De 911 is de bestverkochte auto in zijn klasse en de SUV’s zijn mateloos populair. Ook de Panamera kan op voldoende animo rekenen. Het gaat dus best lekker bij Porsche, maar er is een kleine kentering zichtbaar. De verkoopcijfers van de Taycan halveerden het afgelopen jaar. Mede door die ontwikkeling is Porsche volgens Autocar toch aan kijken naar een Macan met benzinemotor.

Tegenwoordig is de Porsche Macan geheel elektrisch. Op sommige markten is de vorige generatie Macan (modelcode: 95B) nog te bestellen, maar in de EU-landen is dat niet het geval. Sowieso zal aan het einde van dit jaar de oude Macan met benzinemotor uit productie gaan, is de verwachting. Dat is ook niet zo gek, dat model stamt immers uit 2014 en is nu dus al 11 jaar oud.

Het oorspronkelijke en ambitieuze plan kan in de ijskast

Porsches CFO en waarnemend voorzitter Lutz Meschke laat weten dat de verbrandingsmotor nog niet zal worden uitgefaseerd. Aanvankelijk was er het plan van Porsche om in 2030 voornamelijk elektrische auto’s te maken, maar liefst 80 procent. We leven nu in 2025 dus dat betekent dat over vijf jaar er voornamelijk elektrische auto’s verkocht moeten worden. Dat doel laat Porsche dus varen. Officieel zegt Porsche dat ze hun aanbod aanpassen aan de vraag van de markt.

Porsche Macan 4S (2024) offroadpakket schuin voor opladen donker Ionity oplader laadstation

Ook gaat Porsche kijken of ze de modellen die wél elektrisch zijn, kunnen uitrusten met een verbrandingsmotor: ‘We onderzoeken de mogelijkheid om een ​​aantal van de oorspronkelijk geplande elektrische modellen in de toekomst uit te rusten met hybrideaandrijving of verbrandingsmotoren’, aldus Lutz Meschke. Op welke manier dat invulling gaat krijgen, is nog niet bekend. Wel kan de Porsche CFO melden dat Porsche zich nog (veel) langer gaat inzetten op de verbrandingsmotor.

Waarom gaat Porsche toch weer meer inzetten op de benzinemotor voor de Macan?

Een insider van Porsche laat aan AutoCar weten dat de elektrische Macan op dit moment uitstekend verkoopt, maar dat ze huiverig zijn voor de verkoopcijfers op de lange termijn. Op sommige markten is er duidelijk een focus naar elektrisch, maar op veel andere markten is het beleid om elektrische auto’s op zijn minst gezegd ‘flexibel’. Volgens deze insider is de sterke daling van Taycan-verkopen een reden voor Porsche om de tactiek toch te heroverwegen en niet uit te gaan van aannames.

Lees ook: Waarom je steeds vaker een ‘sneeuwschuiver’ op nieuwe auto’s gaat zien

Een groot voordeel is dat Porsche samen kan werken met Audi, dat met dezelfde uitdagingen zit te stoeien. Audi gaat een derde generatie van de Audi Q5 aanbieden, naast de ongeveer even grote Q6 e-tron, die geheel elektrisch is. Op dit moment zijn er meer merken die nog langer de verbrandingsmotor in leven houden. Het is dus niet zozeer een kwestie van niet kunnen aanbieden, maar er worden er te weinig van gekocht om rendabel te zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)