(advertorial)

Een perfecte pasta bolognese met flink wat strooikaas is een stuk lekkerder dan een salade. Een joggingsbroek zit een stuk fijner dan een strak overhemd, maar daarmee kun je je niet op het werk vertonen. Het leven bestaat uit compromissen – er is zelfs een gezegde voor uitgevonden (‘wie mooi wil zijn, moet pijn lijden’). Maar wat nou als we vertellen dat compromissen onzin zijn? Neem de Mazda CX-30 met een recordscore van 99 procent voor volwassen inzittenden bij de Euro NCAP. Je zou misschien verwachten dat de auto iets moet inleveren voor deze veiligheid, maar het tegenovergestelde is waar. Juist omdat hij zo veilig is, is hij lichter én leuker om in te rijden.
Hoe Mazda dat voor elkaar kreeg? Daarvoor keken ze naar wolkenkrabbers, waar ingenieurs staal met hoge treksterkte gebruiken. Dit metaal is ongelofelijk sterk, maar ook ongekend licht. De Mazda CX-30 kreeg dankzij dit staal een zeer stevig carrosserie, dat ook nog eens heel licht is. Mazda noemt dit het Skyactiv-Vehicle Architecture. Door de lichte en stijve carrosserie, is de CX-30 ook nog eens fenomenaal om in te rijden. En natuurlijk betekent een lager gewicht ook een gunstiger verbruik. Wel zo veilig voor de spaarrekening.

De slimme veiligheidsfeatures

Dan hebben we het nog niet eens over de slimme veiligheidssystemen. Deze versterken de veiligheid door aanrijdingen te voorkomen. Neem het i-Activsense. Deze slimme systemen beschermen je tijdens het rijden met onder andere Smart City Support, Lane Departure Warning, Lane Keep Assist en adaptieve LED-koplampen. Dit geldt overigens niet alleen voor de CX-30, maar voor bijna alle moderne Mazda’s. Dus voor welke Mazda je ook gaat, je weet zeker dat je in één van de veiligste auto’s ter wereld stapt. Stap in de Mazda CX-30 en ervaar het zelf. Eén met je Mazda. Eén met je CX-30.