Voor mensen die veel op de snelweg rijden, zal het misschien zijn opgevallen: er is weleens een matrixbord kapot. Je weet wel, zo’n digitaal verkeersbord boven de weg, waar staat aangegeven wat de aangepaste snelheid is, of – misschien nog belangrijker – of je er wel of niet mag rijden. Wat blijkt? Eén op de zes matrixborden is kapot en wordt niet op tijd gerepareerd.

Dat blijkt uit onderzoek van Omroep Gelderland. In Nederland hangen bijna 7.000 matrixborden. Dus is het niet gek dat er af en toe eentje stuk is. Rijkswaterstaat heeft als doel om defecte borden binnen een maand te repareren. Maar dat lukt lang niet altijd. Strikt genomen zijn er dus meer dan 1.160 matrixborden die niet werken.

Hoelang duurt het dan om zo’n matrixbord te repareren?

Het gaat hier specifiek om borden waarbij de reparatie langer dan een maand op zich laat wachten. De gemiddelde hersteltijd is 135 dagen. Soms loopt dat op tot een jaar, en in uitzonderlijke gevallen zelfs tot vijf jaar. In zulke gevallen plaatst Rijkswaterstaat een bord vóór het kapotte bord met de mededeling dat de matrixborden niet werken. En waarschijnlijk ook zo’n kek pamflet met de tekst: ‘Hier had ook uw advertentie kunnen staan.’ Oké, dat laatste is verzonnen.

Het is niet zo dat Rijkswaterstaat geen zin heeft om de borden te repareren. Volgens Omroep Gelderland is er een chronisch tekort aan mensen en materialen. Bovendien wil Rijkswaterstaat niet voor elk kapot bord een rijbaan afsluiten. Vaak wachten ze tot er toch al werkzaamheden gepland staan. Dan wordt het bord vervangen of gerepareerd – en dat duurt dus vaak langer dan een maand.

Gevaarlijk

Dat kapotte borden blijven hangen, kan tot gevaarlijke situaties leiden. Als een matrixbord niets aangeeft, denkt het verkeer vaak dat de oorspronkelijke snelheid weer geldt en dat een afgesloten rijbaan weer open is. Dat is risicovol. Als er bijvoorbeeld een auto met pech op de weg staat, en het verkeer rijdt niet meer 80 km/u met een lege rijbaan ernaast, maar 100 km/u vlak langs die auto, dan gaat het goed – totdat het misgaat.

Lees ook: Krijg je een boete als je in de trajectcontrole harder rijdt dan de snelheid op de matrixborden?

Het blijft dus belangrijk om goed op te letten. Kijk vooruit naar wat het volgende matrixbord aangeeft. Is de rijbaan volgens latere borden nog steeds afgesloten, dan kun je ervan uitgaan dat het eerdere bord defect is. En wat betreft de snelheid: als de aangepaste maximumsnelheid vervalt, verschijnt er op het bord ‘einde beperking’.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear