Het is niet heel lastig om ontevreden Tesla-klanten te vinden op het internet. Hoewel het ongetwijfeld steeds beter wordt, liet Tesla zeker vroeger wat steekjes vallen als het ging om de bouwkwaliteit en de klantenservice. Toen we hoorden dat er iemand een kwart miljoen dollar had uitgegeven voor een anti-Tesla-reclame in de New York Times, dachten we meteen aan een ontevreden Tesla-klant. Dat is niet het geval: het blijkt iemand te zijn die vindt dat de autonome functies van Tesla levensgevaarlijk zijn.
‘Wees geen crashtestdummy voor Tesla’ kopt de advertentie. De campagne van The Dawn Project wil graag dat Tesla de Full Self-Driving-software deactiveert. Met de software rijden Tesla’s helemaal zelfstandig, zonder dat de bestuurder de pedalen of het stuur aanraakt. De functie is in Nederland niet legaal en is hier dan ook niet geactiveerd. Volgens de advertentie maakt FSD elke acht minuten een kritieke fout. Als elke auto FSD zou hebben, zouden er dagelijks miljoenen mensen sterven in het verkeer, zegt men.
Tesla Full Self-Driving zit momenteel nog in de Beta-fase. Dat betekent dat de software nog niet compleet is. Een beperkt aantal Tesla-rijders mag meedoen met de proef. Dan O’Dowd vindt dat dus onverantwoord, want de Tesla’s gaan gewoon de straat op. De software zou fouten maken en instabiel zijn. Ook maakt O’Dowd zich zorgen over hoe makkelijk het spul te hacken is.
De afzender is misschien niet onpartijdig
Hoewel het beschermen van onschuldige verkeersdeelnemers heel nobel klinkt, zijn er mensen die vraagtekens zetten bij de motivatie van de advertentieplaatser. Dan O’Dowd heeft namelijk toevallig een eigen bedrijf dat zich focust op software die niet vastloopt en niet gehackt kan worden. Ook werkt hij voor bedrijven als BMW en Daimler. Er zijn dus mensen die hem ervan betichten te handelen uit eigenbelang.
Reacties