Je zou denken dat alle autosegmenten en niches inmiddels wel bedacht zijn. Toch zag Mark Zuckerberg – je weet wel, de oprichter van Facebook – er nog eentje die ontbrak. In tegenstelling tot vele anderen heeft hij voldoende geld om het dat simpelweg te laten bouwen. Het resultaat? Deze Porsche Cayenne Turbo GT Coupé minivan van Mark Zuckerberg.
Volgens de heerser van de metaverse is het eigenlijk gek dat Porsche zelf geen minivan-variant bouwt van de Cayenne. De term minivan gebruiken we in Nederland niet vaak, maar in de VS valt het in een autocategorie boven de MPV. Juist ja, dat noemen ze daar nog ‘mini’. De basis is wonderbaarlijk genoeg een Cayenne Coupé, waarmee deze auto een niche in een niche is. De auto is bedoeld voor Pricilla Chan, de vrouw van Mark Zuckerberg. Bijzonder is dat Mark Zuckerberg de auto zelf ontworpen heeft.
West Coast Customs bouwde de Cayenne minivan van Zuckerberg
Of althans, de conversie ervan. Porsche zelf is overigens niet betrokken bij het project. Zuckerberg gaf zijn ontwerpschetsen aan West Coast Customs die er vervolgens mee aan de slag gingen. Een mooie feature betreft de zijdeuren. Links en rechts zijn er namelijk schuifdeuren! Mannen met een enorme online-aanwezigheid hoeden van rare deuren achter bij SUV’s, want Elon Musk stond erop dat de Model X de berichte (of iconische?) Falcon Doors kreeg.
Het eindresultaat ziet er eigenlijk niet zo heel erg verkeerd uit. Natuurlijk, je kan zien dat de Cayenne minivan van Mark Zuckerberg verlengd is, maar die extra lengte misstaat niet per se. Nu zijn dit soort auto’s vrij breed en hoog, dus dan is extra lengte nooit verkeerd. Het enige smetje is de daklijn. Normaal is dat een spanningsboog vol dynamiek en emotie (zoals ontwerpers zouden zeggen), maar als je daar een recht stak dak stussenplakt, valt het wel op.
Niet alleen een dikke Porsche voor zijn vrouw
Zuckerberg denkt gelukkig ook nog aan zichzelf en heeft er meteen maar een Porsche voor zichzelf bijgekocht, en niet zomaar eentje, maar een 911 GT3 Touring met handgeschakelde versnellingsbak. Het is een van de laatste 911’s van dit type. Dit is namelijk een zogenaamde 992.1 en de Carrera-versies van de 992.2 (het faceliftmodel ervan) staan al in de showroom. Voor de ultieme ‘his’ and ‘hers’-ervaring is de kleur (Krijt) exact hetzelfde. Altijd leuk als auto’s matchen qua kleur.
Lees ook: Porsche-eigenaar komt erachter dat zelf wrappen toch best wel lastig is
Mochten er mensen zijn die een grotere en praktischer Porsche wensen, hebben we goed nieuws. Deze is al bevestigd door Oliver Bluhme, de CEO van Porsche. Het gaat om een model boven de Cayenne met drie zitrijen. Deze zal – uiteraard – geheel elektrisch zijn. De officiële naam is nog niet bekend, maar voorlopig staat het project bekend als ‘K1′. De verwachting is dat dit model voor 2026 op de markt komt, tot die tijd is Mark Zuckerberg de enige met zo’n grote praktische Cayenne minivan.
Wijsneus heeft op 8 oktober 2024 geschreven:
Wat mij vooral stoort is dat de overgang van het achterste zijruitje naar de schuifdeur zo ontzettend lelijk is.