Dik vijf jaar geleden was het kleine crossover-segment niet alleen een van de snelst groeiende, het was ook een van de saaiste segmenten om in te shoppen. Vond je een Nissan Juke te extreem, dan moest je iets dufs kiezen als een Captur of een 2008. Totdat de CX-3 kwam: een kleine crossover die er niet alleen goed uitzag, maar ook nog eens heel aardig reed. Dat spannende design kan nog prima mee, zo vindt Mazda. Daar veranderen ze voor de vernieuwde Mazda CX-3 dus niets aan – niet eens een Instagram-filtertje. En de rest?
Het navigatiesysteem doet nog met prima tempo zijn werk, maar de graphics zijn meer Nintendo 64 dan PlayStation 5. Gelukkig is er nu Apple CarPlay en Android Auto, waardoor je daar eigenlijk weinig last van hebt. Over dat laatste systeem mag Mazda officieel nog niet zeggen dat het werkt, maar het lijkt gewoon goed te functioneren.
Het materiaalgebruik wordt steeds beter
Iets waaraan je z’n leeftijd ook kunt herkennen, is het materiaalgebruik in de cabine. Het paneeltje rondom de raamschakelaar is van nepkoolstofvezel, en niet eens een mooie soort. Een overblijfsel uit de tijd dat de ontwerpers ‘doe maar een materiaaltje’ riepen. Bij de eerste generaties was het nog veel erger, met wel zes plasticsoorten of kleuren.
Nu is het een elegantere bedoening binnenin. Voor deze nieuwe Signature-uitvoering bekleedt Mazda het sierdeel op het dashboard met alcantara, wat er chic uitziet. De zitpositie van de vernieuwde stoelen en de verstelbaarheid van het stuur zijn bovendien nog steeds uitstekend en de ergonomie is ongewijzigd. Achterin is het nog wat krapper dan je vanbuiten zou verwachten, maar je moet de CX-3 ook meer zien als een hogere Mazda 2.
Dan is er nog de CX-30
Wil je iets meer ruimte, ga dan voor de CX-30, die weer een hogere Mazda 3 is. De CX-30 is trouwens ook meteen de grootste concurrent van de CX-3. Voor zo’n 5.000 euro meer rij je een grotere auto, die ongeveer net zo veel benzine lust en van een nieuwe generatie is. Om toch nog wat klanten in de CX-3 te krijgen, hebben ze nu dus de Signature–uitvoering. Voor 32.490 euro (2.000 euro meer dan de instap-CX-30) heb je – op een luxe vloermattenset na – alle opties die je kunt kopen. Dat maakt het wel weer aantrekkelijk.
Mazda ging daarnaast met de bezem door het motorenaanbod, waardoor de atmosferische 2,0-liter met 121 pk als enige overbleef. Deze verbruikt nu volgens de opgave 14 procent minder benzine vanwege cilinderuitschakeling. Dat het erop zit, moeten we maar geloven, want tijdens het rijden merk je er niets van.
Ook de Mazda CX-3 heeft géén turbo
Mazda blijft stug volhouden dat motoren geen turbo’s nodig hebben en dat geeft deze relatief grote motor een uniek karakter. Waar de kleine turbomotoren een wat kortere, explosievere afgifte van vermogen hebben, is die van de CX-3 heel lineair. Daardoor voelt het soms alsof je wat vermogen mist, maar als je de toeren goed benut, komt de CX-3 prima met het verkeer mee. De viercilinder zat bij onze testauto aan een handgeschakelde zesbak die zo uit de MX-5 had kunnen komen. Het schakelt snaarstrak.
Wat betreft de wegligging is de CX-3 echt een hogere Mazda 2. Nog steeds lekker sportief, nét iets meer topzwaar, maar sowieso nog een van de best rijdende kleine SUV’s die je kunt kopen. Tegenover de kwieke wegligging staat wel dat de ophanging aan de stugge kant is en dat je drempels dus wat meer voelt dan je misschien gewend bent. De Mazda CX-3 is niet de nieuwste of de jongste meer, maar het design is nog lang niet ingehaald door de tijd, het interieur is alleen maar beter geworden en de wegligging is onveranderd fijn. Of toch maar die CX-30?
Specificaties Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 121 Signature (2020)
Motor
1.998 cc
viercilinder
121 pk @ 6.000 tpm
206 Nm @ 2.800 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,1 s
top 192 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,2 l/100 km
140 g/km CO2
Afmetingen
4.275 x 1.765 x 1.535 mm (l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.254 kg
48 l (benzine)
350 / 1.260 l (bagage)
Prijzen
€ 32.490 (NL)
€ 26.790 (B) – Takumi
Reacties