
Geen schreeuwende V8-motor onder de kap van het Italiaanse merk Maserati, maar een compleet elektrische aandrijflijn voor de cabrio hierboven. De Folgore-versie, zoals de elektrische lijn van Maserati heet, van de GranCabrio heeft 750 pk en sloopt daarmee zijn broertje, de normale GranCabrio met V6-motor, als het op een stoplichtsprintje aankomt.
De Maserati GranCabrio Folgore is voor nu een van de weinige cabrio’s die elektrisch is en waar je ruimte is voor vier personen. Op het gebied van design zie je wel het verschil tussen de benzine-GranCabrio en de Folgore. De grille is anders en de EV heeft een windvanger achter de laatste zitrij. Ook is de elektrische GranCabrio te krijgen in een koperachtige kleur die je in de galerij ziet, de V6-GranCabrio niet.
Een bekende aandrijflijn voor de Maserati GranCabrio Folgore
De Maserati GranCabrio Folgore heeft dezelfde elektromotoren als de GranTurismo. Dat betekent: zo’n 750 pk en net iets minder dan 1.350 Nm aan koppel. Het vermogen gaat naar alle vier de wielen, wat ook wel gewenst is met al dat koppel. Van 0 naar 100 km/u gaat in 2,8 seconden en de topsnelheid is 290 km/u. De cabrio is zo’n 80 kilo zwaarder dan zijn dichte broertje en komt met hetzelfde 92,5-kWh accupakket tussen de 419 en 447 kilometer ver. Met het vaste dak komt de GT Folgore 450 kilometer ver. Je levert dus vrij weinig rijbereik in door voor de cabrio te gaan.
Vermogen heeft de Maserati GranCabrio Folgore zat, maar geluid mis je nu eenmaal bij een elektrische auto. Daarom krijgt de nieuwe elektrische Italiaan waarschijnlijk een soundgenerator, die kan je vergelijken met die van de Abarth 500e. De GranCabrio Folgore moet op deze manier zowel vanbinnen als vanbuiten anders klinken dan een doorsnee EV, aldus Maserati.
Er komt nog een heftigere Folgore
Maserati gaat in rap tempo door met het elektrificeren van de line-up. Het merk liet kortgeleden nog weten dat er ook een elektrische variant van de MC20 komt. Hierop moeten we tot volgend jaar wachten. De prijzen van de GranCabrio Folgore zijn nog niet bekend en ook over het levertermijn laat Maserati nog niks weten. Dus deze zomer kan je nog geen ijsjes gaan halen met deze Maserati.
Meer van TopGear


Deze Citroën gaat een miljoen euro kosten, krijgt wel een bijzondere V6

Aston Martin DB12 vs Maserati GranTurismo Trofeo: Wat is de beste super-GT?

Maserati toont de prachtige GranCabrio Trofeo met twinturbo-V6

Maserati GranTurismo Trofeo review: Rijdt ie beter dan de elektrische versie?

Maserati GranTurismo Folgore review: Hoe goed is de eerste elektrische Maserati?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

Is zo’n chique Maserati Ghibli na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Juist de mensen die een dure elektrische auto kunnen betalen, willen er geen, aldus automerk

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dit verwarrende verkeersbord betekent niet wat jij denkt (dus pas op voor een boete)

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)
