen is een kunst: “Je kunt bij AC Schnitzer overigens precies de onderdelen bestellen die je zelf wenst. Dus als je alleen de motortuning wil, dan kan dat ook”.
Mogen we ook even weten met wat rij rondtuft, of is het te moeilijk om Multipla te schrijven zonder het van je achterklep af te lezen?
Maarten heeft een jaloezie probleem of geen centen voor een serieuze auto?
Gewoon een klein piemeltje denk ik.
denk het niet, anders reed hij geen M5