Voor mensen die veel op de snelweg rijden, zal het misschien zijn opgevallen: er is weleens een matrixbord kapot. Je weet wel, zo’n digitaal verkeersbord boven de weg, waar staat aangegeven wat de aangepaste snelheid is, of – misschien nog belangrijker – of je er wel of niet mag rijden. Wat blijkt? Eén op de zes matrixborden is kapot en wordt niet op tijd gerepareerd.

Dat blijkt uit onderzoek van Omroep Gelderland. In Nederland hangen bijna 7.000 matrixborden. Dus is het niet gek dat er af en toe eentje stuk is. Rijkswaterstaat heeft als doel om defecte borden binnen een maand te repareren. Maar dat lukt lang niet altijd. Strikt genomen zijn er dus meer dan 1.160 matrixborden die niet werken.

Hoelang duurt het dan om zo’n matrixbord te repareren?

Het gaat hier specifiek om borden waarbij de reparatie langer dan een maand op zich laat wachten. De gemiddelde hersteltijd is 135 dagen. Soms loopt dat op tot een jaar, en in uitzonderlijke gevallen zelfs tot vijf jaar. In zulke gevallen plaatst Rijkswaterstaat een bord vóór het kapotte bord met de mededeling dat de matrixborden niet werken. En waarschijnlijk ook zo’n kek pamflet met de tekst: ‘Hier had ook uw advertentie kunnen staan.’ Oké, dat laatste is verzonnen.

Het is niet zo dat Rijkswaterstaat geen zin heeft om de borden te repareren. Volgens Omroep Gelderland is er een chronisch tekort aan mensen en materialen. Bovendien wil Rijkswaterstaat niet voor elk kapot bord een rijbaan afsluiten. Vaak wachten ze tot er toch al werkzaamheden gepland staan. Dan wordt het bord vervangen of gerepareerd – en dat duurt dus vaak langer dan een maand.

Gevaarlijk

Dat kapotte borden blijven hangen, kan tot gevaarlijke situaties leiden. Als een matrixbord niets aangeeft, denkt het verkeer vaak dat de oorspronkelijke snelheid weer geldt en dat een afgesloten rijbaan weer open is. Dat is risicovol. Als er bijvoorbeeld een auto met pech op de weg staat, en het verkeer rijdt niet meer 80 km/u met een lege rijbaan ernaast, maar 100 km/u vlak langs die auto, dan gaat het goed – totdat het misgaat.

Lees ook: Krijg je een boete als je in de trajectcontrole harder rijdt dan de snelheid op de matrixborden?

Het blijft dus belangrijk om goed op te letten. Kijk vooruit naar wat het volgende matrixbord aangeeft. Is de rijbaan volgens latere borden nog steeds afgesloten, dan kun je ervan uitgaan dat het eerdere bord defect is. En wat betreft de snelheid: als de aangepaste maximumsnelheid vervalt, verschijnt er op het bord ‘einde beperking’.

10 reacties op “Waarom 1.160 matrixborden in Nederland niet aan geven hoe hard jij mag rijden (terwijl de snelheid wel geldt)”

  1. “als de aangepaste maximumsnelheid vervalt, verschijnt er op het bord ‘einde beperking’.”

    Helaas ook heel vaak niet het geval. Bij Zwolle A28 Rii Meppel standaard niet bijvoorbeeld. Hier staat op het laatste Matrixbord (de signalering stopt hierna namelijk) nog 80kmh tijdens de spits. Het is ook niet dat dit enkel het geval is bij bijvoorbeeld een pechgeval, maar standaard elke spits. Elke spits gaat de spitsstrook namelijk open en gaat de complete weg van 100 naar 80. Hier wordt aan het einde nooit een ‘einde beperking’-(matrix)bord getoond

    • Als er een invoegende weg is (of oprit) dan moet alles opnieuw herhaald worden. Indien dat niet het geval is vervalt de tijdelijke aanpassing. Hier komt de oprit vanaf Ommen erbij.

  2. Al een groot aantal jaren geleden heeft het Europese hof van justitie uitspraak gedaan over de vermelde snelheden op matrixborden in Nederland. Ingevolge die uitspraak zijn snelheden vermeldt zoals in Nederland en niet zijn voorzien van een rode cirkel (verbod) om de aangeven snelheid slechts adviessnelheden. Tot nu toe worden er slechts in beperkte mate verbordsborden op matrixen aangegeven. (Inhaalverbod vrachtauto’s, snelheids limiet trajectcontrole) Nederland houdt zich niet aan de in europees verband afgesproken verkeersregelgeving tenaanzien van adviesbebording en gebodsbepalingen

  3. Een led verlichte groene rand rond de matrixborden kan aangeven dat de maximale snelheid gereden kan worden , zo zie je dus duidelijk of een bord niet werkt en je dus aan de vorige of volgende matrixbord moet houden.
    Hiermee voorkom je onduidelijkheid met dat een matrixbord uit staat het “go time” is.

  4. De hersteltijd van een enkele matrixsignaalgever is niet 1 maand, maar 1 jaar. Gemiddeld gaat een weg 1 keer per kwartaal dicht om reparaties uit te voeren, dus ook al zou het de eerste keer niet lukken, is het nog op tijd volgens de faaldefinities. Indien een direct opvolgende of voorgaande signaalgever defect is, is de hersteltijd 24 uur. Ook dat wordt altijd wel gehaald.

  5. Laat die dingen alsjeblieft maar uitstaan, ze veroorzaken files. Als ze aanstaan gaan mensen op de rem trappen en nog langzamer rijden omdat ze denken dat er een file aan komt of ze zijn bang geflitst te worden. Sommige mensen laten dan honderden meters ruimte tot hun voorganger. Zo krijg je dus files.

    • Inderdaad, echt meegemaakt vanuit Utrecht: allemaal vertragen en uiteindelijk megafile. En aan laatste matrixbord van 50 niets aan de hand en iedereen kan terug doorrijden.

      • Je vergeet alleen 1 ding, mensen die langzamer rijden veroorzaken geen files. Het zijn de mensen die er te dichtbij achter rijden, en te laat en dus te hard op de rem trappen. Waardoor diegene erachter nog harder op de rem moet trappen en zo gaat de trein van remmen door tot het stilstaat. Namen mensen maar eens meer afstand tot hun voorganger. Dan zouden zelfs de meeste spookfiles niet eens bestaan.

Laat een antwoord achter aan MBl Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear