Oud-Ferraribaas Luca Di Montezomolo had ooit het perfecte antwoord op de vraag hoeveel Ferrari’s op jaarbasis moet bouwen. Zijn antwoord: je moet aantal auto’s bouwen waar vraag naar is, minus één exemplaar. Bij Maserati hebben ze die tactiek nog niet succesvol weten toe te passen: op dit moment is Maserati exclusiever dan Ferrari, maar ook goedkoper. Maar dat is niet opzettelijk zo.

In de periode dat Di Montezomolo aan het roer was, nam Ferrari de regie over van Maserati. Destijds was het de bedoeling dat Ferrari exclusief kon blijven en duurdere auto’s kon bouwen, terwijl Maserati in het segment daaronder zou opereren. Met de vijfde generatie Quattroporte (M139 voor kenners) en GranTurismo lukte dat heel erg aardig. Maar met het gamma van de afgelopen jaren – nu onder de vleugels van het concern Stellantis – lukte dat niet.

Maserati verkoopt slechter dan Ferrari

Afgelopen half jaar verkocht Maserati 6.500 exemplaren. Ferrari verkocht in dezelfde periode 7.044 auto’s. Dit terwijl er op een Ferrari meer marge zit. Vergeet ook niet dat de fabrieken, logistiek, toeleveranciers en dealers bij Maserati ingesteld zijn op een (veel) groter volume dan Ferrari. Dit betekent dat de kosten een stuk hoger zijn, maar de inkomsten achterblijven. Het is niet zo dat Maserati een verouderd gamma heeft, integendeel. Er is zelfs een medium crossover, de Grecale.

Volgens Carlos Tavares, CEO van moederbedrijf Stellantis ligt het simpelweg aan marketing. Of beter gezegd: het gebrek eraan. Volgens hem zijn de producten meer dan goed, evenals de technologie, zo laat hij aan Motor1.com weten. Je kunt bij Maserati kiezen uit auto’s met verbrandingsmotor of geheel elektrische uitvoeringen. Tavares zegt dat de teleurstellende resultaten komen omdat er geen potentiële klanten zijn. Of in elk geval dat die niet op de hoogte zijn van de producten van Maserati.

Alleen de marketing?

Onze eigen inschatting is dat Maserati net iets te hoog heeft gemikt. Producten als de Ghibli en Quattroporte waren niet zozeer slecht, maar konden het in technologisch opzicht niet opboksen tegen de Duitse concurrenten. Dat is niet direct erg, maar de prijs lag aanzienlijk boven een Audi of BMW. En dat is geen fijne combinatie. Overigens is Maserati niet de enige, ook Jaguar zit in dit stukje markt waar kennelijk nauwelijks klanten aanwezig zijn.

Lees ook: Het einde van de V8 van Maserati nadert: tijd voor een passend afscheid

Sinds kort zijn de Maserati Ghibli, Quattroporte en Levante geschrapt. Het merk maakt nu de Grecale, GranTurismo en MC20. In Nederland zijn er dit jaar twintig Maserati’s verkocht, waarvan bijna de helft een nieuwe Grecale was. Er komt versterking in de vorm van een nieuwe geheel elektrische Quattroporte en een elektrische crossover boven de Grecale. Een soort vervanger van de Levante. Tenslotte komt er ook een elektrische MC20 aan, maar we schatten zo in dat die het verschil niet gaat maken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)