
In de jaren tachtig waren betaalbare Europese sportauto’s nagenoeg uitgestorven. Niemand wilde meer zo’n onbetrouwbaar ding, hoe leuk ze ook reden. Mazda zag het gat in de markt en sprong er vol overgave in. Maar ze deden het wel iets anders dan de Engelsen.
De MX-5 is een pure tweezitter en schoot precies raak: hij was mooi, praktisch, reed heerlijk en was ook nog eens heel betrouwbaar. Wat heet: de motor van de eerste generatie was oorspronkelijk ontwikkeld als turbomotor en kan met alle gemak de kleine 116 pk aan die hij nu moet verwerken.
Alle generaties zijn goed, maar misschien zouden we niet meteen voor de tweede (NB) gaan. Deze is minder iconisch dan de eerste generatie en de gevoeligheid voor roest is nog wat groter. Technisch is hij identiek aan de NA – dus waarom niet die kiezen?
Voor een habbekrats koop je er een met veel kilometers. Dat kunnen ze prima hebben, maar kijk wel goed of de Mazda MX-5 met zorg behandeld is. Roest is goed te repareren rond de wielkasten, maar het liefst koop je er eentje zonder. Als je goed zoekt, kun je ze vinden.
Voor tussen de 10.000 tot 20.000 euro heb je veel keus als het gaat om de derde generatie Mazda MX-5. Dan kun je kiezen tussen een softtop of een metalen vouwdak. Je kunt ook heel lang op zoek gaan naar een BBR Turbo.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Video: dit is de krankzinnigste Mazda MX-5 die je ooit hebt gezien

Dit rijden de meest roekeloze bestuurders

Mazda MX-5 met 900 pk maakt onmogelijke redding

Mazda MX-5 vs Porsche 911 GT3 op het circuit

Dubbele crash met Mazda MX-5

Kooptip: een verhoogde Mazda MX-5 voor een aardig prijsje

Mazda CX-60: 1e rij-indruk

Video: dit is de krankzinnigste Mazda MX-5 die je ooit hebt gezien

De nieuwe Mazda CX-60: de bestuurders-SUV

De Mazda CX-60 is een forse SUV, maar ook de krachtigste straat-Mazda ooit

Mazda 2 Bio Concept is een duurzame dieselracer

Dit kost een nieuwe Mazda MX-5 NA

Mazda gaat je MX-5 volledig restaureren

Zes Japanse iconen die niet vergeten mogen worden

De Nissan 240Z, 350Z en 370Z zijn Japanse Iconen

De Toyota MR2 is een Japans Icoon

De Honda NSX met handbak is een Japans Icoon

De Subaru Impreza is een Japans Icoon

Mitsubishi Evo VI Tommi Mäkinen is een Japans Icoon

De Prodrive P25 wordt de ultieme Subaru Impreza

Toyota GR86: 1e rij-indruk

In deze enorme loods staan meer dan 4.000 unieke en/of begeerlijke Japanse auto’s

Prodrive werkt aan een (tweedeurs!) Subaru Impreza restomod

Kooptip: Toyota MR2 met de VR6 uit een Golf R32

Kooptip: een verhoogde Mazda MX-5 voor een aardig prijsje

Een Bugatti Bolide van 4 miljoen euro uitladen is een stressvolle onderneming

Het ontwerpen van een Lego-set lijkt erg op het ontwikkelen van een echte auto

Lego Ferrari Daytona SP3 is het perfecte maatje voor je Lego Lamborghini

Hoge bazen Mercedes waren ‘dronken’ toen ze instemden met de AMG One

Toyota GR86: 1e rij-indruk

Deze eigenaar verbouwde zijn geweldige Ford GT40 en Mustang met YouTube-kennis

Dit zijn negen stiekeme (en vaak geniale) trucjes die werden uitgehaald in de racerij

Je kunt nu deze omgebouwde Dakar-vrachtwagen huren als ultieme camper

Stopt Seat als verbrandingsmotoren verboden worden?

De Alpina B3 facelift is krachtiger en sneller

De Prodrive P25 wordt de ultieme Subaru Impreza

Reacties