
Geen schreeuwende V8-motor onder de kap van het Italiaanse merk Maserati, maar een compleet elektrische aandrijflijn voor de cabrio hierboven. De Folgore-versie, zoals de elektrische lijn van Maserati heet, van de GranCabrio heeft 750 pk en sloopt daarmee zijn broertje, de normale GranCabrio met V6-motor, als het op een stoplichtsprintje aankomt.
De Maserati GranCabrio Folgore is voor nu een van de weinige cabrio’s die elektrisch is en waar je ruimte is voor vier personen. Op het gebied van design zie je wel het verschil tussen de benzine-GranCabrio en de Folgore. De grille is anders en de EV heeft een windvanger achter de laatste zitrij. Ook is de elektrische GranCabrio te krijgen in een koperachtige kleur die je in de galerij ziet, de V6-GranCabrio niet.
Een bekende aandrijflijn voor de Maserati GranCabrio Folgore
De Maserati GranCabrio Folgore heeft dezelfde elektromotoren als de GranTurismo. Dat betekent: zo’n 750 pk en net iets minder dan 1.350 Nm aan koppel. Het vermogen gaat naar alle vier de wielen, wat ook wel gewenst is met al dat koppel. Van 0 naar 100 km/u gaat in 2,8 seconden en de topsnelheid is 290 km/u. De cabrio is zo’n 80 kilo zwaarder dan zijn dichte broertje en komt met hetzelfde 92,5-kWh accupakket tussen de 419 en 447 kilometer ver. Met het vaste dak komt de GT Folgore 450 kilometer ver. Je levert dus vrij weinig rijbereik in door voor de cabrio te gaan.
Vermogen heeft de Maserati GranCabrio Folgore zat, maar geluid mis je nu eenmaal bij een elektrische auto. Daarom krijgt de nieuwe elektrische Italiaan waarschijnlijk een soundgenerator, die kan je vergelijken met die van de Abarth 500e. De GranCabrio Folgore moet op deze manier zowel vanbinnen als vanbuiten anders klinken dan een doorsnee EV, aldus Maserati.
Er komt nog een heftigere Folgore
Maserati gaat in rap tempo door met het elektrificeren van de line-up. Het merk liet kortgeleden nog weten dat er ook een elektrische variant van de MC20 komt. Hierop moeten we tot volgend jaar wachten. De prijzen van de GranCabrio Folgore zijn nog niet bekend en ook over het levertermijn laat Maserati nog niks weten. Dus deze zomer kan je nog geen ijsjes gaan halen met deze Maserati.
Meer van TopGear


Deze Citroën gaat een miljoen euro kosten, krijgt wel een bijzondere V6

Aston Martin DB12 vs Maserati GranTurismo Trofeo: Wat is de beste super-GT?

Maserati toont de prachtige GranCabrio Trofeo met twinturbo-V6

Maserati GranTurismo Trofeo review: Rijdt ie beter dan de elektrische versie?

Maserati GranTurismo Folgore review: Hoe goed is de eerste elektrische Maserati?

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

Is zo’n chique Maserati Ghibli na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Juist de mensen die een dure elektrische auto kunnen betalen, willen er geen, aldus automerk

Maserati MC20: supercar waarmee we toevallig 1 op 11 haalden

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’
