
Geen schreeuwende V8-motor onder de kap van het Italiaanse merk Maserati, maar een compleet elektrische aandrijflijn voor de cabrio hierboven. De Folgore-versie, zoals de elektrische lijn van Maserati heet, van de GranCabrio heeft 750 pk en sloopt daarmee zijn broertje, de normale GranCabrio met V6-motor, als het op een stoplichtsprintje aankomt.
De Maserati GranCabrio Folgore is voor nu een van de weinige cabrio’s die elektrisch is en waar je ruimte is voor vier personen. Op het gebied van design zie je wel het verschil tussen de benzine-GranCabrio en de Folgore. De grille is anders en de EV heeft een windvanger achter de laatste zitrij. Ook is de elektrische GranCabrio te krijgen in een koperachtige kleur die je in de galerij ziet, de V6-GranCabrio niet.
Een bekende aandrijflijn voor de Maserati GranCabrio Folgore
De Maserati GranCabrio Folgore heeft dezelfde elektromotoren als de GranTurismo. Dat betekent: zo’n 750 pk en net iets minder dan 1.350 Nm aan koppel. Het vermogen gaat naar alle vier de wielen, wat ook wel gewenst is met al dat koppel. Van 0 naar 100 km/u gaat in 2,8 seconden en de topsnelheid is 290 km/u. De cabrio is zo’n 80 kilo zwaarder dan zijn dichte broertje en komt met hetzelfde 92,5-kWh accupakket tussen de 419 en 447 kilometer ver. Met het vaste dak komt de GT Folgore 450 kilometer ver. Je levert dus vrij weinig rijbereik in door voor de cabrio te gaan.
Vermogen heeft de Maserati GranCabrio Folgore zat, maar geluid mis je nu eenmaal bij een elektrische auto. Daarom krijgt de nieuwe elektrische Italiaan waarschijnlijk een soundgenerator, die kan je vergelijken met die van de Abarth 500e. De GranCabrio Folgore moet op deze manier zowel vanbinnen als vanbuiten anders klinken dan een doorsnee EV, aldus Maserati.
Er komt nog een heftigere Folgore
Maserati gaat in rap tempo door met het elektrificeren van de line-up. Het merk liet kortgeleden nog weten dat er ook een elektrische variant van de MC20 komt. Hierop moeten we tot volgend jaar wachten. De prijzen van de GranCabrio Folgore zijn nog niet bekend en ook over het levertermijn laat Maserati nog niks weten. Dus deze zomer kan je nog geen ijsjes gaan halen met deze Maserati.
Meer van TopGear


Deze Citroën gaat een miljoen euro kosten, krijgt wel een bijzondere V6

Aston Martin DB12 vs Maserati GranTurismo Trofeo: Wat is de beste super-GT?

Maserati toont de prachtige GranCabrio Trofeo met twinturbo-V6

Maserati GranTurismo Trofeo review: Rijdt ie beter dan de elektrische versie?

Maserati GranTurismo Folgore review: Hoe goed is de eerste elektrische Maserati?

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

Is zo’n chique Maserati Ghibli na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Juist de mensen die een dure elektrische auto kunnen betalen, willen er geen, aldus automerk

Maserati MC20: supercar waarmee we toevallig 1 op 11 haalden

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
