Klaar voor een dilemma? Voor 32.990 euro krijg je bij de Mazda-dealer een ferme handdruk, een bosje bloemen en een gloednieuwe Mazda MX-5 van de huidige generatie. Maar wat als je voor hetzelfde geld jouw Mazda MX-5 van de eerste generatie als nieuw kunt laten maken?

Sinds 2017 biedt Mazda een restauratieservice aan in Japan. Je laat je 30-jarige MX-5’je achter en krijgt hem na een tijdje zo goed als nieuw terug. Bij het gros van dit soort restauraties mag je flink de portemonnee trekken, maar we durven dit serieus schappelijk te noemen.  Mazda publiceerde de prijzen recentelijk op de Japanse website.

Aan de hand van het intro viel wel te raden dat de prijzen redelijk overeenkomen met die van een nieuw exemplaar. De instapprijs, waarbij je nieuw plaatwerk krijgt en waar ze de rest van de koets strak maken en opnieuw spuiten, bedraagt zo’n 21.000 euro.

Een nieuw interieur kost zo’n 6.00 euro, een nieuwe motor bijna 7.000 euro en als ze je onderstel mogen aanpakken, ben je nog even zo’n 3.300 euro kwijt. Laat je nog wat ander klein spul erbij doen, dan ben je in totaal omgerekend zo’n 41.854 euro kwijt. Een hoop geld om in een Mazda MX-5’je te steken van 30 jaar oud, maar voor een gloednieuwe auto, valt het weer mee.

Je krijgt dan geen volledig gepersonaliseerde restomod van koolstofvezel zoals bij Singer, maar het kost dan ook zo’n 500.000 euro minder. De enige probleempjes: de dienst biedt Mazda op dit moment alleen in Japan aan. Je moet je auto daar dus nog zien te krijgen, en bij terugkomst mag je nog 21 procent BTW over het gedane werk betalen.

Reacties

  • Cees Stouten heeft op 24 september 2019 geschreven:

    Natuurlijk fantastisch om een NA helemaal nieuw terug te krijgen. Ik gooi direct mijn oude sokken leeg!

    • Matthijs heeft op 29 oktober 2019 geschreven:

      Je kan ook een heel goede occasion kopen, met weinig kilometers. Ben je een stuk goedkoper uit. En ze worden steeds duurder, dus een goede investering.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)