Mazda bouwde ooit een kofferkart

De Samsonite had een benzinemotor met 1,7 pk

Mazda koffer-kart
Mazda koffer-kart
Mazda koffer-kart
Mazda koffer-kart
Mazda koffer-kart
Foto('s): MazdaMazda koffer-kart
Mazda koffer-kart
Mazda koffer-kart
Mazda koffer-kart
Mazda koffer-kart
Mazda koffer-kart
Mazda koffer-kart

De jaren negentig waren een interessante periode voor Mazda. De productie van de Mazda MX-5 was net van start gegaan en ze hadden als eerste Japanse merk ooit de 24 Uur van Le Mans gewonnen met de fantastische 787B. Maar in de krochten van het Mazda-hoofdkantoor werkte een groepje ingenieurs aan een heel ander project. In 1991 kwam het merk met een zwarte koffer, die je kon uitklappen om een soort kart te vormen met een top van 30 km/u. De geweldige kofferkart werd gebouwd voor het Fantasyard-evenement.

De Mazda-koffer ontstond door een samenwerking tussen de afdelingen Manual Transmission Testing en Research Group. De zeven medewerkers kochten de grootste Samsonite-koffer die ze konden vinden plus een Pocket Bike, iets wat wij hier beter kennen als een minibike. Ze monteerden de 33,6-cc motor met 1,7 pk in de koffer, samen met de voorvork van het motorfietsje. het voorwiel van de motorfiets stak door de koffer heen als je hem kantelde en de twee zijwielen moest je monteren aan de buitenkant.

Mazda koffer-kartFoto('s): Mazda

Het oorspronkelijke prototype was rood, maar werd helaas per ongeluk vernietigd. Een tweede prototype zou nog bestaan en volgen Mazda verkeert de kofferkart in werkende toestand. Volgend jaar is de kart 30 jaar oud en dat lijkt ons een prima moment om de kofferkart opnieuw uit te vinden. Het liefst in een vorm die minder weegt. Misschien een elektrische step in een laptoptas duwen? Handig om de laatste kilometers naar het werk emissievrij af te leggen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws