Welkom bij de eerste elektrische hot hatch. Neem een EV, roer er wat extra power doorheen, een stijvere ophanging, spoilers en een cooler interieur. Rode gordels hoeven niet per se, we leven niet meer in de jaren ’90.

Deze Abarth is gebaseerd op de elektrische Fiat 500e, net zoals Carlo Abarths oorspronkelijke creatie eind jaren ’50 een verbouwde 500 was. Ze hebben ’m zelfs een geluidje meegegeven zodat ie klinkt als een benzineauto. Dit werd ontworpen met behulp van de actieve en trouwe Abarth-fanbase, in de hoop liefhebbers van herrie schoppende viercilinders aan boord te houden.

Waar komt dat geluid vandaan?

Onder de achterbumper zit een waterbestendige speaker die iets voortbrengt dat lijkt op het geluid van de optionele Record Monza-uitlaat van de Abarth 695. Geef bij stilstand het rechterpedaal een tikje en de gesimuleerde toeren vliegen je om de oren.

Tijdens het rijden varieert het geluid in toon en intensiteit, afhankelijk van welk pedaal je hoe hard bedient. Idioot? Briljant? Een beetje van beide. In dorpjes is het nogal irritant voor bewoners, want het geluid zit op de legale limiet voor een brandstofauto. Zelfs in de auto is het af en toe lastig om een gesprek te voeren.

Abarth 500e Cabrio Turismo

Op een kronkelweg helpt het je wel degelijk om je snelheid in te schatten wanneer je bochten aansnijdt en uitaccelereert (hoewel er geen ‘schakelmomenten’ in zitten). Maar aangezien het een nepgeluid is, zou het toch beter zijn om het door de speakers van de radio te laten klinken? Hoe dan ook, het kan ook uit.

Hoeveel sterker is de Abarth dan een Fiat 500e?

De elektromotor is met 155 pk (118 pk in de Fiat) voldoende sterk voor een flinke duw van je plek en tot een kilometer of 100 per uur, waarna ie het een beetje opgeeft. Maar de onmiddellijke respons van zo’n elektromotor doet veel voor het gevoel van snelheid en compenseert de bescheiden cijfers.

De accu in de bodem meet netto maar iets meer dan 37 kWh. Dat is weinig, vergeleken met de 51 kWh die de Peugeot e-208 tegenwoordig meetorst. De opgegeven actieradius is op deze forse 18-inch wielen dan ook een vrij magere 253 kilometer.

Abarth 500e Cabrio Turismo

Op een warme dag, op uiteenlopende wegen en, laten we zeggen, niet in onze energiebesparende stand joegen we er in net geen 130 kilometer 60 procent acculading doorheen. Dat komt neer op een verbruik van 17,3 kWh/100 km. Op het circuit zouden we maar 80 kilometer ver komen. Maar goed, dat is meestal zo’n 20 tot 30 rondjes, oftewel precies een circuitdag. Daar zou de begrensde top van 155 je trouwens wel in de weg zitten.

De Abarth 500e Turismo is een alleskunner

Een voordeel van compacte accu’s is dat ze niet zo zwaar zijn. Deze is 295 kilo, waardoor het kale gewicht van de auto blijft steken op 1.310 kilo – veel voor een hot hatch, maar weinig voor een EV. Goed voor de lenigheid. We rijden de Abarth 500e op het circuit, in de stad, op gare B-wegen en op de snelweg. Hij is overal op zijn plaats.

In krappe bochten verzet hij zich tegen onderstuur en knalt hij er veel doortastender uit dan een benzineauto die net even naast zijn boost grijpt. Bij bochten met gemiddelde snelheid zorgt de balans in de auto ervoor dat de achterkant opzij stapt als je van het ‘gas’ gaat, op een schattige manier die gemakkelijk in de hand te houden is.

‘Er is beter mee te leven dan met benzine-Abarths, die lawaaiig en oncomfortabel zijn’

De besturing steekt mooi in elkaar: de rechtuitstabiliteit is goed en de auto duikt gretig maar niet paniekerig de hoek om. Eenmaal hangend in een bocht voelt de boel proportioneel en wendbaar aan. Op nat wegdek zorgt het extra gewicht voor meer controle.

Het onderstel is ook dik in orde voor een sportief autootje: stevig, maar je blijft grotendeels verstoken van harde klappen of trillingen. Hij zit aan de leefbare kant van het spectrum – veel meer dan benzine-Abarths, die zenuwachtig, lawaaiig, losgeslagen en oncomfortabel zijn. Al maakt dat ze af en toe ook plezieriger.

Hoe heeft Abarth de 500e sterker gemaakt?

Even wat meer in detail als het aankomt op het hot hatch-lijstje van vermogen, onderstel, styling en uitrusting. De Abarth heeft dezelfde motor als de Fiat 500e, een geval met permanente magneet, maar hij krijgt meer bzzzt door een geüpgradede omvormer en accubedrading.

Nog eens 6 procent van het effectieve koppel aan de wielen komt van een lagere overbrenging in de eentraps aandrijflijn. De ophanging is stijver en de besturing heeft meer gewicht. De achterremmen zijn sterker en de grotere banden zijn speciaal voor deze 500e ontwikkeld.

Abarth 500e Cabrio Turismo

Het design brengt geen grote verrassingen. Tip: kies een donkere kleur zodat ie er wat minder lieflijk uitziet, met z’n wimpertjes. Er werden assertievere bumpers en een diffuser gemonteerd die tof ogen, maar echte verbeteringen op het vlak van aero-efficiëntie brengen ze niet. Er is zelfs meer luchtweerstand, wat samen met de dikkere banden en de sneller draaiende motor zorgt voor de lagere actieradius – bij dezelfde snelheid van de WLTP-cyclus – ten opzichte van de Fiat 500e.

En hoe is de cabine?

Binnenin vind je de verwachte sportstoelen en, in de 500e Turismo (4 à 5 mille prijziger dan de standaardauto), werkelijk overal alcantara. De designers zeggen dat de hoekige vormen zijn afgeleid van de klauwen van de Abarth-schorpioen en dat de texturen afkomstig zijn van digitale graphics.

In deze setting verwacht je een hoop herrie en gepruttel. Nou, dat is er ook | Foto: © Stellantis

Daar kozen ze voor omdat Abarths met plofmotoren benzinegekkies aanspreken, maar elektrische Abarths ook in gamers een publiek vinden. Die zullen tevreden zijn met de snelheid en het ontwerp van de twee schermen aan boord. De bestuurdersstoel staat wat hoog, maar niet zodanig dat je aan de zuurstof moet. De voorstoelen zijn nogal fors, dus de ruimte achterin is nog net wat sneuer dan in de Fiat-versie.

Is de Abarth 500e Cabrio de eerste elektrische cabrio?

Je kunt trouwens ook een Abarth 500e Cabrio Turismo bestellen, zoals hier getest; maar denk niet dat je daarmee de eerste elektrische cabrio te pakken hebt. Ten eerste omdat het niet echt een cabrio is. En ten tweede, eh, de Tesla Roadster uit 2009.

Fiat beweert dat het uitgangspunt van het merk nu ‘stedelijke mobiliteit’ is – maakt verder niet uit dat ze zich daar al de afgelopen 123 jaar mee bezighouden. Abarth biedt hetzelfde, maar met meer performance. Dat is ook het vergeeflijke excuus voor het beperkte bereik. Maar zolang je rijdt, heb je plezier. En nog belangrijker: deze 500e bewijst dat elektrische hete hatchbacks best eens een ding zouden kunnen worden.

Specificaties van de Abarth 500e Cabrio Turismo (2023)


Motor
1 elektromotor
155 pk
235 Nm
42,2 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 7,0 s
top 155 km/u
Verbruik (gemiddeld)
18,1 kWh/100 km
Actieradius (opgave)
253 km (WLTP)
Laadtijd
4 uur 15 min. bij 11 kW
35 min. bij 85 kW (80%)
Afmetingen
3.673 x 1.683 x 1.518 mm (l x b x h)
2.322 mm (wielbasis)
1.310 kg
185 / 550 l (bagage)
Prijzen
€ 45.990 (NL)
€ 43.790 (B)

Reacties

  • sjors heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

    Leuk ding. Wel een beetje duur in aanschaf.
    Kan je thuis laden dan rij je bijna gratis.

    (zo staat mijn auto nu (08-08 @ 1400 uur) op de oprit aan de laadpaal en tank ik voor 8 cent per KW/h.
    Volle 400KM (560 KM WLTP, ik rij altijd door), voor 5 euro.

    Op deze goedkope momenten is de stroom ook nog eens heel erg schoon (89% uit renewables) met een landelijk CO2 intensiteit van 72 gCO₂eq/kWh. (google naar electricitymaps).

    CO2 uitstoot is dan +/- 4,5KG. ( (heb je zelf panelen is dat uiteraard lager en nog goedkoper)
    Dat stoot een benzineauto al uit met minder dan 2 liter brandstof.

    Dus een 550PK EV die onzuinig wordt gereden stoot evenveel CO2 uit over 400KM als een nieuwe 100PK benzine auto dat doet in 45KM (dit is naar boven afgerond).

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)