
Stel, je hebt een BMW M5. De nieuwe. Overal trek je bekijks. Maar toch kriebelt het. Het is in zijn klasse best een succesvolle auto en je ziet dat iedereen er al eentje heeft. En natuurlijk zijn er zat specialisten waar je je dikke M5 naartoe kunt brengen om hem nog dikker te maken, maar dan vervalt je garantie. Niet erg over een paar jaar, maar niet als de auto nog heel erg nieuw is. Goed nieuws voor het selecte publiek dat precies dat probleem heeft: de M5 van AC Schnitzer is hier.
AC Schnitzer is al sinds jaar en dag tuner van het merk uit München. Af en toe doen ze ook Mini’s (logisch, Mini is van BMW) en een Toyota (de Supra is stiekem een BMW Z4, niet verder vertellen). Leuk weetje: ze hebben in het verleden ook weleens een Range Rover Sport en Jaguar F-Pace onder handen genomen. Niet met al te veel succes, blijkbaar.
AC Schnitzer M5
Enfin, terug naar de nieuwe M5. Zoals je weet is die auto absoluut geen muurbloempje. De 5-serie is van zichzelf al enorm groot. De M5 is dan een stuk breder. Of je het mooi vindt of niet: er stáát wel wat. De M5 van AC Schnitzer doet daar een hele flinke schep bovenop. Of je het ordinair, fout of vulgair vindt, maakt niet uit. Het gaat erom dat het topkwaliteit is en dat mensen zien dat jouw M5 net even anders is en jij dus een unieker en interessanter persoon bent.

Betreft het uiterlijk: je kunt kiezen uit een hele lading kleine upgrades als een splitter, vleugeltjes aan de zijkant, sideskirts, diverse spoilers en diffusors. Een beetje uitgemolken, als we eerlijk mogen zijn. Maar we zijn erg blij met de velgen: 21 inch AC6-wielen, die lichter zijn dan het origineel. Ook erg mooi is de kleur: gewoon zilver. Met alle bicolor-wielen van tegenwoordig ziet dit er eigenlijk beter uit.
Meer vermogen dan standaard.
Het belangrijkste is echter de motortuning. Middels een externe ECU (de originele schijnt niet te kraken te zijn) stijgt het vermogen van 727 pk naar 810 pk. Die paarden kun je ook beter horen als je kiest voor het AC Schnitzer-sportuitlaatsysteem met vier vuistdikke uitlaten. Nu is ‘vuistdik’ een ietwat archaïsche term, maar met een diameter van 110 mm per eindpijp klopt-ie eindelijk wel. Op al deze onderdelen, inclusief de motortuning, krijg je gewoon garantie. Dat doet jouw tuner op de hoek niet.
Lees ook: Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje
Wat het doet met de prestaties, zegt AC Schnitzer niet, maar reken erop dat de M5 op deze manier niet alleen dikker, maar ook sneller is. Een abonnement op de linkerbaan van de Autobahn moet er wel bij inbegrepen zijn. Je kunt bij AC Schnitzer overigens precies de onderdelen bestellen die je zelf wenst. Dus als je alleen de motortuning wil, dan kan dat ook. Uiteraard moet je wel even de keuze maken tussen de sedan en de Touring. Hint: ga voor de laatste.
4 reacties op “Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie”
Laat een antwoord achter aan Maarten Reactie annuleren
Meer van TopGear


De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Lelijk plastic kermis hok.
Daarom (IMHO) zijn Alpina’s zo mooi. Onderhuids getuned maar wel smaakvolle verschijning behouden.
Lezen is een kunst: “Je kunt bij AC Schnitzer overigens precies de onderdelen bestellen die je zelf wenst. Dus als je alleen de motortuning wil, dan kan dat ook”.
Mogen we ook even weten met wat rij rondtuft, of is het te moeilijk om Multipla te schrijven zonder het van je achterklep af te lezen?
Maarten heeft een jaloezie probleem of geen centen voor een serieuze auto?
Gewoon een klein piemeltje denk ik.