Wie meerdere keren per week vriendelijk bedankt voor YouTube Premium, heeft deze video vast al voorbij zien komen. Maar hij is net iets te interessant om niet te delen. Dieselfijnproever Joe Achilles (die al eerder een pokkeneind met een BMW reed) heeft het gepresteerd om in een goedkoop dieseltje van Volkswagen vanuit Afrika helemaal naar Londen te rijden.
We zeggen Afrika, want dat klinkt lekker ver, maar gezien hij vrij snel op de boot springt in Marokko, is het eigenlijk Zuid-Spanje. Alsnog is het een noemenswaardige prestatie, want Joe presteert het om op één tank diesel maar liefst 2.488 kilometer te rijden. En dat met een Volkswagen Passat van de B7-generatie die hij voor omgerekend nog geen 2.400 euro heeft gekocht.
Hij verstookt in totaal 77 liter diesel om terug te rijden naar Engeland. De boordcomputer geeft een iets optimistischer verbruik aan, maar een berekening leert dat ie 3,22 liter per 100 kilometer heeft verbruikt. Je hebt helemaal geen Lupo 3L nodig. De enige aanpassingen aan de auto zijn iets kleinere wielen (van 17 naar 16 inch) en zuinigere bandjes van Michelin. De bandenfabrikant was ook de sponsor voor de trip.
Is een Passat met dieselmotor perfect voor jouw autovakantie?
Dat maakt de Volkswagen best interessant voor jouw aankomende vakantie. In Nederland kost dezelfde Passat 1.6 ergens tussen de 4.000 en 5.000 euro voor eentje met een hoge kilometerstand. Van die 5.000 kilometer die jij er in een autovakantie in Europa aan toevoegt, schrijft ie vast niet heel veel extra af. Dus koop een auto, rij met twee tankjes diesel heel Europa rond en verkoop hem daarna weer voor hetzelfde geld. Het zal goedkoper zijn dan een huurauto.
Natuurlijk zijn er wel wat haken en ogen: de twee gasten in de auto hebben wel ontzettend zitten hypermilen. Als jij hetzelfde verbruik wilt halen als je door Europa gaat crossen, betekent dit dat je niet met 200+ door Duitsland gaat scheuren. Aan de andere kant: al zou je dat wel doen, dan ben je op de hele vakantie één tankje diesel meer kwijt. Stuur je ons wat fotootjes?
Two Plugs heeft op 6 juli 2024 geschreven:
Ik heb dus exact zo’n Passat: een B7 2013 2.0 TDI Bluemotion incl een tuningpakket. Inmiddels 270.000km op de klok. Zonder uitzondering en zonder er moeite voor te hoeven doen haal ik met gemak een gemiddelde van 3,7 en soms zelfs 3,6. Dat is een gemiddelde van 1 : 28! Heb de auto in 2017 aangeschaft met nog geen 85.000km op de teller. Ben echt ontzettend verrast hoe betrouwbaar, zuinig en comfortabel deze Passat is! En om nog zo’n onzin mythe te ontkrachten: ik tank uitsluitend de allergoedkoopste diesel bij Tinq, Tango en Fieten.
Gerard heeft op 6 juli 2024 geschreven:
Ik begrijp niet waarom men zo tegen diesel auto’s is ze zijn enorm efficiënt met brandstof dat bewijst bovenstaand verhaal maar weer eens. het zijn robuuste motoren waar je vele honderd duizenden kilometers mee kan rijden. 3 ton is niks voor zo’n ding.
Ik ben 37 jaar op diesel gereden als hoofd auto en rijd nu nog steeds diesel een VW Polo 1.6 TDI Highline heerlijk ding.
Een auto is de slechtste investering die je kan doen dus een nieuwe zal ik nooit kopen zelfs geen diesel. Altijd dieseltjes gekocht van paar jaar oud en die moest minimaal 10 jaar meegaan. Onze polo hebben we al langer dan 10 jaar maar pas nog een nieuw koolstof filter eronder laten monteren á €1650,- BEDANKT OVERHEID ..!
Maar hij kan nu weer 150k mee hierdoor.
@gerard heeft op 7 juli 2024 geschreven:
Bedankt overheid inderdaad. Zonder dat filter vergiftig jij onze lucht.
