Stel, je hebt een BMW M5. De nieuwe. Overal trek je bekijks. Maar toch kriebelt het. Het is in zijn klasse best een succesvolle auto en je ziet dat iedereen er al eentje heeft. En natuurlijk zijn er zat specialisten waar je je dikke M5 naartoe kunt brengen om hem nog dikker te maken, maar dan vervalt je garantie. Niet erg over een paar jaar, maar niet als de auto nog heel erg nieuw is. Goed nieuws voor het selecte publiek dat precies dat probleem heeft: de M5 van AC Schnitzer is hier.

AC Schnitzer is al sinds jaar en dag tuner van het merk uit München. Af en toe doen ze ook Mini’s (logisch, Mini is van BMW) en een Toyota (de Supra is stiekem een BMW Z4, niet verder vertellen). Leuk weetje: ze hebben in het verleden ook weleens een Range Rover Sport en Jaguar F-Pace onder handen genomen. Niet met al te veel succes, blijkbaar.

AC Schnitzer M5

Enfin, terug naar de nieuwe M5. Zoals je weet is die auto absoluut geen muurbloempje. De 5-serie is van zichzelf al enorm groot. De M5 is dan een stuk breder. Of je het mooi vindt of niet: er stáát wel wat. De M5 van AC Schnitzer doet daar een hele flinke schep bovenop. Of je het ordinair, fout of vulgair vindt, maakt niet uit. Het gaat erom dat het topkwaliteit is en dat mensen zien dat jouw M5 net even anders is en jij dus een unieker en interessanter persoon bent.

Betreft het uiterlijk: je kunt kiezen uit een hele lading kleine upgrades als een splitter, vleugeltjes aan de zijkant, sideskirts, diverse spoilers en diffusors. Een beetje uitgemolken, als we eerlijk mogen zijn. Maar we zijn erg blij met de velgen: 21 inch AC6-wielen, die lichter zijn dan het origineel. Ook erg mooi is de kleur: gewoon zilver. Met alle bicolor-wielen van tegenwoordig ziet dit er eigenlijk beter uit.

Meer vermogen dan standaard.

Het belangrijkste is echter de motortuning. Middels een externe ECU (de originele schijnt niet te kraken te zijn) stijgt het vermogen van 727 pk naar 810 pk. Die paarden kun je ook beter horen als je kiest voor het AC Schnitzer-sportuitlaatsysteem met vier vuistdikke uitlaten. Nu is ‘vuistdik’ een ietwat archaïsche term, maar met een diameter van 110 mm per eindpijp klopt-ie eindelijk wel. Op al deze onderdelen, inclusief de motortuning, krijg je gewoon garantie. Dat doet jouw tuner op de hoek niet.

Lees ook: Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Wat het doet met de prestaties, zegt AC Schnitzer niet, maar reken erop dat de M5 op deze manier niet alleen dikker, maar ook sneller is. Een abonnement op de linkerbaan van de Autobahn moet er wel bij inbegrepen zijn. Je kunt bij AC Schnitzer overigens precies de onderdelen bestellen die je zelf wenst. Dus als je alleen de motortuning wil, dan kan dat ook. Uiteraard moet je wel even de keuze maken tussen de sedan en de Touring. Hint: ga voor de laatste.

4 reacties op “Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie”

  1. Lelijk plastic kermis hok.
    Daarom (IMHO) zijn Alpina’s zo mooi. Onderhuids getuned maar wel smaakvolle verschijning behouden.

    • Lezen is een kunst: “Je kunt bij AC Schnitzer overigens precies de onderdelen bestellen die je zelf wenst. Dus als je alleen de motortuning wil, dan kan dat ook”.

      Mogen we ook even weten met wat rij rondtuft, of is het te moeilijk om Multipla te schrijven zonder het van je achterklep af te lezen?

Laat een antwoord achter aan Maarten Reactie annuleren

(verplicht)