De Mazda MX-5 is een zeer bijzondere auto, want er zijn er op dit moment niet zo heel erg veel soortgenoten meer. De meeste concurrenten zijn inmiddels alweer uit productie gehaald of ze zijn vergroeid tot een ander type auto. Mazda heeft nauwelijks afgeweken van het recept. De vraag is natuurlijk: is dat wel zo slim geweest? Of had de fabrikant uit Hiroshima iets minder puristisch moeten zijn? Daar dachten we aan bij het zien van deze Mazda MX-5 Turbo.
Af-fabriek heeft Mazda geen turbo-versie geleverd. Dat past natuurlijk niet bij het pure karakter van de MX-5. Nu zijn er voldoende aftermarket-oplossingen voor te vinden en dat is ook precies wat er met deze auto is gebeurd. In veel gevallen is de eigenaar dan ook meteen goed ‘los gegaan’ om er een monster van te maken. Als je dan toch geld gaat uitgeven, doe het dan goed.
BBR-turbokit (dan weten kenners al voldoende)
Met deze MX-5 Turbo is het niet het geval. De auto is namelijk voorzien van een BBR Stage 1-turbokit. BBR staat voor British Brodie Racing en die toko sleutels al sinds de jaren 90 aan auto’s. Sterker nog, in de jaren 90 kon je bij geselecteerde Mazda-dealers in het Verenigd Koninkrijk terecht voor een MX-5 met BBR Turbo. De vraag naar (iets) meer vermogen in Mazda’s roadster is dus niet nieuw.
Het is een turbokit die moet zorgen voor een algehele prettigere rijervaring, niet zozeer dat het een rally homologatiespecial wordt. In de advertentie staat niet wat nu het vermogen en koppel is, maar volgens BBR kom je uit op 248 pk. Dat is dan met een downpipe,m die de auto op deze pagina niet heeft. Dus laten we zeggen zo’n 225 pk. Het koppel is 320 Nm, dus zo rond de 300 Nm met originele katalysator. Dat is aanzienlijk meer dan standaard.
Lees ook: Kooptip: Je zou het niet zeggen, maar deze brave MX-5 laat iedereen achter zich
Verdere modificaties Mazda MX-5 Turbo
Het is verder geen zwaar getunede auto, maar lichtjes aangepast en verbeterd. Zo zitten er Kogeki-wielen onder. Kogeki is een submerk van König dat al langer fraaie wielen maakt. In dit geval zijn de wielen lichter en ietsje breder dan standaard. De originele velgen worden erbij geleverd. Daarnaast zijn er verlagingsveren en stevigere anti-rollbars. Geen overdreven maatregelen, maar kleine welkome aanvullingen om een fijne sportwagen net eventjes op een hoger plan te tillen.
Het is een MX-5 RF, dus met de opklapbare hardtop. De auto staat nu te veil en het hoogste bod bedraagt nu al (omgerekend) 14.100 euro. Die turbokit alleen al kost 6.000 euro en dan moet het nog gemonteerd en geïnstalleerd worden. Houd er rekening mee dat je de auto ook moet verschepen en invoeren. Of je zoekt een nette pre-2019 MX-5 en brengt hem zelf naar BBR. Dat kan natuurlijk ook. Toch interesse? De advertentie kun je hier bekijken.
Wijsneus heeft op 12 november 2024 geschreven:
Of koop een Abarth 124.
Dan krijg je de turbo standaard.