Klassieke Japanse auto’s waren jarenlang het ondergeschoven kind in de autoliefhebberij. Terwijl Italianen en Duiters in prijs omhoog schoten, kocht je nog altijd voor een schijntje een roestige Japanner (en roestig zijn ze). Sinds kort trekken de enorme prijzen van de begeerlijke klassiekers ook de prijzen van Japanse klassiekers omhoog. Vind nu nog maar eens een klassieke Nissan Skyline voor een normale prijs. Of een Mazda Cosmo 110S. Of een Datsun 240Z. Of een Toyota Celica Liftback.

Het is duidelijk: mensen geven geld uit aan Japanse auto’s. Dus is de tijd rijp voor Mazda om een nieuwe dienst aan te bieden. Vanaf volgend jaar kun je bij Mazda in Japan je Mazda MX-5 NA (de eerste generatie, dus) achterlaten voor een volledige restauratie. Mazda plukt de immens populaire roadster (inmiddels 28 jaar jong) helemaal uit elkaar en bouwt hem als nieuw op. Tot de motor aan toe. Aan het einde van het proces krijg je een gloednieuwe Mazda MX-5 NA terug.

Wat kost een nieuwe Mazda MX-5 NA?

De prijs van een volledige restauratie vermeldt Mazda niet. Een Range Rover Classic kost je omgerekend 160.000 euro. De MX-5 zal een minder grote aanslag op je spaarrekening zijn, maar verwacht geen koopje.

Mag ik zelf ook aan de slag?

Ja, volgend jaar begint Mazda eveneens met de herproductie van belangrijke onderdelen. Bijvoorbeeld de Bridgestone SF325-banden, de vinyl softtop en het houten stuurwiel met bijpassende pookknop van Nardi.

Foto’s Nederlandse NA: Autostad de Vries

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)