
In de jaren tachtig waren betaalbare Europese sportauto’s nagenoeg uitgestorven. Niemand wilde meer zo’n onbetrouwbaar ding, hoe leuk ze ook reden. Mazda zag het gat in de markt en sprong er vol overgave in. Maar ze deden het wel iets anders dan de Engelsen.
De MX-5 is een pure tweezitter en schoot precies raak: hij was mooi, praktisch, reed heerlijk en was ook nog eens heel betrouwbaar. Wat heet: de motor van de eerste generatie was oorspronkelijk ontwikkeld als turbomotor en kan met alle gemak de kleine 116 pk aan die hij nu moet verwerken.
Alle generaties zijn goed, maar misschien zouden we niet meteen voor de tweede (NB) gaan. Deze is minder iconisch dan de eerste generatie en de gevoeligheid voor roest is nog wat groter. Technisch is hij identiek aan de NA – dus waarom niet die kiezen?
Voor een habbekrats koop je er een met veel kilometers. Dat kunnen ze prima hebben, maar kijk wel goed of de Mazda MX-5 met zorg behandeld is. Roest is goed te repareren rond de wielkasten, maar het liefst koop je er eentje zonder. Als je goed zoekt, kun je ze vinden.
Voor tussen de 10.000 tot 20.000 euro heb je veel keus als het gaat om de derde generatie Mazda MX-5. Dan kun je kiezen tussen een softtop of een metalen vouwdak. Je kunt ook heel lang op zoek gaan naar een BBR Turbo.
Meer van TopGear


Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Dit kost een nieuwe Mazda MX-5 NA

Mazda gaat je MX-5 volledig restaureren

Deze Honda NSX had Ayrton Senna in privégebruik, nu kan hij van jou zijn

Je kunt nu een computermuis kopen in de vorm van je favoriete JDM-auto

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

Deze Honda Integra werd gestolen, afgeschreven en herboren als snelste Integra ter wereld

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Zes Japanse iconen die niet vergeten mogen worden

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
