Luister nog een keer naar de Mazda 787B

Wellicht zijn laatste week als enige Japanse winnaar van de Le Mans

Mazda 787B (Le Mans 1991)
Mazda 787B (Le Mans 1991)
Mazda 787B (Le Mans 1991)
Mazda 787B (Le Mans 1991)

Het is vier uur ’s middags op 23 juni 1991 wanneer de 59ste editie van de 24 uur van Le Mans van start gaat. De auto die met het meest indrukwekkende geluid als eerste over de finish kwam was de Mazda 787B, die je hierboven ziet. Het was de eerste (en vooralsnog) enige overwinning van een Japanse autofabrikant.

Geen makkelijke race voor de Mazda 787B

Zoals bij elke editie van Le Mans ging het allemaal niet vanzelf. Johnny Herbert, coureur van de Mazda 787B, had een intensieve race en er werd regelmatig gevochten met Mercedes en Jaguar. Pas na 21 uur reed Herbert voor het eerst aan kop. Dat gaf hij niet weg en zo kwam hij als eerste over de finishlijn. Meer dan 250 duizend toeschouwers zagen hoe het Wankel-motor-monster won.

Fijn altijd, die indrukwekkende nummers. Hier hebben we er nog een paar voor je. De motor in de Mazda is een R26B Wankel-motor met meer dan 700 pk bij 9.000 tpm. Het is een genot voor de oren, maar daarover later meer. Foutloos reed de Japanse auto de 326 rondjes uit. Dat komt uit op zo’n 4.932 kilometer. Johnny Herbert, maar ook Volker Weidler en Bertrand Gachot behaalde een gemiddelde snelheid van 205 km/u.

In de race deden drie Mazda’s mee; twee 787B’s en een 787 uit 1990. Ze wisten allemaal de race uit te rijden, waarbij Herbert’s auto uiteraard het beste was. De andere twee eindigden als zesde en achtste. Indrukwekkend. Zeker als je nagaat dat maar negen van de 38 auto’s officieel de race hebben uitgereden.

Japanse betrouwbaarheid liet zich in de racerij zien

Na de race was er een inspectie door Mazda’s ingenieurs en zij bevestigden dat de R26B-motor zo goed was dat het zonder problemen nog 24 uur kon racen. Het winnende model, nummer 55, ging het jaar daarna met pensioen en werd geparkeerd in het Mazda museum in Hiroshima. Sindsdien maakt hij af en toe een luidruchtige publiekelijke verschijning, waaronder in 2011 bij het 20e jubileum van de overwinning.

Mazda over deze dag: ‘Momenten zoals deze (lees: Le Mans in 2011) zijn magneten voor mensen die verlangen naar het herkenbare geluid dat de Mazda 787B produceert. Het geluid heeft, zelfs vandaag de dag nog, een enorme fanbase van race- en rotary puristen.

Genoeg geschiedenisles, tijd voor wat geluid. Hieronder kun je het filmpje van de dag zien, zet het volume volledig aan en geniet.


preview

Nieuwste van TopGear

Autonieuws