TopGear stapt zojuist uit de nieuwe Maserati Levante. In ons meinummer (dat half april uitkomt) lees je het volledige rijverslag – nu alvast de highlights.

Testobject: Maserati Levante
Uitvoering: Diesel
Locatie: Balocco, Italië
Weersomstandigheden: zie de foto's…

Wat reden we?

Maserati's langverwachte (de Kubang conceptcar stamt uit 2003!) crossover-SUV-achtige: de Levante.

Beviel het?

Behoorlijk goed zelfs. Hoewel de Levante op de meeste plaatsen in de wereld met een door Ferrari gebouwde biturbo V6 besteld zal worden, reden wij de voor ons meer relevante dieseluitvoering. Boe, zou je zeggen, daar is niks aan. Toch is deze V6 een van de best klinkende diesels die je zult horen, werkt ie prima samen met de achttraps automaat en is ie met 275 pk ook niet bepaald een stakker. Mede dankzij een enorme bult koppel gaat hij van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden. Overigens: na een ochtendje intensief sturen hadden we zomaar nog een halve tank over toen een collega in de benzine-Levante al zeer dringend naar de pomp moest. Toch lekker.

We reden de Levante ook op het circuit en ontdekten dat ie niet alleen snel is in een rechte lijn. Hij blijft neutraal dankzij z'n luchtvering en adaptieve dempers, en weet overhellen en onderstuur goed tegen te werken. De besturing is progressief en de stabiliteit bij hoge snelheden indrukwekkend. Z'n gewicht kan ie niet helemaal verbloemen, maar van z'n hoogte merk je weinig.

Nog bijzonderheden?

Oorspronkelijk zou Maserati's SUV met de V8 uit de (oude) Quattroporte worden uitgerust. Toen Fiat zich met Chrysler samenvoegde, stonden er Jeep-onderdelen op het programma. Nu, uiteindelijk, is de Levante van top tot teen een Maserati – de lange ontwikkelingstijd is dus in ieder geval goed benut. De opzet, inclusief het onderstel en de aandrijflijnen, komt in principe van de Ghibli, al is de ophanging uitvoerig aangepast voor offroad-gebruik. De carrosserie is versterkt en voelt solide aan. Er is (ondanks de ontbrekende raamstijlen) nauwelijks windgeruis, het weldadige interieur zit mooi in elkaar en komt zelfs in een speciale Zegna-editie met echt zijde op de stoelen en de hemel.

Welke uitvoeringen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?

Zoals gezegd kun je kiezen uit een 3,0-liter V6 biturbo benzine-V6 met 430 pk (Levante S) of deze eveneens 3,0-liter grote V6 diesel met 275 pk. Later volgt er nog een V6 benzine met 350 pk. Vanaf aankomende herfst is de Levante te krijgen. Op de Nederlandse prijzen moeten we nog even wachten; in België mag je 73.200 euro betalen voor de Diesel en 91.000 euro voor de Levante S.

Kom maar door met het eindoordeel dan!

In actie op de weg ziet de Levante er een stuk beter uit dan op de stand in Genève; goed in proportie, minder vijandig. Hij rijdt uitstekend en is rijk uitgerust. Maar hetzelfde zal ongetwijfeld gelden voor de Jaguar F-Pace (volgende maand komen we daarachter), dus het zal nog moeten blijken of de Levante zich daartegen staande houdt; en dan zijn er nog de usual suspects van Porsche, Mercedes, BMW en Audi. Aan de andere kant: op het vlak van Italiaanse flair komt geen andere SUV bij 'm in de buurt.

Reacties