Het moet nog even flink doorvriezen voordat het verboden wordt om auto’s op slot te zetten. Dat is het geval in het Canadese dorpje Churchill, waar de mensen geparkeerde auto’s gebruiken om te schuilen voor ijsberen. Wel zorgde het winterse weer voor andere voor Nederland ongewone taferelen. Zo zakte er in Friesland bijvoorbeeld een auto door het ijs. En dat roept automatisch de vraag op: mag je op het ijs rijden met een auto? Of krijg je een boete als je over een bevroren sloot rijdt? En hoe hard mag je dan?
We besloten het na te vragen bij de politie. Niet geheel verrassend moesten zij zich ook even achter het oor krabben; de situatie doet zich niet dagelijks voor. Na kort zoekwerk wees een politiewoordvoerder TopGear op Artikel 10 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens. Daarin staat dat auto’s alleen de daarvoor bestemde weggedeelten mogen gebruiken. Een bevroren sloot valt niet onder deze wegen. Op het ijs rijden met een auto is dus verboden.
Wat is de boete voor op het ijs rijden met een auto?
De boete voor op het ijs rijden is 150 euro plus de administratiekosten. Uiteraard geldt er geen maximumsnelheid op een slootje, dus qua snelheid kun je eigenlijk geen boete krijgen. Wel kun je een boete krijgen voor het gevaar veroorzaken voor jezelf en anderen, ook wel Artikel 5 genoemd. Dat is wel afhankelijk van de situatie. Op een groot bevroren meer waar geen kip is, zul je niet snel een boete op basis van Artikel 5 krijgen. ‘Als er niemand bij is, is Artikel 5 wel lastig’, meldt een woordvoerder van de politie aan TopGear. Er moet wel gevaar zijn ontstaan.
In Friesland was de sloot smal en stonden er veel mensen langs de kant. Deze bestuurder zou wel in aanmerking komen voor de boete. Ook sluit de politie niet uit dat hem een boete boven het hoofd hangt voor het vervuilen van de sloot. Of de politie in Friesland werk maakt van de door het ijs gezakte Daihatsu, is niet bekend. Ergens heeft de bestuurder natuurlijk al domheidsbelasting ontvangen.
Artikel 10 van RVV
‘Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.’
Een toevoeging
Toen dit artikel al online stond, kwam er een toevoeging binnen vanuit de politie. ‘De Wegenverkeerswet geeft geen beperking omtrent het rijden over ijs. Sterker nog, begin jaren 1900, toen er nog lange winters waren en sommige rivieren en kanalen lange tijd dicht zaten, nam men soms al de oversteek via het ijs’, meldt een woordvoerder.
Door het ijs zakken mét een passagier verandert de zaak. ‘Dan kan zwaar lichamelijk letsel of dood door schuld wél aan de orde zijn als er sprake is van onverantwoord gedrag. Elke rechter zal dan toetsen of het gedrag van de bestuurder een causaal verband hield met de gevolgen en dat is bij het rijden met een personenauto op een laag ijs mijn inziens wel aan de orde.’
De wetgeving omtrent het rijden op het ijs is dus wat vaag. Zeker omdat er lang geleden – in de tijd van het Polygoonjournaal – in strenge winters wegen over het ijs gingen. In 1963 kon je van Stavoren naar Enkhuizen rijden over het IJsselmeer. Er mocht toen niet harder gereden worden dan 40 km/u.
Reacties