
Stel, je wil een supercar. Een echte. Dus laag, breed, achterwielaandrijving, een laag gewicht en een goed klinkende motor in het midden. Dan is de keuze anno 2025 niet heel erg groot meer. Uiteraard kun je terecht bij Lamborghini en Ferrari, maar mocht je die auto’s iets te opvallend en schreeuwerig vinden, dan hebben we goed nieuws voor je: dit is de nieuwe Maserati MCPura. Een supercar die aan alle eisen voldoet, maar nét wat stijlvoller en eleganter is.
Maserati is bezig om de weg naar boven te vinden. De verkoopcijfers van vorig jaar waren niet om over naar huis te schrijven. Er is een nieuwe CEO aangesteld in de vorm van Santo Ficili. Die noemde de verkoopresultaten van 2024 zonder omwegen “shit”, maar had ook het volste vertrouwen in het relatief verse motorgamma. Sinds zijn komst is er al veel gebeurd bij Maserati, vooral achter de schermen. Denk aan het optimaliseren van de marketing- en verkoopafdelingen.
De Maserati MCPura lijkt heel erg op de MC20, klopt dat?
Daarnaast heeft de Fuoriserie-afdeling een upgrade gekregen. Als je speciale wensen hebt voor je auto, kun je bij Fuoriserie aankloppen. En nu is er dus de Maserati MCPura, een ware Italiaanse volbloed supercar. Als je de afbeeldingen bekijkt, kan het zijn dat je hem vindt lijken op de Maserati MC20. Dat is niet zo gek: het is een doorontwikkeling van de MC20. Sterker nog, het is gewoon de verrassend zuinige MC20, maar dan met een paar wijzigingen.

De voorzijde is aangepast, net als de achterkant. De neus lijkt nu iets meer op die van de heftige GT2-uitvoering. Je kunt uiteraard veel onderdelen in koolstofvezel laten uitvoeren – tegen meerprijs, uiteraard. Je kunt kiezen uit een coupé of cabriolet (de Cielo). In beide gevallen zijn er nieuwe kleuren en velgen beschikbaar. In het interieur ligt de nadruk nu meer op alcantara in plaats van leer, maar uiteraard is alles naar wens aan te passen.
Hoe hard gaat ie dan?
Een onderbelicht aspect van de Maserati MCPura is zijn aandrijflijn. De Nettuno-V6 is een 3,0-liter V6 met twee turbo’s die 630 pk en 720 Nm levert. De MCPura heeft altijd een achttraps automaat met dubbele koppeling en achterwielaandrijving. De sprint van 0 naar 100 km/u is in 2,9 seconden achter de rug, en de topsnelheid bedraagt meer dan 325 km/u. Afremmen van 100 km/u naar stilstand doet-ie in 33 meter. Dankzij het koolstofvezel chassis blijft het gewicht redelijk beperkt: ongeveer 1.500 kilo.

Lees ook: Aston Matin DB 12 vs Maserati GranTurismo Trofeo: wat is de beste Super-GT?
Prijzen en beschikbaarheid
De Maserati MCPura is per direct te bestellen. Prijzen zijn nog niet bekend. In Nederland lag de prijs van de MC20 inmiddels (ver) boven de 300.000 euro – en dat is nog voordat je aan de slag gaat met de speciale Fuoriserie-opties. De Cielo (Spider) zal nog duurder zijn. Dat komt onder meer doordat er geen hybride-aandrijflijn is die de CO₂-uitstoot – en dus de BPM – kan drukken.
- Aston Martin V8 Vantage S
- Ferrari 296 GTB
- Lamborghini Temerario
- McLaren Artura
- Porsche 911 Turbo S
al geconfigureerd (ga niet kopen gwn voor de lol) echt nice
Tja, historisch erfgoed, traditie, stijl en originaliteit in die mate, kom je alleen bij Maserati tegen.
Heerlijk ding. Voor de happy few.
Dit is gewoon een 296 met een ander jasje. Wel mooi hoor.