Dieselfreak heeft op 6 juli 2024 geschreven:
Alweer een reden om geen topzware,overpriced,oerlelijke,brandgevaarlijke elektrische doos,sorry auto te kopen Gewoon blijven dieselen met mijn DaciaDCI 1500 rij ik 1200km met 50 liter Diesel ´’eat your heart out Tesla´…
Sjors heeft op 7 juli 2024 geschreven:
Gisteren was de stroom thuis weer 1 cent per kwh. Dat is dus weer 400km voor nog geen euro.
Eergisteren was de prijs zelfs negatief.
Geld toekrijgen om te laden.
Natuurlijk is dat nu en in de winter eigenlijk altijd meer dan 20 cent per kwh maar ook bij 25 cent, is een volle 400km bereik ongeveer 12 euro.
Bovendien geen fijnstof, geen ultrafijnstof, geen EGR klep, geen roetfilter geen Turbo en geen stikstofuitstoot.
Zo slecht is het allemaal niet als je een Tesla rijdt.
Schizofreen? heeft op 7 juli 2024 geschreven:
Sjors = Maarten de Tesla spammer. Valt nogal op.
Haat aan EV heeft op 12 juli 2024 geschreven:
En hoe zit het met de fabricage van de accu en de stoffen die ze moeten mijnen met grote zware diesel machines hhhmmm die diesel uit 1980 is schoner als die tesla van sjors de rapsters als je de hele productie van zo een laptop op wielen gaat bekijken
Peter Bastiaansen heeft op 6 juli 2024 geschreven:
Er klopt iets niet in dit verhaal.
Als je namelijk een andere wielmaat monteerde, dan klopt de kilometerstand ook niet meer.
Waarschijnlijk in die 2488 km niet gehaald.
Techniek heeft op 7 juli 2024 geschreven:
Het gaat om de buitenmaat van de band.
Als je van 17 naar 16 inch gaat, dan krijg je een band met een hogere verhouding van hoogte en breedte.
Je gaat dan, bijvoorbeeld, van 165/55 R17 naar 160/60 R16. Ga ik niet exact voor je uitpluizen, maar neem maar van mij aan dat Michelin wel weet hoe dat zit.
Totaal niet van belang heeft op 6 juli 2024 geschreven:
Als je die afstand afgelegd hebt die je op de kaart kan zien, dan maakt het toch geen ene fluit uit wat er op de teller staat?
Sommige mensen doen alles om dingen te verdraaien.
K. Bekeken heeft op 6 juli 2024 geschreven:
Wie kan er tegenwoordig nog rekenen en heeft ook nog een kaart?
Ha, ha
Richard heeft op 6 juli 2024 geschreven:
Als je banden met een hogere wang monteert zal de diameter en dus de omploop hetzelfde zijn.
Maar dan rijst de vraag waaróm je dat zou doen, er verandert immers niks?
Techniek heeft op 7 juli 2024 geschreven:
Je kan dan een smallere band monteren.
Richard heeft op 7 juli 2024 geschreven:
Waarom dacht ik daar zelf niet aan @Techniek? 🙂
Hartstikke logisch!
Maarten heeft op 7 juli 2024 geschreven:
Omdat banden met hogere wangen minder luchtweerstand hebben….
schadehersteller heeft op 6 juli 2024 geschreven:
Nee, inderdaad, gewoon een reclame stunt van VW, klopt helemaal niks van. Met cijfertjes en software sjoemelen, daar is VW goed in.
Te heeft op 7 juli 2024 geschreven:
Volkswagen heeft hier niks mee te maken.
Lees het artikel nog even.
jeroenw heeft op 5 juli 2024 geschreven:
Ach, met mijn 2019 Octavia 1.0 benzine reed ik ook 4.1l/100km op de snelweg in de zomer. Op een tank naar Amsterdam vanuit West Oostenrijk was heel normaal
Jack heeft op 5 juli 2024 geschreven:
Mijn Audi 1.2 tdi zal dat nog gemakkelijker halen, nog steeds de allerzuinigste auto, en dat na 22 jaar., zo vele ontwikkeling is er dus niet .
Nu is dat feitelijk ook wel een compromisloze auto die veel te kostbaar was,.maar wel mooie techniek
Met wat moeite lukt 2.6 wel per 100km.
