We hebben nooit echt het gevoel gehad dat Toyota het achterste van zijn tong kon laten zien met de GR Supra. De auto wordt gebouwd in samenwerking met BMW en in technisch opzicht is het ook gewoon een BMW. Nu is dat op zich geen schande, maar een Japanse sportwagen mag wel iets gekker, uitbundiger, sterker en sneller zijn. Goed nieuws, dat is met deze Manhart Supra GR 550 precies het geval.
Uiteraard zijn we heel erg blij met de komst van de Toyota Supra. Een sportieve coupé met zes-in-lijn en achterwielaandrijving is altijd een cadeautje, maar een beetje extra sjeu is zeker welkom. De laatste tijd is Manhart redelijk conservatief bezig: chipje, verlaging, groter wiel, wat stickers en ze konden vervolgens aan de Löwenbrau. Maar soms zetten ze hun schouders eronder en dan krijg je dus dit apparaat. Precies wat de Supra nodig heeft.
Arsenaal aan onderdelen voor de Manhart Supra GR 550
Het is niet de eerste keer dat Manhart een Supra onder handen neemt, maar wel dat ze zó ver gaan. Manharts expertise ligt natuurlijk bij BMW (van origine is het een BMW-tuner), dus is het voor de tuner een feest der herkenning. In dit geval hebben ze een arsenaal aan upgrades voor de B58B30-motor. Denk aan een grotere turbo, een grotere radiator, een grotere intercooler (van Wagner) en carbon luchtinlaat (van Armaspeed).
Tenslotte is er een sportuitlaat met vier eindpijpen van 100 millimeter (van FI Exhaust) en een 300-cels sportkatalysator van HJS. Vervolgens kun je kiezen uit twee soorten optimalisatie van de software. Dat kan middels een externe module (MHTronik), dan kom je uit op 420 pk. Nee, je kan beter even naar Wuppertal reizen en daar de ECU laten herschrijven. Dan kom je namelijk uit op 550 pk en 770 Nm.
Bodykit om het af te maken
Gelukkig is er ook aan het uiterlijk gedacht. Een Toyota Supra hoort een grote vleugel te hebben en dat is met de Manhart Supra GR 550 het geval. Middels een KW V3-schroefset ligt de auto aanzienlijk dichter op het asfalt. Mocht je een schroefset overkill vinden, dan is een set verlagingsveren van H&R is ook mogelijk. Verder zijn er de Manhart MH Concave 1-velgen die de wielkasten perfect vullen. De bodykit met splitter, skirts en spoiler maakt het helemaal af.
Er is dus bijna niets meer origineel aan de auto, op de remmen en het interieur na. Deze kun je overigens nog geheel naar wens aanpassen. Dus een compleet uniek interieur of big brake kit behoren beide tot de mogelijkheden. Sowieso kun je cherrypicken. Wil je alleen de velgen of motortuning, dan kan dat ook. Nog een voordeel: die stickers zijn niet verplicht.
John heeft op 27 augustus 2024 geschreven:
Jongens, besteed eens aandacht aan correcte zinnen … Je kan het zo niet eens normaal lezen
SnoopyDkito heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
Heb ook onlangs een toyota supra 3.0 premium aangekocht, en heb er geen moment spijt van , een super auto !!