Wat ik mis in het verhaal is de gemiddelde gereden snelheid.
Maarten heeft op 5 juli 2024 geschreven:
Dat is top! Met een EV (volgens mijn Tesla app) duurt de rit Utrecht- Liegtenstein 10:50 uren, waarvan 68 minuten stilstaan bij de supercharger verdeeld over 3 stops.
Puntang heeft op 6 juli 2024 geschreven:
Waarom zou je electrisch gaan rijden dan? Na zulke verhalen heeft dat toch helemaal.geen logisch resultaat?
70 liter diesel verbranden tegenover een electrische kolen centrale. Waarmee je een actieradius haalt van 300 km.
Wanneer stopt deze gekte?
@puntang heeft op 6 juli 2024 geschreven:
Als er ergens gekte is, dan is het jouw reactie. Wat je zegt is hetzelfde als 3 kratten bier is 12 appels.
Arjen heeft op 5 juli 2024 geschreven:
Rij zelf ook een b7 en kom tegenwoordig met de 100 km/h ook 1500 km verder op een tank. Het is gewoon een hele fijne en zuinige motor (2 liter in mijn geval). Zit gemiddeld op 1:23,5 tegenwoordig.
@maarten heeft op 5 juli 2024 geschreven:
Niemand zit op jouw Tesla spam te wachten.
Overbelasting heeft op 5 juli 2024 geschreven:
Iets kleinere wielen zullen ze niet genomen hebben want dat is ongunstiger voor het verbruik. Kleinere velg kan wel maar dan met hogere band om uiteindelijk dezelfde band omtrek te hebben.
Gerrit heeft op 6 juli 2024 geschreven:
Ik had vroeger 18 inch op mijn Jetta 2012 model in de winter 16 inch dan reed ik 200km meer met een volle tank dus het verschil is er zeker! Minder band oppervlakte minder diesel verstoken heel simpel 3.2 liter op 100 km bompa stijl kon ik er wel uitkrijgen
Crijn heeft op 6 juli 2024 geschreven:
58 mph;) iets meer dan 90kmh
K. Bekeken heeft op 5 juli 2024 geschreven:
Als je er kleinere wielen op zet klopt de boordcomputer niet meer en krijg je de indruk dat je heel zuinig rijdt.
Cavus heeft op 5 juli 2024 geschreven:
>hij rijd met 60 km p uur tuurlijk gast ie zuinige gebruiken
Jan kroon heeft op 5 juli 2024 geschreven:
Keurig gereden met de diesel die echt in Europa in het verdom hoekje door de heren geleerden is gezet met hun energie transitie, de moderne diesel is de schoonste brandstof en betaalbaar op dit moment en is ook al jaren bekend, en op dit moment wordt ook nog het vakmanschap stuk gemaakt een goede monteur is nú nauwelijks en straks waarschijnlijk niet eens meer te krijgen.
@Jan Kroon heeft op 5 juli 2024 geschreven:
Een dieselmotor stoot 17x zoveel stikstof uit als een benzinemotor. Hoezo schoon?
Maarten heeft op 5 juli 2024 geschreven:
En daarbij erg veel ultra fijnstof, dat is zo klein dat het bij inademen direct opgenomen wordt in je bloed. Nou is roet (koolstof) niet zo schadelijk als ultra fijnstof, maar helaas is die roet vervuild met zware metalen en andere giftige zaken. Dat wil je dus niet in je bloed hebben.
Diesels zijn absoluut niet schoon.
UK heeft op 5 juli 2024 geschreven:
26 uur rijden en dan in de rij bij de douane omdat die sukkels een Brexit wilden.
Bart69 heeft op 5 juli 2024 geschreven:
Je bent gehersenspoelt.
@bart69 heeft op 5 juli 2024 geschreven:
Dat zijn gewoon feiten. Als jij dat hersenspoelen noemt, zegt dat veel over jouw geestelijke toestand.
Ronnie heeft op 5 juli 2024 geschreven:
Ik rijd met een 2022 Mercedes Benz CLA.
Een auto van meer dan 1500 kilo.
Gemiddeld verbruik ligt bij 1 op 19.6
En dat is geen diesel, maar gewoon benzine.
Het kan tegenwoordig met de moderne motoren techniek allemaal veel makkelijker als 10 jaar geleden.